Era bästa icke-existerande ord

Jag tror "gatt" räknas som dialekt. Jag är uppväxt med det, Västerbotten.
Men inte som bara används av gamla människor i några få lokala dialekter och är under utdöende? Jag uppfattar det som att det är spritt i typ hela Norrland och i aktivt bruk. Mer åt regional utbredning.

TS talade om låtsasord som egentligen inte finns. Massor med ord som inte är skriftspråkliga och som inte brukas i hela landet utan att de faller så långt utanför att de inte "finns på riktigt".

Blir bara less när allt annat språk än det som talas i "mälardalen" nedvärderas och räknas som mindre "riktigt" när det inte finns språkliga grunder för det. Det var mest därför jag reagerade.
 
Men inte som bara används av gamla människor i några få lokala dialekter och är under utdöende? Jag uppfattar det som att det är spritt i typ hela Norrland och i aktivt bruk. Mer åt regional utbredning.

TS talade om låtsasord som egentligen inte finns. Massor med ord som inte är skriftspråkliga och som inte brukas i hela landet utan att de faller så långt utanför att de inte "finns på riktigt".

Blir bara less när allt annat språk än det som talas i "mälardalen" nedvärderas och räknas som mindre "riktigt" när det inte finns språkliga grunder för det. Det var mest därför jag reagerade.
Jag håller med dig, jag bara nämnde att det nog var en dialekt, inte ett påhittat ord. 😊
 
Värdekasst - som det låter, en sak/företeelse/person som helt saknar värde eller är dålig. "Den här uppgiften är helt värdekass" "vilken värdekass pizza" "Den där Breivik är ju hur värdekass som helst"

Tattrallare - Tänk er en fjortis, men som aldrig växte upp. Alltså en äldre fjortis.

Beccabunga - Det där området mellan naveln och slidan som gör så förbaskat ont vid mens. "Jag har så jävla ont i beccabungan i dag"

Blamaché - Mat, oftast i grytform, där man inte vet exakt vad som är i den/hur den har tillagats. "Det här var en himla god blamaché!"

Tjofräs - Man fräser ihop massa rester och grejer till frukost lunch eller middag för man har ingen ork att laga något vettigt. "Ska vi fixa lite tjofräs till lunch i dag?" (Såg att @Karfitsa hade den också! Fast inte exakt samma betydelse)

Banka stolar - Förkortning för meningen "ska bara gå hem och lämna alla mina tunga väskor först" ... Jättejättelogiskt :D

Bära - inte ett icke existerande ord men jag använder det för att leda hästar. "Jag kan bära brunte och svarten om du bär Gullan, hon blir så sur annars"

Finns säkert tusen fler som jag glömt bara för att jag tycker att de är så självklara :D
 
Det ar mycket vanligt i min familj ... men annu vanligare, och kan forekomma i samma mening, ar:
Thingamajig
Doohickey
doodad
whatchamacallit
Whatnot
Whatsit
Det finns fler, men jag kommer inte pa nagon mer just nu. :p

+ @Mineur haha, vad skont anda, da ar det ju anda ett ord som jag hort nagonstans. Ingen i min narhet som anvander ordet, men helt knapp ar jag tydligen inte!
 
Erikig är ett av mina (nästan mitt enda?) hittepåord. Används sällan men mest som i en beskrivning av en "erikig häst", det vill säga en häst som passar mig i tycke och smak :D.
 
Jag bor bredvid en å och ibland syns en liten fågel som springer omkring på iskanten och sedan dyker ner i vattnet om och om igen. Den är nog bara 10 cm lång eller något. Jag har inte har en aning om vad den heter så jag har gett den namnet doppling. Då jag bara kan typ tre fågelarter utvecklades det dock till att alla fåglar som dyker som jag inte kan namnet på är en doppling.

Jag kan inte begripa att man inte får upp en enda vettig google-träff om man söker på det. Det borde definitivt vara ett ord! Det ligger väldigt bra i munnen.

Den där lilla svartvita fågel som springer på iskanten och dyker ner i vattnet heter Strömstare. Så nu kan du fyra fågelsorter! (Vilket är fler än min far, som kan två; kråka och icke-kråka.)
Men doppling var verkligen ett passande namn på den lilla söta dykaren.
 
Den där lilla svartvita fågel som springer på iskanten och dyker ner i vattnet heter Strömstare. Så nu kan du fyra fågelsorter! (Vilket är fler än min far, som kan två; kråka och icke-kråka.)
Men doppling var verkligen ett passande namn på den lilla söta dykaren.
Min sambo kallar alla fåglar kakadua. Eller rödmes (dvs domherre). :laugh:
 
Vår fina skånetjej säger ju "bytat" här hemma. Något jag aldrig hört förr men som ju är dialektalt, har jag förstått. Hon såg tämligen förvånad ut att vi aldrig sa det, när vi sa att det heter bytt, även om hon givetvis känner till det.

Däremot har jag svårt för ordet "bästaste" som @Bison och @honung skriver. För mig är det ett lismande FB-ord.

Villhöver är helt nytt för mig. Aldrig hört. Ett ganska praktiskt ord kan jag tycka.

Villhöver är inte så tokigt.
Bästaste är hemskt. som om "bästa" inte räckte???
 
Bästaste är hemskt. som om "bästa" inte räckte???

Nej, ibland räcker inte "bästa". Min bästaste kökskniv, mina bästaste skor, min bästaste tid på dagen.

Däremot om en läser in ordet som en gradering gällande andra människors värde så kan jag se skäl för er motvilja till ordet.

Men nu är det ju inget riktigt ord, så varför ens lägga energi på att tala om att en inte tycker om ordet? Var och en har sina egna egenheter. Däremot om någon använder den formen av ordet som om det vore ett riktigt ord kan jag förstå anmärkningen. Nu finns det ju ett antal trådar här som behandlar SPRÅKET - denna tråd handlar dock om icke-existerande ord.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 473
Senast: Grazing
·
Kropp & Själ Finns det någon här som har koll på hur det går till när man byter förnamn? Är det en krånglig process, hur lång tid tar det, behöver...
Svar
19
· Visningar
1 609
Senast: MML
·
  • Artikel
Dagbok Fick sådan oerhörd lust att skriva något. Inte som i att hitta på något, utan skriva i princip om det som är nu och här och på riktigt...
Svar
0
· Visningar
480
Senast: Takire
·
Tjatter Välkomna till den nya terminen på Bukefalos universitetet. Under hösten kommer ni få läsa spännande kurser så som “Hårig eller bara...
94 95 96
Svar
1 914
· Visningar
34 762
Senast: Hedinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CXCV
  • Svensk politik nr 3
  • 🥂 VALBORG 🍾

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hur länge är din hund ensam?
  • Akvarietråden IV
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp