Er det for sent å klippe helklipp nå?

S

sleepy

Islandshesten min har lang, tykk pels, og blir kjempesvett hvis man rir en normal tur. Han kjennes veldig varm når han står stille i luftegården også.

Jeg hadde tenkt å klippe han LITT dvs under halsen, mellom forbena og under manen, slik at jeg skulle slippe å begynne å bruke dekken på han. Men han som skal hjelpe meg å klippe er veldig påståelig, og mener at alt annet enn helklipp er bare tull... Hmmm...

Han sier også at hesten ikke trenger dekken lenger enn de første ukene rett etterpå, dette er jeg litt tvilsom til...

Men jeg har jo dekken, så dèt er egentlig ikke noe problem...

Men så er det noe jeg har hørt om at i november/desember begynner sommerpelsen å settes under vinterpelsen, og at hestens sommerpels blir stygg om man har klippet hesten for sent om vinteren?

Hesten er en islandshest som går ute om dagen, og er i oppvarmet (ikke kjempevarm!!!) stall om natten. Han er i godt hold (altså ikke tynn!!) Her jeg bor er det innlandsklima som vil variere fra +5 til ca -25grader. (Den verste kulda pleier ikke å komme før i januar)

Hva bør jeg gjøre? Insistere på å klippe slik jeg opprinnelig hadde tenkt, eller ta en helklipp?

:confused:
 
Det är ingen fara att klippa hästen, de brukar sätta päls först efter nyår. Däremot skulle jag inte låta en helklippt häst, åtminstone inte om de är ute hela dygnet eller under långa dagar, gå utan täcke. Förmoligen finns det en del hårdhudade typer som tål det men nog blir det bra kallt.
 
Klippa halsen och mellan frambenen brukar räcka bra, annars måste du ha vintertäcke hela vintern för att den inte ska frysa. Hästens päls fungerar ju som isolering mot snö, blåst och kyla. Bättre att lägga på ett fleecetäcke med hals på den svettiga hästen och ta av efter ett par/någon timme då den brukar ha torkat upp bra.
Detta är i alla fall min åsikt. :)
 
Det går bra att klippa nu.

Hästarna slutar inte sätta päls för du klipper dock. Min valack är klippt i början på ktober, och han är dags att klippa om nu.

Ner till minus fem klarar klippta hästar utmärkt utan täcke om de har mat och lä. Men täcke är ju att rekommendera.

Jag har klippt fram till slutet av februari utan minsta påverkan på sommarpälsen.
 
jeg er enig med alle som har skrivit her.
så det er ikke mye jeg kan si :crazy:
 

Liknande trådar

Foder & Strö Ja, da er jeg her igjen med den umulige ponnien min. Unghest som siste uken har begynt å bete seg som hingst. Masse vrinsking hele...
Svar
4
· Visningar
474
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan Trenger en anbefaling! I dag fikk jeg beskjed om at jeg satt skjevt på ponnien av saltilpasser, jeg har også fått beskjed om at jeg er...
Svar
9
· Visningar
706
Senast: MimmiNO
·
Utrustning Har provridd en hest som er rund over ryggen. Jeg red i en dressursal, som ikke passet meg og jeg får stort sett alltid vondt i hoftene...
Svar
2
· Visningar
440
Senast: MimmiNO
·
Hästmänniskan Jeg vet ikke hva som er galt med meg, og jeg trenger å skrive av meg.... kanskje er det noen andre der ute som har hatt lignende...
Svar
18
· Visningar
998
Senast: Lobelia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Hur länge är din hund ensam?
  • Valp 2024

Hästrelaterat

  • Stora shoppingtråden II
  • Löss
  • Världscupsfinalerna

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp