EQL träns?

Dressyrtjejen_97

Trådstartare
Vad i hela friden är det för märke med exemplariskt bra träns? Aldrig hört talas om - vad har jag missat?! :eek:

Okej, om jag ska ta det från början:
Insåg i måndags efter att jag betalat månadens skörd av räkningar, att jag hade lite pengar att sätta sprätt på. :angel:
Såg i samma veva att en viss ganska "känd" webshop som säljer hästgrejer för kraftigt rabatterade priser, hade fått in massa nya saker. Så jag tittade runt där. Hittade ganska snabbt ett jättefint Glen Gordon pullarträns i london/new tan/tabacco färg med mässingspännen i rätt storlek för H.H. :d

Inte för att det egentligen hade någon betydelse - det var ändå så billigt, men var lite nyfiken på vad det var för modell/hur läderkvalitén var, så googlade på det modellnamnet som var angivet på hemsidan. Fann några Buke-trådar och blogginlägg, samtliga från runt 2010-2012. Samtliga som köpt tränset verkade nöjda med det. Bra, det bådar gott! Tänkte jag, även om jag såklart hade i åtanke att det kunde ha blivit lite stelt på 5-7 år.

Så idag fick jag hem det. Döm om min förvåning när det t.om. var ännu finare än på bilden! :eek: :laugh:
På bilden var det ett plain ljust pullarträns med mässingspännen, utan andra "krusiduller".
I lådan låg ett ljust pullarträns, med breda remmar (!), runda (!) mässingspännen, broderat pannband och hjärtformad (!) pullar-platta. Dessutom var det gudomligt fint läder :d :love:
Allt jag önskar mig på ett träns (breda remmar, runda spännen, mässingfärgad metall) fanns med och därtill ett superfint läder - wow alltså :love:
Så skulle jag klippa bort etiketten och inser att modellnamnet på etiketten inte alls var detsamma som det som stod på hemsidan. :eek: (Inte mig emot dock, jag älskade det från första stund!).
Aja, tänkte jag, det kanske var en nyare uppdaterad version av det tränset, också eftersom att lädret inte kändes torrt eller något alls!
Nej, nej - inte alls. Snarare en väldigt gammal föregångare. Slog in modellnamnet från etiketten på google. Fick bara ett relevant svar - en Buke-tråd daterad samma dag som H.H föddes - 2002-04-05 :eek: :nailbiting: Det där tränset är alltså 15 (!!) år gammalt - och har inte blivit det minsta förstört/torrt i lädret - trots att det antagligen legat i en kartong någonstans på ett lager hela tiden! :eek:

Någon som vet vad EQL var för märke? Går det fortfarande att få tag på (annat än på rea)? :D
Vad var det för prisklass? Med tanke på kvalitén måste det ha varit svindyrt som nytt antar jag?
Och är det fler som har/haft EQL träns? Är de också såhär fina efter 15 år? Eller är det bara mitt som blivit konserverat (apropå konserverad 3 månader gammal Lingongrova tidigare i veckan...)?

Ursäktar också alla :eek: - smileys, men blir bara helt paff över hur ett 15 år gammalt träns, av läder (som ju ändå är ett naturmaterial), som jag betalt en spottstyver för, kan se ut som ett 2017 års 2 000 kr träns.

Bild kommer imorgon när H.H får prova det! :D
 
Att det skrevs om det för 15 är sedan innebär inte att ditt exemplar är 15 år. De har allt producerats vid mer än ett tillfälle :idea:
EqL är som tidigare nämnt det gamla namnet på Glen Gordon och är av ganska bra läderkvalitet.

Att jag inte tänkte på det! :banghead:
Okej, det förklarar ju varför det inte är så torrt att det står av sig självt :up:
Däremot hittar jag inga resultat på "EqL träns" efter 2009 och inga GG dito före 2010, så tränset lär ju ändå ha minst ca. 10 år på nacken. Imponerande dock :up:
 
En ny läderprodukt som är fabriksproducerad är behandlad för att inte spricka och inte mögla. Så länge något inte är smörjt och använt håller det sig alltså nästan hur länge som helst och förvaras det lagom torrt och lagom varmt så håller det förmodligen hur länge som helst. Förvaras det i kyla och fukt kan det bli en vit hinna på som är lätt att torka bort men det blir inte luddmögel eller torkar och spricker som en läderprodukt som är smord och använd gör om den inte sköts. En läderprodukt som redan som ny är sprucken var det alltså redan från början och har inget med lagringen att göra utan den har helt enkelt dålig kvalité. Jag är alltså inte alls förvånad över att det inte står av sig självt, jag hade blivit förvånad över motsatsen.
 
En ny läderprodukt som är fabriksproducerad är behandlad för att inte spricka och inte mögla. Så länge något inte är smörjt och använt håller det sig alltså nästan hur länge som helst och förvaras det lagom torrt och lagom varmt så håller det förmodligen hur länge som helst. Förvaras det i kyla och fukt kan det bli en vit hinna på som är lätt att torka bort men det blir inte luddmögel eller torkar och spricker som en läderprodukt som är smord och använd gör om den inte sköts. En läderprodukt som redan som ny är sprucken var det alltså redan från början och har inget med lagringen att göra utan den har helt enkelt dålig kvalité. Jag är alltså inte alls förvånad över att det inte står av sig självt, jag hade blivit förvånad över motsatsen.

Intressant! :up:
Det hade jag ingen aning om! Har nämligen sett "halvgamla" (ca. 3-5 år) på reor ibland som sett riktigt anfrätta och/eller stela ut. Men då måste de alltså varit riktigt risig kvalité med andra ord.
 
Intressant! :up:
Det hade jag ingen aning om! Har nämligen sett "halvgamla" (ca. 3-5 år) på reor ibland som sett riktigt anfrätta och/eller stela ut. Men då måste de alltså varit riktigt risig kvalité med andra ord.

Den vita hinnan kan som sagt komma av kyla/fukt men är de stela så var de de från början och tyvärr är det inget man kan smörja upp heller. Visst kan det bli bättre men aldrig bra.
 
Ja, som tidigare nämnts så var EqL Equality Lines första egna varumärke, det döptes efter något år om till Glengordon. De tränsen som gjordes under EqL är alla gjorda i väldigt fint Sedgewick-läder (engelskt), samma som används i Dy´ons träns, men till ungefär halva priset då tränsen syddes upp i Indien. Som GG har det funnits modeller i både engelskt läder, italienskt läder och indiskt läder, eftersom butikerna efterfrågade ännu lägre priser.
 

Liknande trådar

Utrustning Ni som har hästar som inte gillar smala, raka nackstycken, vilka modeller har ni provat och vilka har fungerat bäst? Jag har ett...
Svar
6
· Visningar
1 045
Utrustning Satt och tittade igenom några gamla mappar med bilder på bl.a. mina gamla älsklingshästar på ridskolan. Så på några bilder såg jag att...
2
Svar
28
· Visningar
2 217
Utrustning Ursäkta alla trådstartar :o Men till frågan. Det här med nosgrimmor. Jag har inte direkt haft nån tanke bakom val av nosgrimma, annat än...
Svar
0
· Visningar
1 070
Utrustning Har ett 10 år gammalt Treadstone pullarträns som jag fick med till min häst. Det är väldigt blankt och mjukt i lädret, med breda remmar...
Svar
9
· Visningar
1 071
Senast: Ketrawzc
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp