Equipe Emporio

Johannap

Trådstartare
Hej!

Provade idag en Equipe Emporio, verkligen superskön sadel! Såg att den endast tillverkas i M i bommen men undrar om det går och ändra i efterhand?

Sadeln tryckte nämligen ner på manken när jag satt på men annars satt den väldigt bra på min häst. Hade behövt den i en mindre bomvidd. Om jag köper en begagnad kan jag lämna in den och ändå bomvidden till en mindre undrar jag då?

Tack!
 
Hej!

Provade idag en Equipe Emporio, verkligen superskön sadel! Såg att den endast tillverkas i M i bommen men undrar om det går och ändra i efterhand?

Sadeln tryckte nämligen ner på manken när jag satt på men annars satt den väldigt bra på min häst. Hade behövt den i en mindre bomvidd. Om jag köper en begagnad kan jag lämna in den och ändå bomvidden till en mindre undrar jag då?

Tack!
Ja, det kan du! Men det kostar i runda slängar 3000 kr.

Jag var inne på det, men då jag tyckte den kostnaden var lite hög, så sökte jag rätt storlek istället.

Men om du vill ha en ny, så får du beställa rätt storlek direkt. Jag var inne på begagnad.

Det är en fin sadel!

Kolla här på forumet, vi hade precis en diskussion om Equipe!

https://www.bukefalos.se/threads/vilken-sadel.1489081/
 
Okej tack för tipset! Har hittat en för 13000, i fint skick och har kollat upp ett ställe där jag bor som ändrar för 2000kr så då kommer jag inte riktigt upp i samma pris som en begagnad ex olympia för kollade på den med, eller en helt ny 😊 för tror det blir svårt att hitta en Emporio i mindre än M för vad jag har förstått görs dem bara i M? Kollade på equipes hemsida. Men kanske har fel?
 
Är det dumt att chansa att en mindre passar utan att prova? Har ju inte tillgång till en mindre men M kom för långt ner på manken, fick inte under några fingrar alls när jag satt i sadeln om man inte lirkade under en... M låg väldigt bra annars förutom manken men kommer den ligga lika bra om man ändrar till en mindre är frågan?
 
Prova att lägga en fårskinnspadd under. Ligger den bra med en för vid bom är risken att den hamnar i bakvikt när den kommer upp vid manken.
 
Okej tack för tipset ska kolla! Ska försöka höra av mig till en återförsäljare av Equipe imorgon och höra lite vad hon säger eller har för idéer. Men tack för all hjälp :)
 
För den nyfikna så har jag pratat med en återförsäljare av Equipe (Susanne Ankacrona). Hon sa att det går att ändra till en mindre storlek, dem gör det i Halmstad för 2500kr (finns säkert fler ställen men det är närmst mig) men hon rekommenderade att prova en padd först som man själv kan bygga upp och ändra den. Så ska prova en korrigeringspadd så jag kan bygga den lite hur jag vill och lite tjockare på nått ställe m.m. :) så på onsdag ska jag utforska möjligheten och håller tummarna att det passar 😍
 
Nej det stämmer inte. Dels kan du beställa vilken vidd du vill och dels ändras vidden genom byte av koppjärn.
Tror du förväxlar m ngn annan. Har haft en sådan. Så här beskrivs den:

”Emporion kommer endast i ett fåtal varianter och endast i Medium bom och Medium paneler. Trots det passar den ändå väldigt många hästar.”

Ska bommen ändras måste den lämnas in, dvs det är inget du gör själv. Pratade med återförsäljaren om detta.
 
Tror du förväxlar m ngn annan. Har haft en sådan. Så här beskrivs den:

”Emporion kommer endast i ett fåtal varianter och endast i Medium bom och Medium paneler. Trots det passar den ändå väldigt många hästar.”

Ska bommen ändras måste den lämnas in, dvs det är inget du gör själv. Pratade med återförsäljaren om detta.
Nä. Har precis fått hem min Emporio i +3 direkt från Italien. Och ja, det är Equipes sadelmakare som ändrar vidden. Genom att byta koppjärn. De värms inte om. Gjorde det med min gamla Emporio.
 
Nä. Har precis fått hem min Emporio i +3 direkt från Italien. Och ja, det är Equipes sadelmakare som ändrar vidden. Genom att byta koppjärn. De värms inte om. Gjorde det med min gamla Emporio.
Så kan det säker vara - oavsett är det inget du byter själv som med t ex en Bates.
 

Liknande trådar

Utrustning Jag undrar om någon vet hur lång kåpan är på Equipe Emporio och Olympia? Är de lika långa tro? Min egen Emporio i 17,5 är 41 cm i kåpan...
Svar
8
· Visningar
728
Senast: ako
·
Utrustning Hej! Jag har i dagsläget en ny Equipe Expression special, 17,5 i sits, normal kåpa och MW bom som passar mig bra, men har fått prova en...
Svar
0
· Visningar
1 138
Senast: Mirabilis
·
R
Utrustning Som en fortsättning på min tidigare tråd… Står här med en ny häst, fick tyvärr inte med någon sadel. Testade att rida ca 20 min med min...
Svar
19
· Visningar
1 428
Senast: Freazer
·
Utrustning Jag har provridit i en Equipe Emporio som jag bara älskar, och hästen gillar den. Jag har provat en Elegance som var på tok för vid och...
Svar
3
· Visningar
1 459
Senast: malinsky
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp