Bukefalos 28 år!

Enterococcus faecium?

eldhroka

Trådstartare
Läste på en Acana fodersäck idag och upptäckte detta. Har nu även förstått att Taste of the wild innehåller det men undrar lite om det är något att vara orolig över. Har förstått att det ska vara probiotika men undrar lite över hur de tänker då. Varför tillsätter man det och är det något som man bör vara lite orolig över att hantera och vara extra noga att tvätta händer eller så? Känns väldigt märkligt som ingrediens på något vis...
 
Läste på en Acana fodersäck idag och upptäckte detta. Har nu även förstått att Taste of the wild innehåller det men undrar lite om det är något att vara orolig över. Har förstått att det ska vara probiotika men undrar lite över hur de tänker då. Varför tillsätter man det och är det något som man bör vara lite orolig över att hantera och vara extra noga att tvätta händer eller så? Känns väldigt märkligt som ingrediens på något vis...

Jag förstår inte riktigt vad du är orolig för? Tvätta händerna extra av vilken anledning? Det är ju ungefär som att vi käkar fil för att det har rätt bakterier i sig...
 
ok :) Jag tänkte nog fel, jag tänkte mer gödsel när jag läste enterococcus faecium.. Sen läste jag på någon engelsk sida om någon som ställt frågan coh fått svar att tvätta händerna efter att ha gett fodret och blev ännu mer fundersam men sen läste jag efter att ha skrivit här på wikipedia och där stod det som du sa mer att det var en gren av lactobaciller :)
 
ok :) Jag tänkte nog fel, jag tänkte mer gödsel när jag läste enterococcus faecium.. Sen läste jag på någon engelsk sida om någon som ställt frågan coh fått svar att tvätta händerna efter att ha gett fodret och blev ännu mer fundersam men sen läste jag efter att ha skrivit här på wikipedia och där stod det som du sa mer att det var en gren av lactobaciller :)

Gödsel!? :eek: :laugh:

Ja, det hade varit en märklig ingrediens. :D
 
Låter helskumt. Läser man på Wiklipedia så är detta följande: Enterokocker är en grupp grampositiva, fakultativt anaeroba bakterier som finns i magtarmkanalen. De kan orsaka sjukdom så som urinvägsinfektioner, sårinfektioner och ibland även sepsis och endokardit. Den vanligaste sjukdomsalstrande enterokocken är Enterococcus faecalis; näst vanligast är Enterococcus faecium.[1] Båda arterna och särskilt Enterococcus faecium är ofta resistenta mot många sorters antibiotika och alltid mot cefalosporiner[2].

Fetmarkerade med kursiv stil där detta står med..... det låter liksom inte som en magbakterie som man ska tillsätta extra av :confused:
 
Låter helskumt. Läser man på Wiklipedia så är detta följande: Enterokocker är en grupp grampositiva, fakultativt anaeroba bakterier som finns i magtarmkanalen. De kan orsaka sjukdom så som urinvägsinfektioner, sårinfektioner och ibland även sepsis och endokardit. Den vanligaste sjukdomsalstrande enterokocken är Enterococcus faecalis; näst vanligast är Enterococcus faecium.[1] Båda arterna och särskilt Enterococcus faecium är ofta resistenta mot många sorters antibiotika och alltid mot cefalosporiner[2].

Fetmarkerade med kursiv stil där detta står med..... det låter liksom inte som en magbakterie som man ska tillsätta extra av :confused:
Låter mycket märkligt. Kan detta stämma?
 
Låter helskumt. Läser man på Wiklipedia så är detta följande: Enterokocker är en grupp grampositiva, fakultativt anaeroba bakterier som finns i magtarmkanalen. De kan orsaka sjukdom så som urinvägsinfektioner, sårinfektioner och ibland även sepsis och endokardit. Den vanligaste sjukdomsalstrande enterokocken är Enterococcus faecalis; näst vanligast är Enterococcus faecium.[1] Båda arterna och särskilt Enterococcus faecium är ofta resistenta mot många sorters antibiotika och alltid mot cefalosporiner[2].

Fetmarkerade med kursiv stil där detta står med..... det låter liksom inte som en magbakterie som man ska tillsätta extra av :confused:

Det är dock inte en bakterie, utan en grupp av dem. Om du läser på den lite utförligare engelska wikisidan istället kan du bland annat se "Some strains of E. faecium are used as probiotics in both animals,[3] and humans.[4]". :)

Olika stammar av den här bakterien finns i sådant man ger vid diarre, prokolin och allt vad det nu heter.
 
Men precis...det var just det som delades som jag tänkte innan jag läste mer om att det fanns en sträng av den som används som probiotika. Jag tänkte bara faeces som ju faktiskt är avföring och även enterokocker kändes väldigt märkligt eftersom de ju framkallar sjukdom. Men som sagt, sen visade det sig ju att de även används vid magproblem
 
Men precis...det var just det som delades som jag tänkte innan jag läste mer om att det fanns en sträng av den som används som probiotika. Jag tänkte bara faeces som ju faktiskt är avföring och även enterokocker kändes väldigt märkligt eftersom de ju framkallar sjukdom. Men som sagt, sen visade det sig ju att de även används vid magproblem
http://www.dogfoodadvisor.com/forums/topic/enterococcus-faecium/

Diskussionen här får mig väldigt fundersam. Det låter helt vansinnigt och farligt! :nailbiting:
 
Kan tycka att många hundfodert idag innehåller en jäkla massa som hunden överhuvudtaget inte behöver utan det är nog mycket av hälsotrender och att det ska vara så nyttigt. Mycket av det är nog för att ägaren ska känna sig nöjd och tillfreds med att de ger ett optimalt foder och så betalar de dyra pengar för detta. Med det inte sagt att man ska ge vad för skitfoder som helst eller inte bry sig men ibland går det till överdrift tycker jag.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Min snart fem månaders dvärgpudel tycker Mush inte är såhär jättegott. Hon äter, men jag får truga henne. Hon ska egentligen äta nio...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
3 659
Gnägg Här kanske finns någon eller några med erfarenhet av att ha en "sommarhäst" från en ridskola? Skulle ni vilja dela med er av hur det...
Svar
13
· Visningar
1 774
Senast: Shixle
·
Hundhälsa Förlåt för en brutalt lång text Våra två tikar har precis löpt(dom är extremt synkade och löper typ exakt samtidigt). Sedan löpet har...
Svar
4
· Visningar
1 234
Hundhälsa Hej! Jag och min sambo har en hund (Terrier Brasileiro tik på ca 2 år) som sedan hon var ca 3 månader uppvisat symptom på allergi...
2
Svar
23
· Visningar
2 254
Senast: Sandora
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp