Era bästa Italien-tips

• Äldre
  • Trådstartare Trådstartare Idas
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 12
  • Visningar Visningar 1 295

Idas

Trådstartare
Jag och pojkvän åker till Italien en vecka innan midsommar. Vi flyger t/r till Rom, och har tänkt hyra bil för att ta oss runt. Vi vill se vackra landskap (typ Toscana), bo på någon mysig vingård och äta god mat.

Har ni några tips vi inte får missa? :D Själva rom är vi inte jättesugna på pga antagligen jättevarmt, men kommer att sova där sista natten.

Jag och pojkvän åker till Italien en vecka innan midsommar. Vi flyger t/r till Rom, och har tänkt hyra bil för att ta oss runt. Vi vill se vackra landskap (typ Toscana), bo på någon mysig vingård och äta god mat.

Har ni några tips vi inte får missa? :D Själva rom är vi inte jättesugna på pga antagligen jättevarmt, men kommer att sova där sista natten.
Jag skulle köra norrut mot Cecina/Livorno/Pisa. San Gimignano är en underbar liten by där lunch på hotel Bel Soggiorno är ett måste. Även Volterra är väldigt fint.

I samma område ligger även Villa Caprareccia som har underbart gott vin. Vi bodde aldrig över, men de har både boende, restaurang och pool så man bör kunna överleva i ett par dagar tänker jag :D

Vi bodde i San Vincenzo (litet men fint, och bra strand) och gjorde dagsturer till bl.a. dessa ställen därifrån.

Jag skulle köra norrut mot Cecina/Livorno/Pisa. San Gimignano är en underbar liten by där lunch på hotel Bel Soggiorno är ett måste. Även Volterra är väldigt fint.

I samma område ligger även Villa Caprareccia som har underbart gott vin. Vi bodde aldrig över, men de har både boende, restaurang och pool så man bör kunna överleva i ett par dagar tänker jag :D

Vi bodde i San Vincenzo (litet men fint, och bra strand) och gjorde dagsturer till bl.a. dessa ställen därifrån.
Åh vilket bra svar! Tack!

Valdigt niche, men jag hade den basta lunchen i mitt liv pa La Casa del Prosciutto i Vicchio, som ligger typ en timme from Florens. Jag skulle inte aka dit enbart for den restaurangen, byn ar ganska dod i ovrigt, men om ni av nagon anledning skulle raka befinna er i narheten, sa kan den varmt rekommenderas!

Om ni åker till Toscana skulle jag rekommendera ett besök på Ristoro di Lamole - det ligger bedövande vackert och har (förhoppningsvis fortfarande) fantastisk mat. Vägen dit är inget för den nervklene, men belöningen när man kommer upp är utsikten - och maten. Sen görs det ju ett bra vin där också, Lamole di Lamole.

San Gimignano är makalöst pittoreskt - och knökfullt av turister. Men absolut värt ett besök. En glass vid Piazza del Campo i Siena får man inte gå miste om. Florens är fantastiskt, även om jag personligen aldrig skulle köra bil där.

Tycker dock det är synd att missa Rom, var annars kan man strosa runt och snava över en antik grunka i vartenda gathörn? Blir det varmt finns det ju en eller annan uteservering där man kan ta igen sig med ett glas vin. Eller två. Företrädesvis två.

Jag har bott i Toscana i många år, tog körkort i Florens ;):D @Nenne1 Håller med om tidigare tips!

Barnen gick i en liten skola i Borgo Pignano som är Heaven on Earth, https://www.borgopignano.com/en/
mellan Volterra och San Gimignano. Spana in poolen!

Fördelen med Toskanska landsbygden är att det KAN inte bli fel. Inne i tex San Gimignano kan du hamna på ett turisthak och bli gruvligt besviken, men Bel Soggiorno är topp!

Rekommenderar verkligen den här vingården: http://www.tenutadighizzano.com
Ligger strax utanför Pisa. Helt fantastiska människor, vacker produktion, underbara viner! Ska finnas möjlighet att bo där också, har dock ingen erfarenhet av det själv.
Men en fantastisk plats på jorden är det iaf :love::love:

Tycker dock det är synd att missa Rom, var annars kan man strosa runt och snava över en antik grunka i vartenda gathörn? Blir det varmt finns det ju en eller annan uteservering där man kan ta igen sig med ett glas vin. Eller två. Företrädesvis två.
Dessutom så finns det ju fräscht vatten att fylla sin vattenflaska med överallt! :up: både gamla pumpar och nyare vattentorn :)

Tror ni det är på tok för långt att ta sig till Gardasjön? Det verkar som att det ska ta 6 timmar från Rom. Tänker alltså att man först åker till Toscana, stannar där 2-3 nätter, sedan upp till Gardasjön och stannar där 2 nätter, och sedan tillbaka till Rom för att bo där 2 nätter.

Eller är Gardasjön inte så fint som jag fått för mig? :D

Tror ni det är på tok för långt att ta sig till Gardasjön? Det verkar som att det ska ta 6 timmar från Rom. Tänker alltså att man först åker till Toscana, stannar där 2-3 nätter, sedan upp till Gardasjön och stannar där 2 nätter, och sedan tillbaka till Rom för att bo där 2 nätter.

Eller är Gardasjön inte så fint som jag fått för mig? :D
Hade jag varit du så hade jag lagt allt krut på Toscana och sparat Gardasjön till en annan gång. Området kring Gardasjön är otroligt vackert, men det är Toscana också och jag tycker liksom att de förtjänar en resa var. Åtminstone jag hade känt att 2-3 nätter i Toscana vore för kort, där finns så mycket att se!

Tack för all hjälp! :bow:

Har pysslat ihop en liten itinerary som känns bra. Postar den här för den intresserade :D

Dag 1: Landar i Rom, hyr bil och kör till Tarquinia. Bokat en lägenhet som ser fantastisk ut: http://www.booking.com/Share-usMKZJ
Dag 2: Kör längs kusten upp mot Toscana, och sedan in mot Montepulciano. En natt på ett Agriturismo som också ser fantastiskt ut: http://www.booking.com/Share-nMl9Zd
Dag 3: Kör uppåt genom Toscana, stopp för lunch i San Gimignano och ev. Volterra eller Siena (Vad prioritera här?). Sover i Lucca eller möjligtvis Livorno.
Dag 4: Turistar i Lucca/Pisa och kör sedan neråt igen, har bokat två nätter på ett mysigt ställe i Scarlino.
Dag 5: Strandhäng kring Follonica
Dag 6: Kör ner till Rom, spenderar dagen där.
Dag 7: Hänger hela dagen i Rom
Dag 8: Hemåt :D

Liknande trådar

R
Äldre I år har jag och min bror lovat våra kids en solsemester efter alla resor till snön. Uppdraget att hitta "rätt" resmål föll på mig... 2
Svar
30
· Visningar
2 331
Senast: Raderad medlem 94602
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka