equiterapeut/kiropraktor?

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare straaawberry
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 15
  • Visningar Visningar 1 191
S

straaawberry

vad är skillnaden och vilket är bäst för att kolla skelettet?:p

Sv: equiterapeut/kiropraktor?

Det beror ju på vad på skelettet man ska kolla?

det kanske itne var så jag menade då. jag läste att man ska kolla med en ET/kiropraktor efter en häst varit skadad/vilat länge för att kolla så att inte skelettet blivit snett:D

Ptjaaa... ta ut båda två så är du på den säkra sidan :D

Min medryttarhäst hade nyligen besök av en kiropraktor för att kolla upp en stel kota och för att kolla kroppen i övrigt. Hästen har haft boxvila väldigt länge och hon valde alltså en kiropraktor..
Måste erkänna att jag inte är helt bekant med vad en ET använder för metoder.

nej det har inte jag heller haha, har bara sett kiropraktorer
men min häst har vilat i fyra månader pga liten liten hälta som inte ville ge sig :devil: men nu är hon frisk och jag har börjat rida igen, men vill kolla med kiropraktor/ET för att vara på den säkra sidan så jag inte sätter i gång henne och hon har nåt fel som i framtiden kommer bli värre :( ;)

det vet vi inte.. hon haltade bara på böjt spår, blev behandlad mot kotledsinflammation men det hjälpte inte, ingenting sågs heller på röntgen

Min medryttarhäst har haft en fraktur i hovbenet och har stått i snart ett halvår. Kiropraktorn påpekade att hon hade låsningar i kotan och knät på det friska frambenet, eftersom hon belastat det mer när hon vart halt. Låsningen gjorde även ryggen lite spänd.
Hon böjde och bände lite i benen och sen såg man faktiskt skillnad på hennes rygg och kände det i benet.
Jag vet att min kompis haft ute en ET till sin häst och hon arbetade med massage och laser. Så de kanske jobbar mest med mjukdelar? Sen kanske det finns ET som använder sig av kiropraktiska metoder också?

ja det var det jag tänkte med kiropraktorn att min lille ponny kanske har felbelastat dom andra benen när hon vart halt. men jag vet itne. kiropraktorer har ju laser också ?

ET är (mig veterligen) utbildade på kiropraktik, om dom sedan väljer att jobba med det är en annan fråga.

Sedan undrar jag varför du tror att hästen skelett bli snett av att vila? (Jag förstår faktiskt inte ens vad du menar med snett.)

Kollar skelett - veterinären

Behandlar skelettdelar - kiropraktor

Behandlar rörelseapparaten - muskler och en del skelettdelar - equiterapeft

tack så mycket :) nu vet jga iallafall. tänkte ta en ET för har hittat flera som håller på med kiropraktik massage och allt i ett lixom :D

ne det förstår jag itne riktigt heller bara nån som hade skrivit det här på buke. men jag vet inte riktigt..

Jag tycker du ska kolla upp lite mer i så fall innan du kontaktar någon av den anledningen då. Sedan är det visserligen inte en dum ide att kolla upp en häst (som är okejad av vet. givetvis!) då och då.

jag kontaktar inte en av den anledningen. som sagt så ska jga kolla om hon felbelastat rygg/ben när hon varit halt för jag vill itne sätta igång en häst med ett litet problem som kan åtgärdas av ET/kiropraktor. sen så är hon/var/ska bli igen, en tävlingsponny och oftast så har man en kiropraktor eller liknande på tävlingshästar en gång om året.

Liknande trådar

Hästvård Hej, Jag undrar hur lång tid det kan ta för häst att återhämta sig från selenbrist? Fick svar på mineralanalys (blodprov) i veckan och...
Svar
4
· Visningar
543
Senast: Mearas
·
Hästvård Har ett sto som för ca 1år sen blev skrämd och skenade på blå is. Efter det tog hon vid ridning för första gången fel galopp, men kunde...
Svar
8
· Visningar
444
Hästvård Hittat tillbaka till bukefalos som man en gång i tiden hängde på både i tonåren och vuxen och hittat tillbaka på grund av att jag tycker...
Svar
1
· Visningar
366
Senast: Elo
·
Hästvård Jag gör ofta "buklyft" på mina hästar för att kolla av rörligheten i ryggen. Min ena häst har super rörlighet, lyfter jättefint men har...
Svar
18
· Visningar
1 399

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Blandraser och renraser
  • Akvarietråden V
  • Uppdateringstråd 31

Hästrelaterat

Tillbaka