Era halta hästar

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare asimloh
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 8
  • Visningar Visningar 1 480
A

asimloh

Jag är intresserad av att höra om olika hältor/sjukdomar, kan inte ni berätta lite om du har haft en skadad/halt häst, om hur det hände, vad ni gjorde åt det (veterinärbesök/sprutor/olika behandlingar) och hur ni satte igång hästen igen! :)

Sv: Era halta hästar

Är också intresserad av att höra lite, har själv inte vart med om så många halta hästar som behövt behandling. Så skulle vara kul att lära mig lite :)

Hade ett haflinger sto hon gick omkull på en hopptävling en gång men det verkade som om allt gått bra hon visade inga tecken som helst på att hon hade ont. nån vecka senare började hon halta så vi åkte till vet. och de gjorde böjprov men hittade inte var hältan satt de sprutade kotan med kortison och vi skulle komma tillbaka efter ca 14 dar. De gjorde böjprov igen och fortfarnde lika halt de sprutade nästa ställe men fortfarande inget resultat det srutade hela benet och bogen men kom inte fram till något.
Vi fick order om att börja skritta igång henne men efter att hon inte blivit bättre åkte vi till samma vet igen de röntgade bogen + benet men kunde inte se någonting.
Vi bestämde oss för att åka till strömsholm istället de hittade heller ingenting de tyckte att vi skulle rida igång henne och hoppas på att det skulle bli bättre. När det inte blev bättre så gjordes det nån special röntgen som skulle visa om det var ökad blod tillförsel på något ställe och det gav utslag vid bogen. De på strömsholm dömde ut henne och tyckte att vi skulle ta bort henne.
Vi fick oss en riktig funderare och kom fram till att vi inte kunde släppa taget riktigt än så vi åkte till en kotknackare men han kunde heller inte hitta något fel. så vi provade med en equiterapeft som lasrade bogen men det blev inte bättre.
Hästen fick stå i hagen och skrota i ungefär ett halvår och fick följa med ut på skogspromenade allt som ofta men hon blev allt olyckligare så tillslut bestämde vi oss för att hon skulle få somna in.
allt det här tog 2-3 år och tyvärr fick vi aldrig reda på vad som var felet.

Min ponny blev halt ca 1mån efter köpet.Han hade haft ett slappt liv tidigare och ätit ensilage hö fritt..Han reds ej,skrittades nån gång i veckan.Han var även väldigt överviktig..
Så han började motioneras smått av några barn några månader före mej och fick en någorlunda bra kondition.En timme om dagen,gick bra,skritt,trav,galopp..Inget krävande av han egentligen.Sedan köpte jag honom,red 1h lite lugnare än jag red andra hästar eftersom jag visste hur han skulle ridas.Men det att jag ens lite krävde mera och kanske även gick bommar.SEN hur han blev halt var för,att en tjej red honom(jag sade att hon inte fick,lång historia..),hon krävde allting av honom,hade honom att gå på tygel osv..Såklart blev benen helt överansträngda av det.Han haltade dagen efter,och haltade i ca 1mån innan jag tog kontakt till veterinär och de kom och gav spruta mot hältan..Sen fick jag igen ett stort jobb att gå saktare än förut framåt i ridningen,jag hade ju jobbat tidigare med det men allt förstördes ju..(jag hade en bra tränare som sade hur jag skulle sköta honom,därför tog jag inte ut vet.)
Men nu är han duktig och bra.Numera ser jag till att jag alltid är i stallet när någon rider honom och är extraförsiktig..Alltid lär man sej något,synd bara att det gick såhär,första egna hästen och 1mån ridning,och sedan vet. räkning för flera tusen..:/

*"..därför tog jag inte ut vet. TIDIGARE)"

Min ponny är halt igen. Hon hade hovledsinflammiation på frambenen förra vintern. Hon blev behandlad utan resultat. Sen hade vi ute en kotknackare, då släppte det och hon blev bra över vår/sommar, men blev halt fast i bakbenen nu i höst. kotknackaren funkde inte denna gång, så hade nere henne i stenestad, nu äter hon medicin, skittas vid hand o står i sjukhage. blir hon inte frisk nu blir de nog föl för hennes del,
men dt är så himmla tråkigt, jag tror att hon kmr bli en riktigt bra hoppponny om hon får hålla sig frisk. Hon hoppar mkt spänstigt och är riktigt duktig.

Hälta är verkligen hämskt!! :(

Min häst hade ett så kallat stentramp (fått något vasst upp i hoven) som resulterade i hovbensfraktur, en liten lös benflisa i hoven.

Hästen haltade från och till i ett par veckor på höger fram, ibland inte alls, ibland väldigt mycket. Åkte då till veterinärkliniken och fick diagnos efter röntgen. "Det dåliga" i hoven skars bort som vid en hovböld, och han fick gips runt hoven och ordinerades boxvila tills nästa återbesök. Det var inte roligt för energiknippet! På återbesöket visade det sig iaf att hästens kropp själv stött bort den lilla benbiten och vid böjprov såg allt bra åt. Veterinären kallade honom A-patient :love: Det blev gips i ytterligare ett par veckor, sedan ett sista återbesök och därefter sattes han igång. Skritt 3 veckor, trav 3 veckor och sedan galopp. Detta var precis ett år sedan och idag är han helt frisk och går som vanligt! Han har inte visat något hälta sedan dess.

Mmm halta hästar inte roligt..... Min häst blev plötsligt halt på hö fram (tyckte jag) efter en ridtur för precis ett år sen hade haft hovslagaren ute veckan före så började fundera på hovböld hade ut både veterinär och hovslagare men dom kunde inte hitta något fel. Han fick vila och det blev lite bättre men inte helt bra var fortfarande rejält halt på böjt spår så åkte till Strömsholm och röntgade men dom såg ingenting, tog sedan ut en annan veterinär och hon konstaterade efter många bedövningar av frambenen att det satt uppe i hö armbåge fick med jämna mellanrum cortison och tuppkamsinjektioner men hältan gick lite upp och ner dock bara halt på böjt spår. Under hela den här tiden som var fram till mitten av sommaren promenerade vi honom flera ggr/v, satt på å skrittade enstaka ggr. Tog efter sommaren ut en equiterapeut och hon tror att han har tennisarmbåge troligtvis efter ett trauma väldigt sällsynt och ffa på islandshästar som min pålle är. Började trava lite i höstas och förra lördagen tog vi vår första galopp :D longerade för någon månad sen då var han 1/2 grad halt så det kanske aldrig kommer att bli helt bra men han har inte ont och man får rida honom efter dagsformen. Fortsätter med equiterapeuten var 3:e månad ungefär och han kan behöva flera cortison inj i framtiden har tagit väldigt lång tid och kommer nog aldrig kunna rida honom som förut men han är pigg och glad. :banana:

Mitt sto vart blockhalt och kunde inte gå på sitt ena framben helt plötsligt. Det var för flera år sen. Hon var varm och hade puls i benet.
Det fanns två veterinärstuderande i det stallet jag hade henne i då. Vi trodde alla på hovböld så dagen efter kom hovis ut och skar i hoven. Hon var haltfri nästa dag och 3 dagar senare började jag rida igen.

Valacken då.. hmm han har varit halt så många ggr att jag har tappat räkningen. När jag köpte honom var han 3 graders halt på ena fram och lite mindre på andra. Jag visste om det alltså, jag köpte honom ändå eftersom jag visste anledningen till hältan (felaktig träning). Han gick 2 månader i hagen och var sen ua på besiktning.

En morgon var han jättehalt när jag tog honom ur boxen. Då hade han nyss kommit hem efter att ha varit två månader på ett annat ställe och tränat. Varm och hade jättepuls i kotan på ena fram. Var övertygad om hovböld. Hovis kom ut senare samma dag men hittade ingen böld, jag la omslag och hovis återkom nästa dag. Då hade pållens tillstånd förvärrats och vi tog ut honom för att kolla om han gick på benet men det gjorde han inte, jag har aldrig sett en häst så halt. :crazy: Jag fick ringa Ultuna och höra om de hade nån akuttid och de hade de som tur var så vi fick åka in med honom direkt. Där röntgades han eftersom de var övertygade om hovbensfraktur. Hittade ingenting i hov eller ben, allt såg fint ut på röntgen. Han var fortfarande halt och ömmade under sulan och ville inte sätta ner hoven. Hovslagaren där hittade inte heller nån böld. De började klia sig i huvudet och ville behålla hästen där i några dagar eftersom han var så grymt halt.

Hovis la på en skumgummibit på hoven och genast blev pålle mindre halt. Jag lyckades övertala dem om att han inte behövde stanna, så vi åkte hem och sen på återbesök efter en 10 dagars lång boxvila då pålle nästan rev stallet.. Skoddes med silikon och sulor och grejer på båda fram. Det står sulömhet i journalen. När han var på det andra stället hade han verkats ner så att sulan var supertunn (utan min vetskap) och vi tror att han klev på en sten med den hoven han blev så halt på. Det tog väldigt lång tid innan han kunde skos utan sulor. Det är den gången han har varit mest halt. Jag tror jag körde honom efter en vecka om jag minns rätt.

Liknande trådar

Hästvård Har ett sto som för ca 1år sen blev skrämd och skenade på blå is. Efter det tog hon vid ridning för första gången fel galopp, men kunde...
Svar
8
· Visningar
526
Senast: Cattis_E
·
Hästvård Nu har min häst varit in och ut ur kliniken flertalet gånger utan resultat. I starten på mars svällde vänster fram rejält och hon blev...
Svar
14
· Visningar
512
Senast: Mirtai
·
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga... 2 3 4
Svar
74
· Visningar
5 248
Hästvård Någon som har erfarenhet av UV-benskydd till häst och kan rekommendera? Jag har en häst med höga vita strumpor som lätt blir solbränd...
Svar
5
· Visningar
418
Senast: hamilton1
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka