Bukefalos 28 år!

Era 3-åringar

B

BJÖRKIS

Är väldigt nyfiken på att veta hur långt ni har kommit med era 3-åringar? Själv har det varit väldigt taskigt underlag här hemma under vintern så mina har fått nöja sig med massor av uppbyggande skritt, klättring och löshoppning i ridhuset. Tråkigt att det blir såhär men å andra sidan är de ju väl förberedda för nästa steg när väl marken blir bättre. Jag har ändå inte bråttom.
 
Håller med dig, det är svårt med underlaget. Har i och för sig haft tur. Vår bana frös först efter nyår! Menn nu ser det kört ut för en tid framöver...3dm snö och 18 minus!
Min 3åring är väldigt sen(Fbl) och började gå jobb först nu på senhösten/vintern. Han är stor (165) och ganska omogen. Men han tände till när han fick börja gå jobb med våra trvare. Sen är han en häst med väldigt stort behov av variation i träningen så nu efter jul har han även blivit inkörd.
Du tränar i småland också eller? Åker du in till kalmar nått? Har provat men ej varit så nöjd med underlaget då det förståss är något hårt! Men cantra går..
Skriv och berätta hur du tränar!
 
Åh va roligt o läsa att det inte bara är jag som kör in häst som ska gå på banan! Tycker det är helt suveränt att kunna variera träningen, nu har det inte blivit någon körning sedan December då vi har massor av snö, men det är perfekt att pulsa i snön!
Jag har inte gjort några jobb med någon av mina, den ena blev dessvärre skadad med 2 månaders vila som följd, med honom börjar jag om i grundträningen, hingsten har skrittats sedan November och är redo för trav och mindre galopp men underlaget tillåter inte det.
Jag tränar väldigt mycket ute i skogen, de lär sig att lyfta fötterna och får bättre balans, klättrar 1 gång/vecka, löshoppar, mycket variation för att inte tråka ut dem.
Jag vill ta det lugnt med dem så att de är redo både psykiskt och fysiskt när snabbjobben kommer in i bilden, har en väldigt fin sträcka vid Vaggeryds Travet att arbeta på, kanonfint underlag. De kommer även att få resa till Jägers och träna där när de är mogna, förvisso är de väldigt lugna och stabila i kropp och själ, det vill jag behålla hela tiden.
Startboxar har vi tränat ett par gånger utan problem, har en bekant som byggt egen, det är bra med vänner inom samma sport! Hmm, vet inte riktigt mer vad du vill veta?
 

Liknande trådar

Hästvård Gör ni något särskilt för att motverka att hästarna får så himla dålig päls under senare delen av vintern? Just den här perioden efter...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
7 378
Senast: skiesabove
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
19 705
Senast: jemeni
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
12 543
Gnägg Jag har en 3-åring (4 år efter nyår) som jag inser att jag inte har energi för. Ingen komplicerad häst alls, utan snarare tvärtom lite...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
8 781

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp