Er första tanke när ni tar tyglarna

• Träning
  • Trådstartare Trådstartare mino
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 35
  • Visningar Visningar 2 376

mino

Trådstartare
Jag har under senaste året ridit för 3-4 olika tränare och alla verkar ha olika approach. Vissa har inte ens någon medveten tanke. :smirk:
Jag är nyfiken på hur ni resonerar, vad är det ni vill ha igenom när ni sätter er på en häst? Vad är er första tanke när ni tar tyglarna?? Vad förväntar ni er av hästen? Är det inriktat mot lydighet/dressyr eller mot motion?

Sv: Er första tanke när ni tar tyglarna

Jag med min medryttarhäst!
Första tanken: Då går vi tjejen, vart ska vi rida idag, kanske rundan runt skroten eller ska vi rida bort till fältet och galoppera lite?

jag med egna hästen!
vart vill du gå idag killen? Ska vi träna lite samling i backen kanske, ja det gör vi.

jag försöker variera min ridning mycket, rider olika vägar eller år olika håll. Tränar egna hästen på volten emellanåt men rider alltid ut med medryttarhästen, henne kan jag derssyrträna på fält och på vägar, egna hästen behöver lite mer lugn och ro och veta vad som gäller innan. Ibland bestämmer jag mig innan vad vi ska göra eller vart vi ska rida men oftast bestämmer jag det samtidigt som jag rider. Ofta låter jag min egen häst bestämma vägen när vi är ute och jag inte vet vilken väg jag känner för, han är ganska lustig för han väljer olika vägar varje gång. Kanske är det jag som omedvetet påverkar honom.

JAg förväntar mig mest att ha roligt när jag rider men jag älskar att träna mina hästar. Jag har jätte svårt att inte samla hästen, lägga in lite skänkelvikning eller öva galoppfattningar. sen har jag två arbetsmyror till hästar som också gillar att jobba så det är ju tur.

Jag rider på ridskola (dock alltid samma häst), så hästens form kan variera rätt mycket beroende på vad som hänt under veckan. Det är en specialinriktad dressyrträningsgrupp, så vad vi ska göra är alltid rätt klart.

Min första tanke är nog ingen alls - bara att jogga igång honom och kolla vilket humör han är på och hur han känner sig i kroppen. Sen får jag anpassa ridningen efter det. Givetvis - eftersom jag är fokuserad på dressyr - är målet i slutändan lydnad, men just på den här hästen (inte så gammal) (ja, jag byter ibland, kanske nån gång per halvår) är bara att få honom mjuk och avslappnad. Så min tanke är nog: "Hur ska jag bära mig åt för att just i dag få honom lösgjord".

Något jag också brukar tänka är att fortsätta på vad vi höll på med vid föregående tillfälle, att bygga vidare på vad jag lärde mig vid förra gången. Så jag brukar alltid tänka igenom ridningen på vägen hem från ridskolan, för att ha något att ta med mig till nästa gång. T.ex. om jag märkt att det fungerat ovanligt bra med tempoväxlingar för att få honom mjuk, eller om jag kommit på att det är något speciellt fel jag dittills gjort.

En fördel med att rida i en grupp är att vi också kommer ihåg åt varandra. Min "ridbästis" brukar påminna mig om att "hörru du, du kommer väl ihåg att xxx den här gången"... etc. Mycket praktiskt!

Jag rider också på ridskola. Men jag tänker bara på att det ska bli roligt och att jag vill lära mig något. Men mest att det är underbart att vara med pållarna.

Dressyrpass: "in med magen, bak med axlarna, upp med hälen, ner med handen, stadig ytter, håll om med skänkeln, andas in - andas ut, slappna aaaaaaav..."

(lånar knapp)
Trots allt håller vi på med djurdressyr, precis som med hundar (eller barn för den delen). Vi vill att de ska göra något, vi ställer någon form av krav, vi är ledarna. Visst kan man lunka på i skogen men på dressyrbanan bör man ju ha någon form av idé om vad det är man vill uppnå med de hjälper man gör.

Första tanken är att bara sträcka ut, dvs koppla av en stund på långa tyglar, känna av varandras humör och sinnestämmning. sen beror det på vad vi bestämt att vi ska göra för dagen, så anpassar man sin ridning till det.

Att när ja tar tyglarna efter att skrittat på lång tygel ca 20 min ska göra de så mjukt som möjligt så hästen inte störs. Jag börjar alltid med att tänka vad vi ska göra innan jag tar tyglarna så jag vet hur kräsen jag ska vara.
Mitt mål med hästar är att de tycker det är absolut kul. De ska inte vara ihopdragna eller något utan ska hitta sin egen balans. Ryggen ska vara fri och jag ska inte störa. Det tänker jag på innan jag börjar jobba med min häst/hästar. Jag är också mycket noga med hur jag sitter.. mm-vis, ingenting får luta åt något håll. Händerna lika högt/lågt. mm... jag tror att varje gång jag tar tyglarna far alla dessa tankar genom min hjärna. Hästar ska vara som fria.

Gode gud måtte han inte vara halt! :smirk:

*lånar knapp*

Nu har jag funderat lite, och det första jag tänker när jag sitter upp är: "hemma!" :)

hmm vet inte vad jag tänker på, lr jo kanske, om jag ska hoppa tänker jag väl att vi ska hoppa iaf lika högt som förra gången och är det dressyr så tänker jag att "idag ska vi träna på samlad trav tex" och ska vi rida ut så tänker jag på vart det är lättast att galoppera fort :D

nej nu jävlar ska vi ut å ha skoj :D

mino skrev:
Jag har under senaste året ridit för 3-4 olika tränare och alla verkar ha olika approach. Vissa har inte ens någon medveten tanke. :smirk:
Jag är nyfiken på hur ni resonerar, vad är det ni vill ha igenom när ni sätter er på en häst? Vad är er första tanke när ni tar tyglarna?? Vad förväntar ni er av hästen? Är det inriktat mot lydighet/dressyr eller mot motion?

"Undrar vilket humör Damen är på idag då?"

/Lizzie

Jag har i stort tänkt ut vad vi ska träna på två veckor i taget. Detta samkoordinerar jag med min tränare som kommer var annan vecka. Vad jag däremot tänker/känner när jag tar tyglarna är hur hon känns idag. Kanske känns hon stel och ovillig, då får jag slänga om hela passet som jag tänkt ut och kanske ägna mig åt bara lösgörande arbete istället för skolande.

Som sagt, masterplanen i stort finns redan klar innan jag börja rida, medan dagsform och detaljer utformas då jag tar i tyglarna.

Mvh//LG

Jag har en plan för varje häst varje dag och min tanke är att hålla mig till den planen så gott det går.

När jag sitter upp:

bjudningen

När jag tar tyglarna

1 Bjudningen, att hästen kliver på framåt utan att spänna sig. Därefter

2. Eftergiften

När jag sitter upp på okända hästar första gången, är jag mest intresserad av att känna på deras rörelsemönster, vilka ev snedheter de har och sedan börjar jag så smått försöka rakrikta. Självklart ska de gå fram för skänkel (tycker ofta att många hästar är rel skänkeldöva?).

Min egen häst försöker jag rida disciplinerat. Dvs när jag bestämt mig för att Rida, då bestämmer jag. Från första skrittsteget till det sista. Det är som du säger, djurdressyr. Man måste vara lika uppmärksam och "på hugget" när man rider, som när man tränar en hund. Ingen hundförare skulle komma på tanken att bara lufsa runt och titta på en massa annat, prata med alla på planen, be hunden sitta 64 ggr utan att få igenom ett sittande. Men det är många ryttare som accepterar det. 64-0 till hästen...

Liknande trådar

Träning Hej, Som rubriken lyder, har jag äntligen lyckats få mitt drömjobb i Spanien som ridlärare. Starting this saturday! Och för dig som...
Svar
2
· Visningar
1 349
Senast: Edla
·
Hästmänniskan Hej på er! Jag är ny på detta forum och jag hoppas att jag postar i rätt del. Jag behöver ventilera och resonera lite med andra... 10 11 12
Svar
223
· Visningar
12 514
Senast: lilsan
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Himlen är stjärnklar, det har blivit februari. Snart är det vår. Som så oändligt många gånger förut är det dags att släppa in hästarna... 2
Svar
24
· Visningar
3 503
Senast: Cattis_E
·
Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
706
Senast: cowgirl81
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Septisk artrit
  • WE-tråden