Envis häst.. (?)

• Träning
  • Trådstartare Trådstartare Pandoran
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 7
  • Visningar Visningar 967
P

Pandoran

Något tips på vad jag och min häst ska hitta på..? Vi har nämligen lite svårt för att bestämma vem av oss som ska bestämma, och det är ju inte drömsituationen.. :crazy:
Rida är inga problem, men själva hanteringen på backen och då främst på bortaplan där det finns mycket annat att titta på, blir inte så övertygande.. Då är det roligare att bara springa runt och spänna upp sig. Det hjälper inte att jag själv är lugn och försöker uppföra mig :smirk:
Någon som har några tips..?? Vore väldigt tacksam.. :bow:

Beror lite på situation, men när det sker hemma kan du prova vänta ut honom/henne. Stå kvar tills "den" är färdig och låt den inte komma/gå någonstans förrän den riktar uppmärksamheten mot dig.

På bortaplan är det ju lite svårare, man vill ju inte stå tävlingsplats en halvtimme och se dum ut :) Men om du försöker träna om ni tex åker iväg på träningar, åk en timme innan så du kan köra samma stuk där.

Det svåra är ju ifall det funkar hemma och problemen bara finns på bortaplan. Din lilla pålle behöver förstå att det är du som bestämmer, samtidigt som jag tycker att de ska få lite utrymme att se sig omkring när man kommer till nytt ställe, det är ju en del av deras natur, kolla flyktvägar, lukta om det finns rovdjur etc....

Hanne, min travare har precis kommit hem från träning på jägers och han kunde inte coola ner alls, sprang in och ut från hagen och kunde inte göra halt utan stressade upp sig, kolla ston (han är hingst) men det tog en vecka nu har han förstått att det bara resulterar i att det tar längre tid för matte låter inte honom gå in i t ex stallet, hagen utan att ha gjort halt och stått still en stund.

Jag tycker att du ska börja med att analysera er relation på hemmaplan. Ett bra ledarskap börjar ju alltid där. Kan du göra vad du vill med hästen hemma? Lyder han dig hemma?

//Jenni

Det låter som om din häst inte är så van att vara hemmifrån?
Är det så så är det väl bara att fortsätta åka iväg med spännisen :smirk: så blir det bra så småning om när hästen vant sig vid det..

Hästar är ju så olika och min ena häst är också sån där som spänner sig och fjollar runt när hon är borta.. hur jobbigt som helst! När jag var på en tävling så var det en spydig rackare som sa åt mig att uppfostra hästen bättre.. men asså hallå tänkte jag då!! Jag hade knappt varit iväg nånting och det enda sättet att få henne bättre är ju att träna på att vara, just iväg..

Hon är en ängel hemma..

Ha tålamod det blir bra det där!! =o)

Tycka till!

Tacktack för råden!
Jodå, hemma lyssnar hon på mej (iaf för de mesta.. :)) och hon brukar gå med på det mesta som matte hittar på. Hon är stark i sitt psyke, och det verkar som om det är när hon inte längre har koll på läget, som hon börjar stressa upp sig. Och där tänkte jag att det vore en fördel om hon kunde lita på mej när jag tycker att allt är under kontroll..

Vi åker iväg en gång i veckan och tränar, men det är till en lugn plats där det inte händer så mkt runt omkring, och där sköter hon sej bra.

Men så fort man kommer till ett nytt ställe, så börjas det.. Vi har inte varit iväg så mkt, men några platser har vi väl farit till. Jag brukar lasta ur henne, sedan gå runt en stund med henne så att hon får se sej omkring.

Problemet är att hon också har fullt upp med att kolla läget även under ridningen på bortaplan. Och det är lite svårt att övertala henne om att koncentrera sej på dressyren ist.. :smirk:

Men men, det löser sig kanske med mer träning och tålamod..?? Men hur ska jag bete mej på bortaplan..? Låta henne gå runt mej medan jag står stilla, lr kräva att hon SKA stå stilla? :confused:

Nu känner inte jag din häst och jag är inte heller nån expert på området, men jag har lite egna erfarenheter av en dominant häst som gillar att ha koll på läget. Min teori just nu är att jag måste få henne att lyssna på mig från början och helst hela tiden. Hon ska inte få tillfälle att "titta" sig omkring, för i och med att hon tittar på annat så bryr hon sig inte om mig och eftersom jag då "inte finns" för henne så måste ju hon ta över ruljangsen och se till alla lejon som lurar. Om jag är den som bestämmer så kan hon visserligen reagera på lejonen men sedan överlåta dem åt mig. Alltså så skulle jag inte låta min häst springa runt mig utan att jag bett henne om det.

Min häst är likadan tror jag.. :smirk: men jag brukar försöka vara lugn men endå säga åt henne om hon blir för jobbig.. självklart kan man ju kanske inte bara låta de hålla på, men det beror lite på hur de är och vad det gör tycker jag.. Är man själv så att man visar att det inte är något att hetsa upp sig för eller bli arg för borde de ju lära sig och läsa av en att men är trygg själv.. ska man ha 100% "ögonkontakt" med hästen blir det ju troligtvis en mer spännd kontakt än om man själv bara förblir cool.. för det handlar ju inte om att de är dumma utan mer att de är sånna individer att allt nytt är så JÄTTESPÄNNANDE.. :D

Liknande trådar

Utrustning Jag behöver hjälp! Ska köpa begagnad hästtransport för att lasta 2 stora/grova kallblod, men alla transporter ser så smala ut. Vad ska... 2 3
Svar
42
· Visningar
2 315
Senast: CaisaCax
·
Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem... 2
Svar
21
· Visningar
2 908
Övr. Hund Hej! Har en Sankt Bernhard på ca 3,5 år. Han är rätt stökig av sig och har varit det mer eller mindre hela sitt liv men nu senaste...
Svar
14
· Visningar
1 882
Senast: Grazing
·
Ridning Hej! jag har ett problem med mitt ungsto. Hon har fått för sig att ta tag i bettet, dra ner huvudet och sticka, främst i galoppen...
Svar
13
· Visningar
2 497
Senast: mily
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hönstråden II
  • Tar jag rätt beslut att avliva?
  • Valp 2025