Er transports takhöjd vs hästens mankhöjd?

Anna Lilja

Trådstartare
Letar efter hästtransport och läser och läser annonser och info om olika kärror. En sak jag noterat är att få skriver invändig takhöjd i sina annonser vilket kan bero på att det inte ens står takhöjd på registreringsbeviset (om jag förstått det hela rätt). Takhöjden borde väl vara rätt så väsentlig att veta :idea:!

Så nu undrar jag, hur hög är invändig takhöjd på din transport / den du kör din häst i vs hur hög är din häst samt vad har du för märke på transporten.

Ok, jag börjar:
Transport: Har lånat en Atec Dimond (boogie)
Takhöjd: 2,30 m (enligt uppgift, har ej mätt)
Mankhöjd: 171 cm (högrest halvblod)

Nästa!! :bump:

Sv: Er transports takhöjd vs hästens mankhöjd?

Transport: Boj Bravo SEH
Takhöjd: 2,40 m
Mankhöjd: 169 cm

Förra hästen var 173 cm och han behövde verkligen takhöjden i detta släp. Hade innan ett "vanligt" Boj Bravo med 2,20 m takhöjd och där fick han stå och ducka hela tiden, inte kul.
Tror i och för sig att 2,30 m (t ex Ume) bör räcka för de flesta hästar, 2,40 är lite överkurs.

Christ Comet
tak innerhöjd 228 cm (hela vägen i släpet).
Hästens mankhöjd: 170 cm, nätt i typen (fullblod)

Jag håller med dig om att takinnerhöjden är jätteviktig. En känd "hästkarl" här i trakten som åker ut och lär andras hästar med lastproblem att lastas, berättade för mig att det är alltför ofta han kommer ut till folk och när han ser vilka transporter de försöker packa in sina STOOORA hästar i, så är det inte underligt vart problemet ligger.
Min häst har varit svårlastad (klaustrofobisk) men åker bra i detta släpet.

Tidigare hade jag en Henra som var 1.35 i takinnerhöjd - den gillade han massor! Men nu när han är lite vanare att åka verkar innerhöjden vara ok även på Christ släpet, det är så ljust och luftigt ändå, plus med sidofönstren som han gillar.

Senast ändrad:

du menar 2.35 hoppas jag. ;)

ts: min är 230 hög, 3,53 lång och 1,75 bred. min häst är 178 och han har gott om plats. har en böckmann big champion.

Jag har en Böckman Big Duo som är 355cm lång, 175cm bred och 230cm hög i hela släpet.
Har 3 hästar, varav den största är ca 173 och rätt grov.
Har inga problem att få plats varken på höjden bredden lr längden.
Ljus o luftig invändigt så den ser väldigt hög ut också.

här är alla måtten på mitt släp, ett Thiel Dominus ultra (varför återförsäljaren valt att skriva ut måtten i milimeter är för mig en gåta hehe)

Totallängd 4400 mm
Totalbredd 2240 mm
Totalhöjd 2830 mm

Innerlängd 3150 mm
Innerbredd 1670 mm
Innerhöjd 2300 mm

Bakluckslängd 1600 mm

Sadelkammardörr 1190 x 610 mm

Frontdörr 1240 x 550 mm

Max tillåten Totalvikt,kg 2000/2500

Egenvikt med sadelkammare 785 kg

Min häst är en connemara på 155cm, hehe... han åker kungligt!

Tack för alla svar. :bow: Intressant att läsa! Men jag är även nyfiken på er som kanske har lägre takhöjd i förhållande till hästen. Vad har ni för takhöjd och märke på transport. Var inte blyga nu :cool:!

Eller är 2,30 minimum för stor häst? Jag har inte testat och lasta min i en med lägre takhöjd men har iaf tänkt provlasta för att se. En tjej i stallet har en VV med några år på nacken som jag har tänkt testa på gårdsplanen, dock har jag ingen aning om takhöjden. Å andra sidan tyckte jag före lastning i 2,30 Atec Dimond att "oj så rymlig" och sen kom hästen in och då kändes det som om det var den höjd som krävdes. :eek:

Flera hästar, kärror, märken och takhöjder! :banana:

Eller är 2,30 minimum för stor häst? Jag har inte testat och lasta min i en med lägre takhöjd men har iaf tänkt provlasta för att se. En tjej i stallet har en VV med några år på nacken som jag har tänkt testa på gårdsplanen, dock har jag ingen aning om takhöjden.

Haha, enligt gemene man så är 226 i takhöjd på högsta höjden, vilket standardmodellerna av VV har, en aldeles normal höjd att lasta en 170+ häst i. Jag har själv gjort det med min häst som jag beskrivit nedan, och jag tykcerdet är för lågt i tak parat med att trailern är så KORT på längden. hästen står som en packad sill.

vissa hästar bryr sig inte som sagt, och då är det väl bara att köra. min kompis häst var 1.75 och lååång. stod på tvären i VV, det gick inte ens att ha bakbom, och när man lastade ur på tävlingsplatsen möttes man av mulen som typ var TRYCKT mot framfönstret på trailern, så trångt var det därinne. men han brydde sig inte som sagt.

tycker främst det är ngt man bör vara medveten om och definitivt ta i beräkning om hästen är det MINSTA lilla obekväm runt lastning/transport!

Takhöjden idag är minst viktig. De flesta har höjt sina.
Däremot bredd o framförallt spiltans längd.

Jag fick köpa nytt då hästen förvisso fick plats innanför bommarna, men det är inte schysst att de inte kan göra sina behov utan att klämma fast skiten mot luckan:eek: Så när det var dags för att åka längre än en mil- till Kvalitén-blev det ett längre.

VV skulle jag aldrig överväga pga en massa orsaker.

Det finns idag massor med välgenomtänkta trailers:bow:

håller med, det är nästan viktigare hur brett och långt det är, och hur mkt "luft" det är i transporten. har man sadelkammare tex så upplevs den genast mindre än en likadan fast utan sk.

Däremot bredd o framförallt spiltans längd.....

Tänker du på nya vagnar då? Jag letar begagnad vagn och blir lite lätt frustrerad eftersom det inte är helt lätt att hitta info om hur högt det är i tak.

Jag gissar att det är från 2000 ungefär som de flesta har 2,30 i takhöjd, eller vad tror ni?

vissa hästar bryr sig inte som sagt, och då är det väl bara att köra. min kompis häst var 1.75 och lååång. stod på tvären i VV, det gick inte ens att ha bakbom, och när man lastade ur på tävlingsplatsen möttes man av mulen som typ var TRYCKT mot framfönstret på trailern, så trångt var det därinne. men han brydde sig inte som sagt.

:) så roligt skrivet! :)

men vad menar du med: :confused:
Haha, enligt gemene man så är 226 i takhöjd på högsta höjden, vilket standardmodellerna av VV har, en aldeles normal höjd att lasta en 170+ häst i.

Däremot bredd o framförallt spiltans längd.

Ja och längd och bredd och höjd är det inga problem att hitta info om på ÅF:s hemsidor... men varför och varför och varför kan ingen skriva ut hur lång och bred själva spiltan är???

Tja det måste man fråga. XL vagnarna som börjar komma nu är mest bredare o högre.
Umes med det stora utrymmet fram med skjutdörrar har även längd o riktigt breda spiltor.:bow: Helt Ok för 2 stora hästar.

det var bara svar på din fråga om minimihöjden för att lasta stor häst är 2.30 i takhöjd. svaret är nej : )

Med risk för att jag måste ta på mig dumstruten ;) men menar du då att du inte anser att minimumhöjd är 2,30 eller menar du att det inte finns någon sådan standard?

Jag vet att det inte finns någon sådan standard men undrade vad ni andra tycker om lägsta tänkbara takhöjd för häst på 170+. Vad är minimumhöjden då? Ja för att den inte ska stå som en packad sill alltså. :crazy:

Just nu har vi en kuse på 173 cm, högrest. Han får gott och väl plats i Boj Classic (inte extra hög). Tidigare har jag haft ett högrest halvblod på 184 cm som rest väl i ett standard Trane 130T (enkelaxlat från -92).

Jag tror det beror mycket på hur hästen är konstruerad, hur stor rymd det i övrigt är i transporten och om hästen har några preferenser. Har sett 176 cm varmblodig travare i ett Ume Brunte Lyx, det var ingen höjdare eftersom han fick stå hukad för att inte slå huvudet i taket. DET tycker jag är för lågt. Men detta Ume hade ju XX antal år på nacken...

Just nu har vi en kuse på 173 cm, högrest. Han får gott och väl plats i Boj Classic (inte extra hög). Tidigare har jag haft ett högrest halvblod på 184 cm som rest väl i ett standard Trane 130T (enkelaxlat från -92).

Jag tror det beror mycket på hur hästen är konstruerad, hur stor rymd det i övrigt är i transporten och om hästen har några preferenser. Har sett 176 cm varmblodig travare i ett Ume Brunte Lyx, det var ingen höjdare eftersom han fick stå hukad för att inte slå huvudet i taket. DET tycker jag är för lågt. Men detta Ume hade ju XX antal år på nacken...

Intressant! Vad är då takhöjden på Boj Classic (inte extra hög)? Har du någon aning om vad takhöjden var på Trane?

Till schelin_j: Tyvärr finns faktiskt inte alltid innerhöjden på ÅF hemsida! Konstigt nog!
Kommer det sedan till ett begagnat släp så är det ännu trixigare eftersom de inte alltid finns information om alls på ÅF hemsidor / någon hemsida. En av tanken med denna miniundersökning var alltså att få mer info om fler vagnars takhöjd. Jag har ställt frågan om takhöjd på åtskilliga transporter som varit till salu där folk själva har fått mäta då det varken stått i reg.beviset eller på någon hemsida (märkligt som sagt). Sen är det ju å andra sidan rätt så intressant att inte kolla detta när man ska sälja sin transport. Eller? :confused:

Senast ändrad:

har köpt en ny Boj Classic 2,40 hög och extra bred, Boj rekommenderar att hästar över 165 cm ska ha 2,40 i höjd. Vårt förra släp är 2,20 jag tycker det är för lågt för min häst på 170+ tyvärr fick vi ingen information om detta att det ens fanns 2,40 i höjd när vi köpte vårt förra släp att om hästen är över 165 så ska man välja 2,40. Så där kan jag tycka att transportföretagen kunde ha informerat mer men dom har ändå tagit ett stort kliv framåt det är betydligt vanligare idag med höga och breda transporter än vad det var för 5 år sedan.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp med diarré?
  • Dalmatiner
  • Valp 2025

Hästrelaterat

Tillbaka