Entonig tjatig fågelsång

Tartarus

Trådstartare

Detta är ett märkligt fågelljud jag inte kan identifiera. Kan man få hjälp? :) Väldigt entonigt, kan hålla på med exakt samma ljud väldigt länge, kanske 30 minuter utan att stanna.
Fågeln har hörts på Österlen i Skåne, nära hedmark, i kanten av bebyggelsen. Ljudet låter som att det kommer från en grupp lövträd. Jag har aldrig sett den, så jag kan tyvärr inte ge några signalement.

Soundcloud-länk så att ni kan höra.
 
Får tyvärr inte ordning på länken men beskrivningen får mig att misstänka den mest envist tjatiga och mest entoniga fågel jag har i trädgården: bofinken. Svårt att hitta någon bra svensk beskrivning med ljudlänk men sök på chaffinch rain song eller rain call så finns där en del beskrivningar av det otroligt monotona och långdragna kvitt, kvitt, kvitt, kvitt, kvitt, kvitt. Jag har sett den här så vet att ljudet kommit från just bofinken de gångerna.
 
Verkar som att soundcloud inte fungerar, ska testa någon annan tjänst :/ Tyckte inte att det lät som bofink.
 
Ladda hem appen BirdNET! Den är jätterolig, jag har identifierat flera fåglar på ljudet med hjälp av den.
 
Nu sökte jag på " chaffinch rain song "... Är exakt det ljudet. Andra inspelningar på youtube låter helt annorlunda av bofinken. Tack så mycket lillgrådis!
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp