Sv: Er första tanke när ni tar tyglarna
Jag rider på ridskola (dock alltid samma häst), så hästens form kan variera rätt mycket beroende på vad som hänt under veckan. Det är en specialinriktad dressyrträningsgrupp, så vad vi ska göra är alltid rätt klart.
Min första tanke är nog ingen alls - bara att jogga igång honom och kolla vilket humör han är på och hur han känner sig i kroppen. Sen får jag anpassa ridningen efter det. Givetvis - eftersom jag är fokuserad på dressyr - är målet i slutändan lydnad, men just på den här hästen (inte så gammal) (ja, jag byter ibland, kanske nån gång per halvår) är bara att få honom mjuk och avslappnad. Så min tanke är nog: "Hur ska jag bära mig åt för att just i dag få honom lösgjord".
Något jag också brukar tänka är att fortsätta på vad vi höll på med vid föregående tillfälle, att bygga vidare på vad jag lärde mig vid förra gången. Så jag brukar alltid tänka igenom ridningen på vägen hem från ridskolan, för att ha något att ta med mig till nästa gång. T.ex. om jag märkt att det fungerat ovanligt bra med tempoväxlingar för att få honom mjuk, eller om jag kommit på att det är något speciellt fel jag dittills gjort.
En fördel med att rida i en grupp är att vi också kommer ihåg åt varandra. Min "ridbästis" brukar påminna mig om att "hörru du, du kommer väl ihåg att xxx den här gången"... etc. Mycket praktiskt!