ensilagefråga...

Man måste skilja på att hästen får i sig toxinet o att hästen får i sig bakterier/sporer. För att hästen skall få i sig toxin fodras att den äter något där den rätta miljön för bakterieväxt o toxinproduktion, rätt pH tillräckligt låg syrenivå.
Infektion med botulinum är mer ovanligt men kan förekomma om hästen får sporer el bakterier i ett sår där en miljö med lite syre skapas (samma förhållanden som för den besläktade stelkrampsbakterien). Infektion via munnen kan ge "shaker foals" ,en sjukdom som är relativt vanlig i vissa delar av USA, här har alltså fölet fått i sig sporer som växer till i tarmen o här producerar toxin. Tarminfektion på vuxna hästar kan förekomma vid skador på tarmen. En infektion med botulinum bakterier diskuteras även som en tänkbar orsak till grässjuka. Normalt sett passerar dock sporerna tarmkanalen utan att något händer.
PL
 
För hög ts är inte heller bra då kommer inte processen igång. Det finns flera typer av botulism du kan få en annan typ av botulism även fast hästen är vaccinerade. Hade horsehage förra året och det var jordinblandningen i den.
Vaccinerar mina hästar men är noga med hösilaget ändå. Botulsim är för övrigt ett av de farligaste nervgifterna, du kan få i dig det själv om du håller på med foder som innehåller botulism. Under 60-talet gjordes mycket forskning med botulism men man avbröt det eftersom många forskare avled. Många hästar dör årligen av kvickdrag (tredje vanligaste avlivningsorsak) så i jämförelse med botulism så är kvickdrag farligare.

Cissi :bump:
 
Just risker är svåra att hantera. Visst är risken för botulism mycket liten men konsekvenserna stora om man drabbas. Ofta dör alla hästarna i stallet. Detta gör att vi kanske anser botulism vara allvarligare än andra sjukdomar som är mycket vanligare och där fler hästar dör men under mindre dramatiska former.

Jag vet inte riktigt vart jag vill komma men man kan ju av rädsla för botulism gå från ensilage till hö men frågan är om man minskat risken för hästen?

Jag har också mycket svårt att veta hur jag skall hantera fall med små risker men då konsekvenserna är mycket allvarliga.
 
För hög ts gör att cellandningen inte förbrukar syret i balarna vilket ökar mögelrisken o risken för bakterier som gillar syre men inte risken för botulism.
PL
 
Japp, alla hästar som skall äta hösilaget i vårat stall är vaccinerade.

Tvekade en stund innan jag vaccinerade eftersom jag använt ensilage till mina tidigare hästar utan problem. Men jag fick händelseförloppet förklarat för mig av en veterinär och vågade inte chansa !

De blir förlamade ! Och kvävs ofta till döds, då lungor och strupen även de drabbas... :eek:

Detta ville jag inte riskera med min lilla dam , så jag bestämde mig för att ge henne det skydd som finns = vaccin ! Det är ju bättre än ingenting, även om det inte är riskfritt...
 
japp, alla hästarna som står i vårt stall.
En blev lite dålig :(, men han blev bra igen nästan direkt :).

Lena
 
har påbörjat grundvacc, har 2 sprutor kvar! :)
skulle aldrig chansa, klart att vissa kan få allergiska reaktioner, men det kan de å andra sidan få av alla vaccin; hästinfluensa, stelkramp osv men de flesta har sina vaccinerade ändå (mot stelkramp och hästinf menar jag)

botulism har 100 % dödlighet så om hästen inte är vaccinerad och drabbas går den inte att rädda... :crazy:
 
Jag vaccinerar.Som sagt tidigare, ingen vaccinerad häst har hittills dött. Min pålle fick sista sprutan förra veckan, och han har inte blivit dålig alls. Priset per dos är ca 135 kr, kruxet är bara att vaccinet bara finns i femdosförpackning, som inte håller sig öppnat. Vilket innebär att veterinären måste ha fyra andra hästar att vaccinera samma dag, annars kan det bli dyrt. Men så här års brukar det inte vara något problem då många vaccinerar vid uppstallning.
 
Ja, jag har vaccinerat. Känns bra att ha gjort allt man kan göra, även om vaccinet inte ger 100 % skydd.
 
Fråga efter din redogörelse av olika "infektionsalternativ".
Är vaccinet verksamt även mot bara bakterierna och/eller dess följdproblem, dvs där toxinet inte hunnit/kunnat bildas?

LIA
 
Vaccinet är en toxoid dvs inaktiverat toxin o ger immunitet mot toxinet inte mot bakterierna men det är ändå verksamt vid en infektion eftersom det är toxinet som skadar. Jmf stelkramp här används en toxoid för att skydda mot en sårinfektion som bildar toxin.
PL
 

Liknande trådar

Hästvård Min häst har slutat tycka om att bli ryktad. Hon har alltid stått som ett ljus men nu vill hon inte alls. Först trodd jag det berodde på...
Svar
15
· Visningar
1 040
Senast: Sootie
·
Hundhälsa Är det någon annan som varit med om samma problem? Bor på en stor gård med cirka 200 kor. Därmed är det MYCKET kodynga, diverse pellets...
Svar
10
· Visningar
830
Senast: hastflicka
·
Tjatter Jag tycker det händer mig märkligt ofta att folk jag inte känner börjar prata med mig som om de kände mig. Nu har jag ett väldigt bra...
2
Svar
23
· Visningar
1 307
Senast: Rosett
·
Övr. Hund Hur har ni har tvåhundsägare vars partner inte delar hundintresset "fått igenom" skaffandet av en andra hund? Jag skulle så gärna ha en...
4 5 6
Svar
110
· Visningar
5 848
Senast: LaMagia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp