Jag har fått intrycket att man i Portugal är bättre på engelska än i länderna runt Medelhavet. Kanske värt att kolla in?

Det ska vara billigt och maten enkel och rustik. Det är typ så mycket jag vet

Är det inte snorkallt i havet där?
Här badas inte under 22-23 grader :p
 
Är det inte snorkallt i havet där?
Här badas inte under 22-23 grader :p

Ingen aning, jag har inte varit där och jag tycker att det är för kallt för att bada överallt :p Men utifrån vad jag har hört från portugisiska vänner lät det som att det kunde passa in på era önskemål :)
 
Buke är ju så jäkla bra alltså :p

Sardinien :love:

Läst på om tipsen i tråden och blev ju helt förälskad i Sardinien. Såklart. Italien har alltid lockat mig mycket.
Så Sardinienkunniga, upplys mig. Var får man ut mest av ön? vad får man inte missa? Vad ska undvikas? Dessa "matgårdar" är ju EXAKT sån vi älskar!! Vilken "ort" rekommenderas att bo på?
Vi vill gärna ha shysst bad och promendavstånd till mysiga restauranger.
Shopping och håll-i-gång är totalt ointressant.
 
Kort:

Har varit ganska mkt på Malta och tycker maten är väldigt tråkig tyvärr. Finns några bra restauranger, men upplevde definitivt den mesta av maten som smaklös och tråkig.

Sardinien var trevligt, men jag (som inte åt skaldjur) kommer ihåg det som att större delen av menyerna bestod av just skaldjur och fisk. Äter du inget av det så kan det nog blir lite tråkigt på matfronten.
 
Kravlistan är följande:
- Kort flygtid, max 4 tim.
- Behärska Engelska bra då brorsonen har svåra matallergier.
- Matkultur som bygger på enkla råvarukonstelationer. Typ 5 och inte 35 ingredienser. Och maten ska vara BRA, inte bestå av pommes och omeletter hela veckan. Vi är alla, även barnen typen som uppskattar intressant, vällagad mat.
- Mysigt. Genuint. Lugnt.
- Sevärdigheter, vackra omgivningar, natur. Ingen av oss är soldyrkare som ligger på stranden hela dagarna. Några timmar per dag räcker gott. Vi vill gärna göra och se saker. Typ kajak, vandra, gå på marknader, besöka gamla byggnader, uppleva historia osv.
- Sköna temperaturer, som svensk högsommar.
- Vi vill helst flyga från Landvetter och slippa olika byten.
Gotland uppfyller nog alla kraven ovan :)
 
Kort:

Har varit ganska mkt på Malta och tycker maten är väldigt tråkig tyvärr. Finns några bra restauranger, men upplevde definitivt den mesta av maten som smaklös och tråkig.

Sardinien var trevligt, men jag (som inte åt skaldjur) kommer ihåg det som att större delen av menyerna bestod av just skaldjur och fisk. Äter du inget av det så kan det nog blir lite tråkigt på matfronten.
Räkor, musslor och vegetariskt går utmärkt. Och kött.
Det är bara fisk och krabba som kommer upp fortare än det går ner :cautious:
 
Åker du charter till Sardinien hamnar du troligen i Alghero. Vet inte om det finns flera chartermål på ön. Nåväl, där bodde vi i alla fall. Vi bodde vid Lidostranden, ca 2 km FIN strandpromenad från gamla stan med restauranger och affärer. Vad maten beträffar finns allt från pizza och pasta till fisk och kött. Jag tror alla smakriktningar får sitt lystmäte.

När man tröttnat på Alghero kan man hyra bil och utforska ön. Vi nöjde oss med den nordvästra delen. Är men mer upptäcktslysten så är det ju en stor ö, med massor av annat att se! Vi ville dock mest slöa, promenera och äta.
 
Med natur tänker jag att vi gärna vill kunna göra saker utanför turistiga stränder som tex nån trevlig promenad till ett fint vattenfall, utsikt, grotta, what ever och kanske paddla kajak, brorsdottern och jag kanske tar en turridning eller nått sånt.

Filminspelningar låter toppen då min son är totalt tokig i hur man gör film efter att ha varit på filmkollo i somras :up:

Men det här med mycket turister är ett enormt minus. Vi vill verkligen ha det lite ..."sömnigt" .
Alltså jag älskar Malta (kommer spendera mycket tid i vår där då mannen kommer förnya sitt uppehållstillstånd igen) men det ÄR mycket turister maj-september, det går inte att komma ifrån.

Natur som format sig av havet, typ grottor, finns det gott om. Maten är som många säger lite tråkig men om ni letar bort er från turistområdena kan ni hitta bra och trevliga restauranger. Engelskan är ju topp (osäker om den funkar i Italien? Har bara besökt Sicilien och rom, där klarade inte jag mig på engelska dessvärre, annars är Sicilien ett resmål jag rekommenderar).

Jag går på vad @tornblomma brukar rekommendera annars, Tel Aviv borde vara ultimat. Hur mycket som helst att se och göra, bra stränder och Israel är erkänt för sin mat som baseras på helt otroliga råvaror.
 
Åker du charter till Sardinien hamnar du troligen i Alghero. Vet inte om det finns flera chartermål på ön. Nåväl, där bodde vi i alla fall. Vi bodde vid Lidostranden, ca 2 km FIN strandpromenad från gamla stan med restauranger och affärer. Vad maten beträffar finns allt från pizza och pasta till fisk och kött. Jag tror alla smakriktningar får sitt lystmäte.

När man tröttnat på Alghero kan man hyra bil och utforska ön. Vi nöjde oss med den nordvästra delen. Är men mer upptäcktslysten så är det ju en stor ö, med massor av annat att se! Vi ville dock mest slöa, promenera och äta.

Tui hade hotell i Budoni, Costa Smeralda (verkar inte vara "vi") Olbia, Alghero, Porto Conte, Bosa, Castelsardo och Stintino :)
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 10
  • Uppdateringstråd 29
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp