Ensamstående och ekonomi (utbruten från Elpriserna)

Fast för att det där i praktiken ska bli mindre resurskrävande så bygger det ju på att alla i flocken har en hel del gemensamma resurser och tex bor i samma hushåll eller åtminstone med någon form av gemensamhetslokaler och delade resurser. Annars måste ju alla köpa större tvättmaskin, större matbord och kanske även större kök för att alla ska få plats. Alla har större bilar för att kunna köra runt på många extra barn med sin egen bil osv. Hämta 4-5 extra barn på förskola/skola med lådcykel på olika ställen känns inte riktigt rimligt. Har man redan en jättefamilj så gör knappast några extra barn någon större skillnad sett till arbetsbördan men rätt många ensamstående föräldrar idag bor ju relativt litet, speciellt de som har det tight att få saker att gå ihop, och att då försöka få in 8-10 pers till på middag känns minst sagt knepigt även utan behov av specialanpassad kost. Jag bor inte direkt pyttelitet men har aldrig mer än 3-4 gäster på middag om vi måste äta inne eftersom det inte får plats på ett bekvämt sätt.
Det finns massor av hinder och massor av möjligheter. Det som är finessrikt är att det räcker att vara två föräldrar med varsitt barn för att det ska bli guld i ekvationen. Och då behövs inga fantastiskt mycket andra förutsättningar.
 
Att vara ensamstående förälder om man har sådana enorma inlärningssvårigheter om man inte kan ta till sig kunskap nog för att klara av ett av de mindre komplicerade jobben i en industri låter som en enormt dålig kombination. Olika jobb inom industrin kan variera enormt i hur komplexa dom är men enklare uppgifter kan bokstavligen vara att trycka på en knapp och byta ut lite material eller hälla upp grejer ur burkar och ställa på en ny plats eller packa upp inkommet material. Är det för svårt så får jag verkligen hoppas att man får mer permanent stöd i livet generellt än att bara bli instoppad hos en handläggare som säger åt en att söka jobb.

Sen är det ju förstås så att man kan ha psykiska eller fysiska problem som hindrar såna arbetsuppgifter men jag har bara pratat om människor som är friska nog att arbeta och då kanske det snarare är aktuellt med anpassningar efter sjukskrivning. Men i många fall kan egenskaper som ofta är hinder på arbetsmarknaden som tex att någon är enormt rutinstyrd vara precis det man letar efter för de tjänster där arbetsuppgifterna är väldigt rutinartade.
Det skulle dom säkerligen klara.
Ingen av tjänsterna i exemplet var en sådan tjänst.
 
Det är klart det är en enorm fördel att vara två vuxna?

Det jag vänder mig mot är att det skulle vara lika enkelt att laga mat och äta middag med sig själv och sitt barn, som att laga mat och äta middag med sig själv, sitt eget barn, och fyra grannbarn. Eller fyra grannbarn och deras mamma.

Att ha ensamma mamman och hennes fyra barn på middag skulle för mig definitivt vara mer än tre gånger så tids- och orkkrävande som att fixa middag för mig själv och ett av mina egna barn. Eftersom jag då måste anpassa middagen efter fem personer till, och vad de har för preferenser. Ännu värre om det var barn ur ett gäng olika familjer, var och en med sina matvanor.

Så jag förstår ju att ensamma mamman skulle tycka det var superskönt att bli bortbjuden på middag lite oftare, men jag förstår ju också om inbjudningarna inte direkt haglar sådär en vanlig tisdag efter jobbet.
Det är inte alls sådär krångligt. Enligt din ekvation skulle jag vara förloraren och gå minus. Det gör jag inte alls, om jag inte anser att det måste vara exakt rättvist i varje sekund. Det är ett givande och tagande, ibland får jag mer än jag ger och ibland tvärtom. Jag tycker inte heller att det är jobbigt att laga mat till många, eller göra fler än en rätt. När jag står vid spisen kan jag röra i 4 grytor likväl som 1. Och jag har diskmaskin, så det är ju snabbt undanröjt. Vi har också 3 pensionärer med i gruppen som vi turas om att äta tillsammans med, och de har ju oceaner av tid.

SÅ himla krångligt är det inte heller att laga mat till barn. Man kan ju välja det alla gillar om det nu råkar vara väldigt spretigt med smakerna, eller välja en bas och göra två tillbehör t ex, och servera grönsaker vid sidan. Det är liksom inte mitt ansvar att se till så att de får i sig något från hela kostcirkeln just den dagen de äter hos mig.
 
Fast för att det där i praktiken ska bli mindre resurskrävande så bygger det ju på att alla i flocken har en hel del gemensamma resurser och tex bor i samma hushåll eller åtminstone med någon form av gemensamhetslokaler och delade resurser. Annars måste ju alla köpa större tvättmaskin, större matbord och kanske även större kök för att alla ska få plats. Alla har större bilar för att kunna köra runt på många extra barn med sin egen bil osv. Hämta 4-5 extra barn på förskola/skola med lådcykel på olika ställen känns inte riktigt rimligt. Har man redan en jättefamilj så gör knappast några extra barn någon större skillnad sett till arbetsbördan men rätt många ensamstående föräldrar idag bor ju relativt litet, speciellt de som har det tight att få saker att gå ihop, och att då försöka få in 8-10 pers till på middag känns minst sagt knepigt även utan behov av specialanpassad kost. Jag bor inte direkt pyttelitet men har aldrig mer än 3-4 gäster på middag om vi måste äta inne eftersom det inte får plats på ett bekvämt sätt och det brukar då oftast vara vuxna gäster som kan sitta hyfsat stilla och inte behöver gå på toa NU allihopa samtidigt.
Vi äter i omgångar om platsen tryter (jag bor i en 2:a). Barnen först och sedan kan de vuxna äta i lugn och ro medan barnen leker eller chillar beroende på tid på dygnet. Men ja fler än 4 barn får ju inte plats i bilen så då får vi vara fler som hämtar.
 
Jag tänker att hela konceptet bygger på att man just utnyttjar den enorma kraften i att vara mer än en och håller netto nära noll för alla inblandade.

Man får lika mycket som man ger och vinsten är just tidsvinsten i flexibiliteten.
Ja ungefär så. Man får göra det man är bäst på. Själv hatar jag att fylla i blanketter, och ringa telefonsamtal till olika hotell och resebyråer för att tjata mig till en bra deal. Det är min vän kanonbra på. Min pappa bakar bröd och gör kombucha som jag konsumerar i stora mängder, och jag hjälper honom att storhandla. Bonusmorbrodern har inga egna barn eller barnbarn, och bor halva jordklotet från sin familj, nu har han barn kring sig som älskar honom. Listan kan göras oändlig.
 
Det skulle dom säkerligen klara.
Ingen av tjänsterna i exemplet var en sådan tjänst.
Mitt exempel inkluderade förutom Northvolt även "På mitt jobb anställer vi också mycket folk både med och utan högre utbildning och det ser ut likadant på väldigt många ställen inom industrin. Många vill inte ha för mycket folk med högre utbildning eftersom de helt enkelt är överkvalificerade och anses ledsna och söka andra jobb för fort."
Så visst var den typ av tjänster inkluderade i mitt exempel. Om det förekommer tjänster med enbart enklare arbetsuppgifter på Northvolt kan jag inte uttala mig om men med tanke på verksamheten så lär det absolut åtminstone förekomma repetitiva arbetsmoment.
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
3 928
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
19 012
Senast: jemeni
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 214
Övr. Hund Hej alla! (Längre inlägg) Jag har i många år längtat efter en hund men har pga omständigheter inte haft den möjligheten förrän ett år...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
5 620
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp