Eran filosofi - hur rider Ni

cactuspower

Trådstartare
Vad har ni för filosofi och hur rider ni era hästar, eller överhuvudtaget? Vad prioritererar ni , hur har ni lagt upp eran utbildningsstege och hur resonerar ni? Vad behöver ni som ryttare tänka extra mycket på i eran ridning? Det vore intressant att jämföra lite med andra.


När jag rider min egen häst, blivande 6 åring så värmer jag först upp ordentligt på långa tyglar i skritt, det är viktigt att hon bjuder på fram ordentligt så jag känner att jag har någonting att "rida ur" sedan. Efter ett par minuter kortar jag tyglarna något, men tänker på att inte ha Allt för korta tyglar då min häst har ganska mycket och lång hals och normalt sett gärna vill bli lite ihop dragen, dvs. har en mjuk kontakt m bettet. Rider i en något lägre form i början, gör överstrykningar och är noga med att hästen hela tiden är spikrak även om jag rider på volter ska hon kunna vara rak mellan sin atlaskota och enda bak till svanskotan. Så detta får jag korrigera hela tiden, när jag känner att hästen är rak så rider jag ffa i början utav passet mycket halvhalter , jag behöver inte så göra bara stänga uppna handen så har jag uppnåt en halvhalt, det är viktigt att hästen i halvhalterna och halterna är rak.

Först gör jag allt detta i skritt , sedan i trav. Också i en lite lägre form i början. Sedan växlar jag formen lite emellanåt, tar upp henne lite och stundtals får hon gå lite lägre (ffa när jag värmer upp och avslutar ) . Men jag är noga med att hon har en bra bärighet så hon inte går i framvikt.


I galoppen är det samma sak men där har vi inte kommit så långt hon orkar inte riktigt där ännu så där är jag mest noggrann med att fattningarna blir bra och jag galopperar ännu inte någon längre stund.
Har inte så höga krav i galoppen ännu alltså.



Ridpassen kan se olika ut beroende på mer exakt vad jag vill uppnå, ibland blir det skänkelvikningar, fram o bakdelsvändningar, mycket övergångar och tempoväxlingar, växla ridvägar osv osv. Ibland rider vi markarbete som omväxling till dressyrarbetet (har även en kompis som hoppar henne ibland ) . Rider olika långa pass, det kan vara mellan 20-60 minuter beroende på hur hon känns och hur det går. Hittills eftersom hon ffa har varit i uppbyggnadsfasen så har jag oftast avslutat när hon känts som bäst och jag fått igenom det som jag har velat.


Jag ställer henne ju lite i hörnen och på volter osv. men jag tycker rakriktningen är A och O och att hästen även ska kunna gå spikrak på volterna, för att inte få felbelastningar och dyl.

Det sättet jag rider på tycker jag brukar fungera bra på de flesta hästar även om man kanske lägger upp ridpassen annorlunda beroende på hästens utbildningsgrad och liknande. Men det första jag brukar göra är att kolla så att hästen är rak + halvhalterna , därefter lite vad som krävs s.a.s.


Många i mitt stall sitter och böjer hästarna till det oändliga , men även fast jag rider min häst rak så är hon ju ändå mjuk, jag kan skåla ur henne och hon kan böja sig för min skänkel osv. Hon är ju också lösgjord och lyhörd, även fast jag inte böjer och tänker på detta fullt så mycket som de flesta i mitt stall. Men i stället för att böja och greja så mycket i början jobbar jag främst med rakriktningen för att få liksidiga hästar, jag tar i regel inte igenom några halvhalter osv förens jag har fått hästen Rak. Tycker i regel många leder och böjer och knixar lite till överdrift ibland. Men det är Min uppfattning.

Som ryttare är jag noga med att sitta mitt över hästen om hästen är rak, t.ex. när min häst inte ville lägga tyngd på v.ä bak fick jag tänka på att sitta ner mer på vä sidan t.ex. i lättridningen för att få mer v.ä bak men då handlade det ju om Korrigerinsridning, annars så tänker jag på att jag också ska vara rak och sitta mitt över hästen som sagt. Sedan försöker jag alltid vara mjuk i handen , ser många som gärna blir lite hårda och resultatet blir ju att hästarna inte kan trampa under sig tillräckligt för att många sitter och bromsar detta. Själv behöver jag tänka lite på hur jag har mina fötter också , jag har lagt till mig med lite olater nämligen och kan t.o.m få kramp i mina fotleder om jag inte tänker mig för, det är väll ffa detta är jag extra nog med själv.

Sedan måste jag tänka på att vara lite mer konsekvent och bestämd annars vill min häst ibland utnyttja detta :angel: Så när man sitter och rider kan det bli lite "bra dukig duktig häst! Nej! .. bra duktig bra , Nej" osv osv.



Så hur resonerar ni? Vad har ni för utbildningstrappa? Vad har ni som ryttare för brister och svagheter?
 
Senast ändrad:
Sv: Eran filosofi - hur rider Ni

Jag kan ju beskriva hur jag lägger upp ett pass med min häst, en inte alltför stark men utbildad herre på 18 år.

Först skrittar jag fram i kanske 5 minuter eller något. Kingen (hästen) tycker att det är rätt tråkigt att skritta fram så jag brukar fånga upp han på tygeln efter inte alltför lång tid.

Efter framskrittningen börjar jag skritta lite och gör en del volter och sådant, framför allt i vänster varv för att jag är usel på att koordinera volterna där och ställa hästen rätt.

Om jag inte lyckas i skritten i början av passet är risken rätt stor att jag inte fixar vänstervolterna senare heller. Jag lägger också in lite skänkelvikningar, och så rider jag krumelurer och rakrikar-ställer och försöker öva upp min timig och känsla i det där.

Sedan börjar jag rida lätt i trav. Jag kör lite volter och sådant (kollar vänsterböjningen extra mycket). Här brukar ponnyn vara lite omotiverad. Man behöver galoppera igång honom för att han ska vilja gå framåt. Han är ju ingen ungdom så jag antar att det tar ett tag för honom att värma upp musklerna.

När jag börjar galoppera brukar jag stå upp och rakrikta-ställa i hörnen i ett ganska friskt tempo i båda varven. När han galopperat ett par varv i det lite snabbare tempot brukar jag sätta mig ned, göra en volt och börja ta tillbaka och samla lite.

Nu är lilla horsien uppvärmd! När jag kommit hit brukar jag göra mycket tempoväxlingar, volter, halter och skänkelvikninger. Idag red jag igenom LA:1 och övade ryggningar också. Jag tycker att galoppen verkar väldigt stärkande på hästen så det blir mycket galopp.

Jag strävar efter att variera mina pass mycket och öva upp min koordinationsförmåga genom övergångar mellan olika övningar. Det är jättesvårt :crazy:.

När jag känner att jag utvecklat mig och hästen liite från senaste passet brukar jag känna mig nöjd. Om vi gjort något väldigt svårt kan det hända att jag stannar när det svåra är gjort och skrittar av, men oftast brukar jag trava av i låg form.
 
Sv: Eran filosofi - hur rider Ni

Så hur resonerar ni? Vad har ni för utbildningstrappa? Vad har ni som ryttare för brister och svagheter?

Kul och nyttig tråd!

Jag resonerar som så att grunderna ska sitta ordentligt och alltid vara byggplattan man spinner vidare från. Att hästen är lösgjord är för mig första förutsättningen för att lyckas med rakriktning och samling som kommer senare i ledet för mig. Så först och främst strävar jag efter att lösgöra, vilket leder till att hästen blir bärigare och kan röra sig balanserat. Egentligen så tycker jag inte man kan tänka i en rak och enkelriktad TRAPPA - för det hänger ju samman till stor del dvs lösgjordhet ger möjlighet till bättre rakriktning, som ger möjlighet till bättre samling, vilket i sin tur ger möjlighet till bättre framåtbjudning, och då är vi tillbaks till bättre lösgjordhet osv.

När jag rider min häst, (som nu precis nyss fyllt 7), rider jag väldigt koncenterat, dvs väldigt intensivt i kortare pass - ytterst sällan mer än 40 minuter. Under denna tid rider jag intensivt, med så lite planlöst ridande som möjligt, dvs näst intill inget. Jag är noga med pauser mellan övningar, dvs klapp och eftergift, skritta något halv varv eller så, och sen rider jag igen.
Hur upplägget på passet ser ut varierar beroende på var vi är i formen och vad vi tränar på. men jag varierar passen, allt från mkt grundläggande och mestadels lösgörande vissa pass, till mera intensiv träning på skiljda saker hästen kanske behöver stärkas i - förvänd i bågar eller på volt, högre samlingsgrad vissa delar, tex. Jag galopperar mycket, då min häst har bäst förutsättningar att komma till ro och loss i ryggen via galopp arbetet. Jag kan tex värma upp med skritt och lite trav i låg form, övergår sen till mkt galopp arbete för att sen gå tillbaks till högre krav på samling och form i travarbetet, när hästen är ordentligt värmd och loss från galopparbetet.

När det gäller mina egna brister och svagheter så är jag ej helt rak, så jag får fokusera på att verkligen sitta rakt på hästen och kompensera min snedhet så att den påverkar så lite som möjligt. En bättre finmotorik skulle jag önska mig själv i att vara mkt mera avvägd och koordinerad i alla hjälper. Sen är jag perfektionist och får vara noga med att ej upprepa övningar en extra gång när det gått bra, bara för att "dubbelchecka" - utan verkligen nöja mig när det gått bra, och gå över till ngt annat.
 
Senast ändrad:
Sv: Eran filosofi - hur rider Ni

Oj.. hinner inte skriva så långt..

Men min filosofi är att hästen, alltid ska lyda mig, alltid vara framför skänklen och lyssna både framåt och sidvärts. De ska gå med harmoni och med en egen vilja att vilja gå framåt och att vilja arbete, detta är väldigt viktigt för mig.

Planerar utbildningen gör jag efterhand, men det är ofta att den får ändras igen så att den passar hästen när den utvecklas.

Jag är inte en ryttare i teorin, jag rider på känsla och gör det som jag känner för dagen behövs göras med rider mot ett mål med varje ridtur.

Jag har en sak i min ridning som både kan vara en fördel och en nackdel, jag är väldigt envis och det är för det mesta bra, ju äldre jag blivit ju mer har jag kunnat använda mig av min envishet men när jag var mindre så var det lätt att jag låste mig vid ett problem istället för att komma på nya saker, men det kommer med erfarenhet.. =)
 
Sv: Eran filosofi - hur rider Ni

Jag går alltid brevid när jag skrittar fram min 16-åring, både jag och hästen tycker det känns bäst när han för några månader sedan kunde få för sig något och flyga all världens väg. Vi skrittar i ca 10 min och när jag suttit upp och fångar upp tyglarna gör jag mkt sidvärts och volter.
Igång i trav så är jag noga med att han ska bjuda framåt och hitta takten, han vill gärna ta korta, jätte snabba steg och röra ryggen så lite som möjligt, gör lite serpentiner och ganska stora volter.
Under själva passet är det väldigt olika vad vi hittar på, beror på hur han känns, men mycket övergångar med sätet för att få honom att lyssna och mycket lättridning efter som att han inte satt ordentligt med muskler än (var halt för nån månad sedan och vill inte riktigt komma igång). Försöker få honom att gå i så låg form som möjligt och sträcka ut halsen i mellan åt, han är inte byggd för sådant utan spänner upp nacken och börjar gå i den korta traven vi inte vill ha.
Avslutningen sker på samma sätt som vi började, trav och sedan skritt - ibland ute om vädret tillåter! :D
 
Sv: Eran filosofi - hur rider Ni

Igång i trav så är jag noga med att han ska bjuda framåt och hitta takten, han vill gärna ta korta, jätte snabba steg och röra ryggen så lite som möjligt

Så gör min häst med, kan du inte PM:a mig och berätta hur du gör :angel: (vill inte förstöra tråden)


Det viktigaste för mig när jag rider är att hästen ska bjuda framåt i alla gångarter och hela tiden vara så lugn och avslappnad som det bara går. Jag stressar aldrig fram nån rörelse eller övning, utan låter hästen få tänka i sin egen takt. Formen har jag inte så stort krav på, den får komma när den kommer, så länge hästen jobbar med bakdelen/ryggen.
Jag börjar med att skritta fram på långa tyglar tills han börjar bjuda mer framåt, då kortar jag upp dom lite och gör en del volter, sidvärtes rörelser och fram- och bakdelsvändningar e.t.c. Därefter kortar jag tyglarna lite mer och gör allt det i trav tills han är avslappnad och mjuk i sidorna. Sedan kan jag ev. börja göra övergångar mellan trav-galopp, skritt-galopp, stillastående- trav, stillastående- galopp o.s.v.
 
Senast ändrad:
Sv: Eran filosofi - hur rider Ni

Redan när jag börjar skritta fram gäller det för mig att vara jätte avslappnad och lugn, får aboslut inte vara nervös eller ha en dålig dag för då är HELA ridpasset förstört.
Efter jag har skrittat fram på lång tygel kortar jag tygeln succesivt och har jättemjuka händer och lugna skänklar,kramar lite lätt i tygeln och ställer i nacken. Ser till att hästen är framme för skänkeln och flyttar undan och så gör jag mkt halter, igångsättningar mm.
Sen travar jag fram, mkt tempväxlingar och flytt för skänkeln. Försöker lösgöra. Kortar hela tiden upp tyglarna succesivt och sätter mer och mer krav på formen, från lång och låg och ganska på framdelen (för att bara hitta avslappningen), till lite högre (aboslut inte hög på långa vägar) och ställer mer krav att bakkärran ska vara med och jobba rätt med rygg, bakdel och vara avslappnad.
Kan aboslut inte rida "snabb-pass" på min häst, då blir hon spänd och nervig.
Utan hellre långa pass som succesivt blir intensivare än korta, intensiva pass från börjar.
Då går min häst bäst :love:
 
Sv: Eran filosofi - hur rider Ni

Försöker att rida min häst med säte, och annars med så fina hjälper som det bara går! :)

Är under igångsättning efter skada nu, så skrittar bara, har hunnit pröva traven.
Som ryttare tänker jag mycket på att min sits är lodrät, mina händer är raka i handlederna och att inte spänna låren.Sätta ner ordentligt i sadeln/på hästen.

Försöker få hästen att hitta formen själv, dvs med stöd i handen, men jag pillar inte med tyglarna eller så, utan det är sätet o vikthjälper som i första hand gäller. Funkar mycket bra än så länge! :)
 
Sv: Eran filosofi - hur rider Ni

Nu är detta en gammal men ändå väldigt intressant tråd, så svarar lite :) :D

MIn prioritering är samarbete! Jag vill inte behöva göra allting själv utan jag vill att min häst ska vara med på noterna, fokusera och hela tiden fråga "vad ska vi göra nu?"
Jag vill att hon ska vara positiv och försöka göra sitt bästa.
Det uppnår jag genom mjuk, positiv, känslig och varierad ridning.

ett dressyrpass är alltid:
1. skritt på lång tygel, trav i låg form (flytta lätt, forma lätt, stora runda spår, rakrikta-böj), rulla på i lätt sits i galopp i båda varven.

2.skrittpaus.

3. arbete, fokusera på en sak, försök lösa ev problem och kanske ta övningen ett steg längre, nyansera.

4. skrittpaus

5. nytt arbete, samma upplägg som ovan

6. skrittpaus

7. arbete igen, samma upplägg

8. skrittpaus

9 . arbete, ofta lägger jag i slutet ihop delarna jag jobbat med tidigare på passet, med olika syften.

10. avtravning i låg form, stretcha och tillslut avskrittning på lång tygel medan jag tänker igenom hur passet gått och vad jag kan ta med mig till nästa gång.

Jag tycker det är viktigt att inte sitta och nöta för länge, kvalitet går före kvantitet. Flera korta intensiva "minipass" och många pauser för att hinna tänka och ladda om. Hästen ska hinna samla nya krafter.
Känner jag att något absolut inte funkar just idag eller att hästen är på dåligt humör bråkar jag inte utan byter hellre till något jag vet funkar, ser ingen anledning att "vinna" till varje pris. Hellre att passet blir en positiv upplevelse!

Sen tror jag att det är väldigt viktigt att låta hästen uppleva annat än ridbanan! Ut och galoppera, skritta i skogen, hoppa småstockar, klättra... låt hästen få intryck och upplevelser utanför ridbanan.

Jag har MASSVIS med brister!
Ibland har jag svårt att koordinera, jag blir ofta tankspridd när jag rider. "Ojdå!" är ett vanligt ord när jag rider :D.
Sen är jag för svag i min sits, bör bygga upp mage och rygg så jag får en stadigare position. Jag tvivlar ibland på min egen förmåga.
Men jag är alltid ödmjuk mot hästen och försöker ha ett öppet sinne, ser saker ur olika vinklar och hittar alternativ och lösningar.

Och jag VILL, jag nöjer mig aldrig utan jag strävar alltid efter en bättre känsla! :D
Jag ÄLSKAR att rida dressyr!
Och det här är ju bara början, jag har iof klättrat en hel del bara sista tiden men tänk hur det ska kännas sen när jag tillsammans med min lilla märr kan sitta och rida på msv-nivå tex?
Lilla kaxiga damen utan häftiga gångarter, utan elektricitet, hon är inte en klassisk dressyrhäst.
Men dit ska vi en dag, även om det inte blir några placeringar på den nivån på tävling. Vi har inte bråttom och vi ska ta ett steg i taget.
Och vi ska ha roligt!

Kärlek :love:
 
Sv: Eran filosofi - hur rider Ni

Jag är långt ifrån den nivån som de flesta här har i sin ridning. Jag är ridskoleryttare och egentligen ganska dålig på att rida. De flesta kommer längre på 8 år än vad jag har gjort. Men jag kämpar vidare och tar mig bit för bit sakta framåt.

Då jag rider på ridskola är mina möjligheter att lägga upp pass på egen hand högst begränsade. Däremot har jag kommit på att jag föredrar att jobba igenom hästen i skritt och galopp ordentligt innan jag börjar trava. Vilket beror på att jag sitter mycket bättre i skritt och galopp och kan alltså inverka bättre. När hästen väl är hyffsat loss och framme så är det oftast enklare att hitta sitsen även i traven.

Tycker även det är viktigt att hela tiden aktivera hästen. Har som riktlinje att aldrig rida en hel långsida utan att det händer nånting. Finns det plats lägger jag volter, gärna 3-4 stycken per långsida. Är det trångt flyttar jag hästen för skänkeln, ibland skänkelvikning ibland nånting som ska föreställa öpnna/sluta (har dock aldrig lärt mig rida rörelserna korrekt utan experimenterar lite på egen hand). Ofta med variationer mellan dessa bara under en långsida. Älskar att rida övergångar skritt-galopp-skritt och väljer oftast att fatta från skritt om möjligheten finns.

Vad gäller min egen ridning så strävar jag alltid, självklart, efter att sitta korrekt. Dock har jag inte nån vidare finmotorik och inte heller speceillt mycket styrka så det ser faktiskt inte speciellt bra ut... ännu. Försöker att inte rida för mycket med handen, en fälla jag redan gått i en gång. Tar mycket intryck från andra duktigare ryttare och försöker apa efter så långt jag kan.
 
Senast ändrad:
Sv: Eran filosofi - hur rider Ni

Har mest yrat runt med min häst i några år (ska kanske säga att han är nio, men riden i tre), har inte riktigt hittat en bra tränare och en bra utbildning som passar oss. Vi har dessutom haft en del beteénde problem att ta oss igenom. Men nu har vi stött på en bra tränare, så just nu går det framåt med storm steg. Har haft mycket problem med att han har vart riktigt sne. Vi kan fortfarande inte galoppera i ridhus utan att han bytar. Ute är däremot helt okey.

När jag rider ett pass, så tränar jag det jag enbart en sak (sedan så är kanske inte det vi gör hela ridpasset). Vår tränare är väldigt kroppsmedveten, så jag tränar på att hålla mig rak, och på så sätt få hästen att bli rak. Vilket funkar kanon bra.
När jag väl för honom rak, så går han som han ska, lösgjord och i bra form.
Så det är i princip det passen går ut på, att jag ska hitta min sits, och på så sätt kunna påverka honom. Vi rider sluta, skänkelvikning medmera, men jag flyttar honom i princip enbart med hur jag sitter, vilket gör allt jäkligt svårt. Bra dagar får vi även till traven. Jag är lite av den åsikten, att muskler och kondis tränar man ute :)
 
Sv: Eran filosofi - hur rider Ni

Det varierar lite från dag till dag^^ Men detta är ett vanligt dressyrpass!

Men först skrittar jag på långa tyglar på rakt spår i några minuter, sen börar jag att rida lite på böjda spår osv

Sen tar jag och kortar upp tyglarna en aning, rider då på ganska raka spår igen, sen rider jag lite lösgörande, lite olika övningar med mera.
Kortar sedan upp tyglaran helt men på raka spår igen^^ innan jag böjer och ställer honom. jag ger honom långa tyglar då och då som en belöning då han aktiverat bakbenen en stund.

Sen fortsätter jag såhär tills han jobbat lite i alla gångarter och när vi tränat på det vi skulle och sånt^^
Sen gå jag ut i skogen och traskar runt i lirte backar för det tycker han är så kul, sen skrittar jag av och stretchar honom :p
 
Sv: Eran filosofi - hur rider Ni

Jag är en "russinplockare" av stora mått och använder mej av sånt jag tycker är vettigt inom olika ridfilosofier och plockar bort annat.
Försöker använda mej så lite som möjligt av tyglar och så mycket som möjligt av andra hjälper i dressyren.
Med nuvarande tanten fokuserar jag på lagom frammåtbjudning, bra och rygg/bakbensaktivitet och känsla i handen. Precis vad hon har huvudet och att allting måste se snyggt ut är inte alls lika viktigt just nu. Fokuserar på att det mesta ska vara kul och när det väl kör ihop sej så försöker jag alltid få det att fungera tillfredställande innan jag slutar. Berömmer mycket och om jag bestraffar ska det vara exakt när hästen gör fel annars är det lika bra att låta bli.

Jag leker gärna fram nya saker utan nån som helst press och ställer mer krav först när hästen helt förstått vad hon ska göra.
Har just nu en häst som oerhört gärna vll göra rätt och blir väldigt spänd om hon inte riktigt förstår vad hon ska göra och med henne så blir det viktigare att hon förstår principerna av vad man ber henne om än att det verkligen genomförs korrekt från första början.
Jag försöker vara planerad i min ridning och rida varierat. Gillar även att jobba från marken i roundcorall eller tömköra då det ger en bra bild av hur hästen helst jobbar och man ser vad man behöver ändra på. Borde prioritera min egen sits mer än vad jag gör just nu men det jobbas det på, även om jag helldre rider omkring i skogen en solig dag än att sätta mej och sitsträna i ridhuset framför tränaren/speglarna.:angel:
 
Sv: Eran filosofi - hur rider Ni

Min filosofi varierar från häst till häst. Grunden är ju alltid som de flesta andra, en mjuk häst som är redo att jobba men utan att vara explosiv, den ska lyssna på ytterst små hjälper och vara väl tillbaka.
Jag håller som bäst på att hitta knapparna på min häst. Han har bara funnits i mitt liv i 4 månader och har nyss fyllt 4, så vi är väldigt basic och känner på varandra.

Vad jag märkt hittills är att jag vissa pass hoppats på för mycket och pressat för mycket. Alltså, jag måste hålla allt väldigt basic och roligt. Inte nöta övningar, inte rida i en gångart för länge, och inte rida för länge öht på banan/åkern. Så det är väl mitt problem, vill ofta tro att vi kommit längre än vi har.

Jag brukar värma upp från marken så vi båda är lite mjuka innan jag sitter upp. Vi går, springer ikapp, halt från trav, trav från halt och mycket ryggningar. När han ryggar avspänt, med fokus på mig och rakt bakåt är jag nöjd. Då kan jag sitta upp.

Just nu rider jag mycket på halvlång tygel. Han böjer gärna in sig och går bakom lod vid minsta tygeltag så vi jobbar lite på att komma fram till bettet, länga steg utan att gå över i trav eller stressad skritt och att länga halsen. Så det blir mycket volter, försöker rakrikta då han är mkt böjlig och gärna ställer och flyttar i öppnor/slutor. Raka sidförflyttningar gör vi från marken ibland.
Ibland travar jag fram på halvlång tygel men helst galopperar jag direkt. Han är ofta okoncentrerad, pigg och stel innan galoppen. Ofta rider jag dressyr mellan träden i skogen och får då alltid börja med en hel del galopp på skogsvägen först innan han öht kan koncentera sig.

Våra pass är väldigt korta så när han lugnat sig och är uppvärmd brukar jag väl rida ca 15 min 'seriöst', i vilka det är många skrittpauser på lång/halvlång tygel. Varje bra grej genererar beröm och klapp för att egga arbetslusten. Jag flyttar honom massor för skänkeln för att irra bort honom från att vara pigg, böjer/ställer/vänder. Är dock JÄTTENÖJD för han börjar ta halter, när han kom vägrade han stå still vid ridning. Nu kan han göra halt mestadels via mitt säte och stå avslappnat tills jag ber honom gå :) Även halvhalter från sätet fungerar jättebra, han stannar upp direkt.

Det var lite vad vi gör vid varje "dressyrpass". Själva utbildningen sker långsamt. Under ett pass kan jag "fuska" då han ofta går bättre i galopp än trav, men utbildningen på lång sikt handlar alltid om att klara av en sak innan man går vidare till nästa. Nu är det enbart basics, med fokus på övergångar och halter. Efter detta kan vi titta närmare på problemet att han knäpper av och går bakom lod. Och så rullar det vidare. :)
 
Sv: Eran filosofi - hur rider Ni

Just det, jag har ju en massa fel också. Jag är sned (olika långa ben) vilket tydligt märks på sadeln nu när jag har bomlöst. Ska köpa en dressyrsadel med bom inom en månad, tror det kommer göra många saker bättre.
Jag har ganska kass sits om jag inte rider i dressyrsadel, men även där åker gärna hälarna upp... Jag jobbar dock aktivt med detta! Sitsen blir bättre och bättre ju mer vältränad jag blir.
Och viss mer finkänslighet.
(Jag ska träna för en tränare, ska bara hitta en först)
 
Sv: Eran filosofi - hur rider Ni

Vad har ni för filosofi och hur rider ni era hästar, eller överhuvudtaget? Vad prioritererar ni , hur har ni lagt upp eran utbildningsstege och hur resonerar ni? Vad behöver ni som ryttare tänka extra mycket på i eran ridning? Det vore intressant att jämföra lite med andra.


Så hur resonerar ni? Vad har ni för utbildningstrappa? Vad har ni som ryttare för brister och svagheter?



Filosofi - ryttaren formar hästen.

Hästen är en spegel av ryttaren - så om hästen gör ngt jag itne tycker den borde - så anlayserar jag vad jag gjorde som fick den att göra så...

Inte på nivån den är sur därför att jag - utan vad gjorde jag med min kropp som påverkade den så negativt...

Jag tycker att koordination är tillräckligt svårt så jag har att göra många år framöver.

På en ung häst är prio ett att vara följsam och i balans - hjälpa hästen till balans. Mycket låta den vara - och placera den så att den löser balansen på ett stärkande sätt.

Egentligen det man gör är ju att sätta den mer utbildade hästen i svårare och svårare positioner - och tillåta den lösa den.

utbidlningstarppan för mig tycker jag är att bli medveten om ens största brist - när man få någorlunda stil på den så kommer man upptäcka en annan.

Dessutom så utvecklas både man själv och hästen och därmed förändras man och så också förutsättningarna - och vad man behöver fokusera på. Lär man sig hantera ena sidan så inser man bristerna i den andra.

Det viktigaste för mig som ryttare ( som har en sjukdom som påverkar muskerlna) är att behålla full rörligheten - jag borde vara mycket bättre på att sätta gränser för mig själva och att stretcha _varje_ dag :devil:

Min största brist som ryttare är min utsida i höger varv - jag är ju högerhänt :p

Sedan borde jag bli mycket bättre på att lita till mig själv - så att det mentala inte lägger krokben ( :eek: )
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Eran filosofi - hur rider Ni

Överlag så prioriterar jag att hästen ska kännas mjuk och "lätt", inte spänna sig för hjälperna och svara bra på hjälperna. Sen försöker jag hitta en balans mellan inlärning av de hjälper jag vill att hästen ska lyssna på och de "naturliga" hjälper (små justeringar i sitsen t ex) som jag kan testa justera om hästen inte svarar tillfredsställande på de ordinarie hjälperna. Vanliga sitshjälper som att flytta vikt, vrida axlar/höfter finns redan med i hjälpregistret...

Strävar efter balans för att ridningen ska kännas harmonisk. Och att jag har koll på hela hästkroppen, känner att hästen hänger ihop. Föredrar kvalitet framför kvantitet, vilket är lite motsägelsefullt iom att jag är lite slowstarter av mig ibland och kanske inte får till saker och ting förrän en massa försök! :p Men iaf i bemärkelsen att jag försöker ge oss en ärlig chans genom att inte kräva sånt som känns dömt att misslyckas - galoppfattningar om balansen och koordinationen knappt funkar i skritten t ex - och försöker få till kvalitet i det vi gör så gott det går och inte övertränar.


Med den häst jag rider mest så är fokus på att han ska lyssna på mina hjälper i första hand. Vilket är lättare sagt än gjort för mig iaf! :angel: Men är han väl lyssnar bra och är känslig gör det så otroligt mycket för helheten i ridningen, även om det utåt sett kanske inte ens märks hur pass fokuserad eller inte han är för dagen.
Om mina halvhalter inte funkar, då funkar inte ens lång och låg, då rinner vi bara iväg och styrseln blir kaos. Så numera försöker jag ta kontroll redan vid uppsittningen - vi börjar inte jobba förrän jag känner att jag har hästen "med mig" att han väntar på mig. Om vi så ska ha intern maktkamp i en halvtimme istället för att jobba (kuse går - matte förhåller på ena tygeln tills kusen stannar, matte ger eftergift - kuse står stilla några sekunder och går sen igen - matte förhåller på ena tygeln tills kusen stannar osv... ).
Sen vill jag ha koll på hans bakdel i förhållande till bogarna. Annars blir styrseln kaos. Vill liksom inte behöva konstant rama in som en tok utan sätta hästen i en bra position och sen försöka hålla det för att som mål kunna styra endast med min sitsposition och vikt. Så vi jobbar en del på att flytta in/ut bakdelen, och jag övar mig på att hålla koll på hela hästkroppen och lära mig utnyttja känslan för att hjälpa kusen med positionen genom vältimade enstaka hjälper när det behövs. Det behöver jag fortfarande bli mycket bättre på, men bra dagar när kusen håller sig fokuserad kan det bli hyfsat bra.

Fokuserar mycket på avslappning - mest mentalt, också fysiskt att han ska vara lösgjord, avspänd och länga överlinjen. Ibland funkar det, ibland måste vi prioritera de andra pusselbitarna först (lyssna på hjälperna ordentligt och placera kroppen rätt). Har blivit MYCKET bättre nu än när jag först började rida honom, men kan fortfarande bli mycket bättre. Är en svår balansgång det där med att få honom lyssna ordentligt (måste vara väldigt konsekvent mot honom och ibland tycker han att jag är dum och sätter sig på tvären, då kan man bl a se det på att han krullar ihop sig...) och att behålla avslappningen. Samma sak där, prioriteringen måste få ligga lite olika - inte allt på en gång om det inte är en riktigt bra dag.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
621
Senast: valy
·
Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
33
· Visningar
2 932
Senast: iNHALE
·
Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
746
Senast: Lutten
·
Ridning Jag har just nu väldigt mycket tid framför datorn och har hittat ett antal brittiska Youtubare som filmar sina uteritter med GoPro. Jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 519

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Vad är rätt
  • lära sig tömköra

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp