Envis shettis

B

boblin

Hej. Nu måste jag ha hjälp.
Jag har en envis shettis som alltid reser sig när han inte vill.
Det har inte med sadel att gjöra eller så. Jag kör in han nu och det har gått bra. Men vagnen tycker han inte om än.
Det är bara till att träna.
Men så fort han blir sur så reser han sig. Alltså när man ställer krav.
Hjälp hjälp
Är glad för alla tipps
 
Sv: Envis shettis

Jag tycker att du borde träna NH med din shettis, så att ni kan mötas på mitten, en stegring är nämligen ett dominansbeteende, och som du verkar ha insett så fungerar detta inte i längden. Börja med seven games, det är ett bra insteg, och glöm inte att ta lekarna i rätt ordning, och ha tålamod.
 
Sv: Envis shettis

Jag håller på med markträning med och det funkar kanon. Det tog ett tag men sen lossnade det.
För där han bodde innan fick han gjöra nästan som han ville.
Ridningen är okey.
Ja det är väl till att hålla på ett bra tag till med markövningar.
 
Sv: Envis shettis

Eller så säger du till honom på skarpen genom att ha ett grimskaft över nacken och ner, och så fort han ens tänker tanken så tar du tag ordentligt och markerar att nej det är inte acceptabelt. Visst det är inte kul att vara sträng men som ledare måste man faktisk det speciellt i en sån här situation.

Om du själv inte känner dig erfaren nog att hatera att säga till honom så han fattar så be nån som är det, tex. en tränare, (inte bara nån som tycker själva dom är det) och be dem visa och träna med dig, så att du själv är självsäker på hur du ska betee dig.
Det går inte att mesa ur med små shettisar som reser sig, dom blir för jävliga at tha och göra med om dom tror att dom bestämmer, som du nu har märkt. om det är specifikt med körningen så kan du ju sätta en fast martingal på honom en kort tid tills han komemr ur ovanan, om man sätter dne rätt så kan han itne resa sig ohc det gör honom ingen skada.
 
Sv: Envis shettis

Eller så säger du till honom på skarpen genom att ha ett grimskaft över nacken och ner, och så fort han ens tänker tanken så tar du tag ordentligt och markerar att nej det är inte acceptabelt. Visst det är inte kul att vara sträng men som ledare måste man faktisk det speciellt i en sån här situation.

Om du själv inte känner dig erfaren nog att hatera att säga till honom så han fattar så be nån som är det, tex. en tränare, (inte bara nån som tycker själva dom är det) och be dem visa och träna med dig, så att du själv är självsäker på hur du ska betee dig.
Det går inte att mesa ur med små shettisar som reser sig, dom blir för jävliga at tha och göra med om dom tror att dom bestämmer, som du nu har märkt. om det är specifikt med körningen så kan du ju sätta en fast martingal på honom en kort tid tills han komemr ur ovanan, om man sätter dne rätt så kan han itne resa sig ohc det gör honom ingen skada.

Då tror jag att det är mer effektivt att ta med ett spö och peta honom, inte slå, på magen när han stegrar, för magen blir oskyddad när han stegrar, och det är livsfarligt om något rovdjur kommer åt magen då.

Men varken att "trycka ner" honom eller peta till honom kommer att ändra rangordningen, det är mer en kortsiktig lösning för just stegringarna.
 
Sv: Envis shettis

Då tror jag att det är mer effektivt att ta med ett spö och peta honom, inte slå, på magen när han stegrar, för magen blir oskyddad när han stegrar, och det är livsfarligt om något rovdjur kommer åt magen då.

Men varken att "trycka ner" honom eller peta till honom kommer att ändra rangordningen, det är mer en kortsiktig lösning för just stegringarna.

men att peta hästen på magen blir ju helt fel :confused:

det är uppifrån "trycket " ska komma om hästen ska neråt
 
Sv: Envis shettis

Hmm naj fast ett pet på magen har ju inte effekten att hästen på ett direkt sätt märker att det är du som betämmer att den iten får stegra, om man på ett direkt sätt stoppar stegringen så blir det ju klart att man bestämmer och därmed är ledare efter ett tag. (ihop med att vara ledare på alla andra sätt också såklart och i alla andra situationer)
 
Sv: Envis shettis

Hej. Nu måste jag ha hjälp.
Jag har en envis shettis som alltid reser sig när han inte vill.
Det har inte med sadel att gjöra eller så. Jag kör in han nu och det har gått bra. Men vagnen tycker han inte om än.
Det är bara till att träna.
Men så fort han blir sur så reser han sig. Alltså när man ställer krav.
Hjälp hjälp
Är glad för alla tipps
ett effektivt sätt är att ta på honom en repgrimma. lär honom att sänka huvudet när trycket är mot nacken.

dvs dra försiktigt neråt i grimskaftet och släpp DIREKT när han ger efter i början.

när han kan detta, så kan du använda det så fort han tänker resa sig.

att han blir sur är ett tecken på dominans. dominans kan bara "tyglas" genom ledarskap och tillit!
 

Liknande trådar

Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 128
Senast: Mabuse
·
Hästhantering Jag har två grundfunderingar som ju är typ hur breda som helst och som slingrat sig fram i min hjärna i flera år nu: Hur möjliggör du...
4 5 6
Svar
104
· Visningar
7 287
Senast: Habina
·
Hästvård Hej. Jag vill börja med att säga att jag ska ringa veterinär på måndag, så ingen tror att jag inte tänker på det. :) Jag har en ponny...
2 3
Svar
42
· Visningar
6 330
Senast: Takire
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 355

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Mat till kräsen liten valp
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp