Sv: Era halta hästar
Min ponny blev halt ca 1mån efter köpet.Han hade haft ett slappt liv tidigare och ätit ensilage hö fritt..Han reds ej,skrittades nån gång i veckan.Han var även väldigt överviktig..
Så han började motioneras smått av några barn några månader före mej och fick en någorlunda bra kondition.En timme om dagen,gick bra,skritt,trav,galopp..Inget krävande av han egentligen.Sedan köpte jag honom,red 1h lite lugnare än jag red andra hästar eftersom jag visste hur han skulle ridas.Men det att jag ens lite krävde mera och kanske även gick bommar.SEN hur han blev halt var för,att en tjej red honom(jag sade att hon inte fick,lång historia..),hon krävde allting av honom,hade honom att gå på tygel osv..Såklart blev benen helt överansträngda av det.Han haltade dagen efter,och haltade i ca 1mån innan jag tog kontakt till veterinär och de kom och gav spruta mot hältan..Sen fick jag igen ett stort jobb att gå saktare än förut framåt i ridningen,jag hade ju jobbat tidigare med det men allt förstördes ju..(jag hade en bra tränare som sade hur jag skulle sköta honom,därför tog jag inte ut vet.)
Men nu är han duktig och bra.Numera ser jag till att jag alltid är i stallet när någon rider honom och är extraförsiktig..Alltid lär man sej något,synd bara att det gick såhär,första egna hästen och 1mån ridning,och sedan vet. räkning för flera tusen..:/