Envis häst - vill ha tips på ledarskapsövningar

S

Sunset1988

Nu är det så att jag har en häst som jag ridit i ca 5 månader, han är jätte snäll att rida i ridhuset och snäll att borsta osv. Men när man ska rida ut så är han jätte envis och vill inte gå fram överallt.
Ibland går det jätte bra och när man rider ut med nån annan häst så blinkar han inte ens på grejer som han annars är "livrädd" för.
Jag har alltid varit väldigt envis och aldrig gett mig, inte ens varit rädd när det är grejer som man inte behöver vara rädd för. Men nu den senaste tiden med honom så har jag börjat blivit rädd, och tänkt "där står det massa vita balar, det gjorde det inte sist, nu kommer han bli rädd/bråka" Jag vill inte tänka den tanken, men den kommer automatiskt. När jag tänker så så blir jag själv säkert spänd, och då känner han av det och utnyttjar det.

Samma sak är det att han har börjat stanna eller vägrat gå när man leder honom. Som en gång skulle jag gå in i ridhuset, hade ridit lite ute men det blåste så mkt så jag ville gå in. Där vägrade han totalt och jag höll på hur länge som helst, men han antingen stog stilla eller backade och steppade runt. Tillslut fick jag be om hjälp av en, som tog en sopkvast och manade på honom med och det tog tid att få in honom i ridhuset ändå.

Och en annan gång gick jag en promenad med honom och lät honom beta i slutet precis utan för stallet, sen vill jag gå in och det ville inte han, han backade och var allmänt dum då med.
Så därför har jag börjat ha med mig godis att locka fram honom med (jag vet att det är jätte dumt, men annars kommer vi inte där ifrån)

Somsagt har jag aldrig varit rädd vid sånna här situationer tidigare men jag jobbade i ett stall för ett år sen där vi hade en liknande häst (han såg precis lika dan ut med färg och tecken, haha) och han var riktigt dum, första gången jag skulle ta ut honom i hagen så ville han inte och försökte med allt, och då när jag kämpade emot så blev han sur och drog grimskaftet ut handen på mig, vände om och sparkade mig och sen drog han tillbaks till stallet. Vet inte om denna händelse kan ha gjort att jag är rädd nu..

Men jag skulle behöva några tips på hur jag får honom att förstå att JAG ÄR LEDAREN!
 
Sv: Envis häst - vill ha tips på ledarskapsövningar

Tvär stannar hästen och sen inte lyssnar så skulle jag ha använt pisken.
Det finns inga "mirakel övningar" som tar bort problemet. Problem löser man direkt när dem kommer.
Funkar det inte att använda pisken så prova att rygga honom, sen ber du honom att gå framåt. Vill han inte så rygga lite till.. rygga ända tills han vill gå framåt istället!
Funkar inte det så kan du prova att gå in på en jätte liten volt, flytta bakdelen, och sen ber du honom att gå framåt efter en liten stund. Då blir "gå rakt fram" som en belöning och det blir trevligare för hästen att gå framåt istället för att vägra.
 
Sv: Envis häst - vill ha tips på ledarskapsövningar

Att använda pisken ska verkligen vara en SISTA utväg! Ingenting man ska använda när man själv ställt till med problemen som ts uppenbarligen gjort! Och DETSAMMA GÄLLER KVASTEN:mad:

Till ts: är detta din häst? om inte tycker jag att du ska fundera ordentligt över hur du kan tillåta någon att mota en häst som inte ens är din med kvast!:confused:

Uppenbarligen är det en stark individ du har att göra med, och eftersom du själv erkänner att du blivit skrämd tycker jag att du antingen A: Slutar hålla på med hästen, eller B: be ägaren(?) om hjälp.

Där konsten slutar tar våldet vid.

Utsätt inte hästen för våld för att du själv trasslat till det för er, det finns ingenting som rättfärdigar sådan behandling.

I övrigt tycker jag att du ska sitta av hästen, börja promenera med hen och lära känna hästen bättre.. Det finns inte heller några "mirakel-övningar" som löser problemen, men hästen måste tycka att det är kul och tryggt att vara med dig för att få en anledning att lyssna på dig..
så umgås med hästen säger jag..
 
Sv: Envis häst - vill ha tips på ledarskapsövningar

Har provat att peta honom lite med spöt, men han backar/snurrar bara runt då...
Men tack för dina tips, ska prova!
 
Sv: Envis häst - vill ha tips på ledarskapsövningar

Det är inte jag som skapat problemen, de e han som började, sen så va jag tvungen att ta med mig godis annars hade jag inte fått in honom.

Ja det är min häst! Nehe va hade du gjort då? Låtit han vinna och fortsätta med samma grej hela tiden??

Våld? Jag har aldrig slagit eller gjort nått annat mot honom, jag har bara petat med spöt och det kallar jag inte våld! Och de där med kvasten var inte speciellt våldsamt heller, det var ungefär som när jag petade med spöt.

JAg känner hästen väl, har haft honom varje dag i 5 månader och de e nu efter betet som han börjat såhär. Fick honom i slutet på maj och har varit skötare på honom tidigare.

Du behöver inte skriva nå mer i tråden för du va så otrevlig!!
 
Sv: Envis häst - vill ha tips på ledarskapsövningar

Har själv ett litet envetet matvrak till häst som tar handen om man ger henne lillfingret;)

Vi har haft våra duster, men har nu lärt känna varandra ordentligt (har haft henne i 3 år)

Först och främst: Var konsekvent, vela inte. Har du bestämt dig för något löp linan ut. Var även konsekvent med om det är jobb eller när det är ok att beta etc. Jag har halkat in i detta många gånger. Varit "snäll" och låtit henne beta lite. Det är inte snällt bara förvirrande. Vi går ibland "matpromenader" då är det ok, men om det är jobb: ridning, tömkörning etc. är det inte ok. De lär sig snart att skilja på detta om man alltid gör samma. Då slutar de envisas.

Ge omedelbar eftergift om han gör det du vill. Bra övningar är övergångar mellan skritt, trav och halt i korta sessioner med många upprepningar. Beröm massor när han lyder. Jobba honom trött på det viset. Se att han mjuknar och vinklar öronen mot dig, då har ni kommit en bit på väg.

Om du ryggar honom för att han fryser fast måste du också kräva framåtbjudning samt ge beröm då, för det är framåt han/ni ska. Min har blivit ryggad då hon trilskats och har ibland för att komma undan ryggat 30m i travtakt, hon tror då hon skall komma undan. Men eftergiften kommer vid framåtbjudning.

Det gäller att vara envis, ha tålamod och alltid vara konsekvent. Inte lätt alltid men det blir lättare när man ser resultatet.
Lycka till!
 
Sv: Envis häst - vill ha tips på ledarskapsövningar

Mina reflektioner kring det du skriver är att det låter som en häst som är lite otrygg i sig, sin uppgift och vad den klarar av. Han känner sig trygg när han rids med andra hästar som sällskap men när du är ute själv så blir uppgiften honom övermäktig ,han är inte trygg och självsäker nog för att klara av att möta de läskiga sakerna själv. För att hjälpa honom så måste du vara en trygg punkt som han kan söka sig till. Om du i en situation som han inte hanterar/blir stressad av, ger honom en dask med pisken så kommer han knappast att bli tryggare med dig. En ledare behöver jobba med sig själv. Du behöver vara trygg och lugn i dig själv och inte låta dig styras av känslor. Att bli arg, frustrerad, irriterad rädd kommer att göra dig till en otrygg ledare, då får han inte det stöd han behöver för att klara svårigheter. Det kan vara mycket frustrerande i situationer därför man känner sig otillräcklig och ifrågasatt, samt den där dumma grejen som ridskolorna ofta tutar i oss "vi måste vinna" ;)

Arbeta gradvis upp förtroende och respekt er sinsemellan genom att inte utsätta dig för svårare situationer än att du kan behålla ditt lugn, inte gripas av känslor samt att du inte försätter dig i en säkerhetsrisk varken för dig och hästen. Hamnar du i en svår situation där du börjar känna dig arg, frustrerad eller stressad. Våga då stanna upp och vänta ut att de känslorna lagt sig. Reflektera sedan över situationen och fundera hur du kan hjälpa din häst att förstå och klara av det du vill. Kan du hjälpa honom igenom en svårighet och behålla ditt lugn och positiva attityd så kommer du utveckla hans självförtroende och DET är att vinna.
 
Sv: Envis häst - vill ha tips på ledarskapsövningar

Du har inte funderat i de banorna att din häst kanske har ont?
Min häst som jag hade tidigare betedde sig inte alls önskvärt när det gällde ridningen, men det visade sig efter besök hos vet. Att han hade kissing spines..så innan spöet eller kvasten används ska man nog kolla upp om det finns smärta med i bilden.
 

Liknande trådar

Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
742
Senast: Lutten
·
Hästhantering Kan ju börja med att vi har en vet tid på tisdag, men någon som har en aning om vad som kan vara fel eller haft liknande problem? Jag...
2 3
Svar
45
· Visningar
4 304
Senast: JohannaB
·
Hästhantering Hej! Jag skulle behöva lite tips och råd från er kunniga. Jag har en tvåårig valack som är mer vild än tam och i stort sätt omöjligt...
2 3
Svar
51
· Visningar
5 608
Senast: co-SMAD4
·
Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
1 319
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Vildkattungar
  • Diarré

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp