Eran trailer, extra utrustad?

Nooneyouknow

Trådstartare
Vad har ni för trailer?
Har ni boggie eller enkelaxlat, haft både och? för-/nackdel tycker du?
Har du fällbara bommar från utsidan? behövt använda dessa någon gång? t.ex. om en häst hoppat över och blivit hängande, har det fungerat som de ska eller har det strulat och blivit en mardrömsupplevelse?
Har du bommar bak eller "innerdörrar"? haft både och? för och nackdel tycker du?
Hur uppfattar du ventilationen i din trailer? är den bra året om, eller klarar den inte riktigt av att avleda fukt en kall vinterdag eller håller sig inte tillräckligt sval när de är sommar.

Har du någon annan "extra utrustning" i/på din trailer?

Sv: Eran trailer, extra utrustad?

Jag har frambommar som man kan fälla utifrån. Har inte behövt använda dem (eftersom min häst klarade av sin hänga över bommen-period när jag INTE hade såna bommar) men tycker helt klart att de är bra för nerverna. Har nämligen ett par gånger behövt köra stora unghästar till klinik åt folk mer eller mindre akut, den ena var aldrig lastad och den andra hade inte åkt sen den var bebis. Det verkar vara en ganska idiotsäker kontruktion, så jag har rätt gott förtroende för att den funkar.

Boggie, haft enaxlat och det skaffar jag aldrig mer så mkt bättre med boggie!
Säkerhetsbommar sådana med ögla, har aldrig behövt använda men håller dem smorda så de är enkla att få ur.
Bommar bak med snabblås som är superenkla att både stänga och öppna.
Ventilationen är bra, två öppningsbara fönster med en massa lägen, och så en ventilanordning mitt fram, lilla bakluckan går att ställa i tre lägen.
Transporten är vit och väldigt rymlig invändigt så de är riktigt luftigt där inne även i 30 graders värme (i rörelse med båda fönstren fullt öppna då, öppen lucka bak också vid parkering för säkerhets skull. Vill inte prova med stängd).
Ingen kondens vintertid, halvöppna fönster o öppen ventil, lilla luckan på glänt.

Har sparkplåtar o helgjuten gummimatta som extra fast det fick jag helt gratis, skulle inte haft det men det var nån miss på fabriken.

Märket är Thule.

Senast ändrad av en moderator:

Vad har ni för trailer? Thiel Dominus Ultra Plus (eller nåt sånt?), från Tyskland

Jag har boggie och skulle aldrig lasta min häst i en enkelaxlad kärra om det inte var nödfall och det var det enda som fanns!
Fördelar med boggie är att det är mycket stadigare, det ligger bättre efter bilen! Fördel med enkelaxlad är väl att det är lättare och man får lasta mer på B-kort men eftersom jag har BE så rörs jag inte av det.

Har du fällbara bommar från utsidan? behövt använda dessa någon gång?

Ja dom är fällbara utifrån men jag har aldrig provat och jag tvivlar på att jag skulle orka vrida runt den kroken.
Men min lillhäst hoppade över bommen i somras och då lossnade den inne i släpet istället från sidan i mellanväggen, så det var ju bra :p

Har du bommar bak eller "innerdörrar"? haft både och? för och nackdel tycker du?
Jag har bommar bak och skulle aldrig vilja ha dörrar, har provat det med. Dom är bara i vägen. Särskilt om man skulle behöva lina in någon häst någon gång!
Mina bommar sitter i mellanväggen och efter att hästen gått in så sätter man fast dom i släpväggen. Dörrar och andra bommar som sitter i släpväggen och sätts fast i mellanväggen ser jag som en säkerhetsrisk då du måste gå bakom hästen för att få fast dom!

Hur uppfattar du ventilationen i din trailer? är den bra året om, eller klarar den inte riktigt av att avleda fukt en kall vinterdag eller håller sig inte tillräckligt sval när de är sommar.
De två fönstrena i fram är öppningsbara i tre olika lägen + takfönstret samma. Så jag tycker jag kan variera men helt klart fungerar allting bättre på sommaren. Jag åker dock inga längre sträckor på vintern så det fungerar bra också.
2008 åkte jag i 30 grader värme 3,5 h till meeting och det var svalare i släpet än utanför :)

Vadderade sidoväggar, sparkskydd på sidorna och på sadelkammaren (inbyggd), extra fästen och bommar för bredåkning, bindstång på utsidan :)

26124310.jpg

11777967.jpg

11777968.jpg

Jag har boggie

Bommar bak, lätta och snabba att få dit och lika lätt att ta bort dom..
Frambommarna har snabb utlösning från utsidan, går lätt att använda även om det ligger belastning på dom( Om det tex hänger en häst över bommarna)
Jag har urlastning fram vilket Jag använder då Jag är ensam..

Märket En Star trailer

Vad har ni för trailer?

Har en Startrailer, modell XR3000

Boggie. Har haft enkelaxlat släp tidigare och tyckte att det funkade bra. När det släpet blev kaffeved i en krock (utan häst i) så fick jag ut såpass mkt på försäkringen att jag bara behövde lägga 4000kr emellan för att få ett helt nytt boggiesläp av samma fabrikat, så då blev det ett boggiesläp, pch efter det så säger jag bara: En gång boggie, alltid boggie Det är en enorm skillnad i körkomfort (och åkkomfort för hästen), och dessutom säkrare.

Har du fällbara bommar från utsidan? behövt använda dessa någon gång? t.ex. om en häst hoppat över och blivit hängande, har det fungerat som de ska eller har det strulat och blivit en mardrömsupplevelse?

Ja, det har jag, och nej, har aldrig behövt använda dem. Däremot så har jag sett till att de fungerar som de ska, ifall de skulle behöva användas någon gång.

Bommar (men skulle gärna ha dörrar, även om jag inte anser mig ha direkt behov av det i dagsläget.)

Tycker den är riktigt bra, men har ännu inte hunnit testa den en riktigt varm högsommardag. Tror den skulle palla det ochså utan problem faktiskt, med tanke på att både takluckan och fönstrena är öppningsbara i 5 olika lägen

Sadelkammare och klädkammare, och rullgardin för förvaring ovanpå sadelkammare/klädkammare. Trailercam står på önskelistan, har redan fäste monterat för det (sitter kvar från förra ägaren)

STAR.jpg

Kul med så mycket svar!

Jag undrar mest för att jag är nyfiken, jag själv är på jakt efter trailer. Men jag vet ungefär redan vad jag vill ha.

Jag vill ha en trailer som är stor, extra bred och extra hög, jag behöver ha dörrar bak då hästen helt klart åker bättre med de. Han står inte och väger bakåt eller trycker vid urlastning utan han står lugnt och fint tills de är hans tur.

Fällbara bommar utifrån för mig är ett måste, man vet aldrig när olyckan är framme...

Vad har ni för trailer?
En Star Trailer Diamant x-bred

Detta är en boggie. Har haft enkelaxlat tidigare och det är inte alls lika stabilt för hästen. Kommer aldrig ha det igen iaf.

Jag har s.k. panikbommar och de fungerar, har provat dem hemmavid. Har inga hästar som klättrar och krånglar så de har aldrig behövt användas.

Det är bommar bak och det fungerar jättebra. Dörrar verkar krångligt tycker jag, mer omständligt att öppna och sådär.

Detta är väl det enda som inte är sådär super. Har inga öppningsbara fönster utan enbart takventil och det räcker inte för fukt på vintern. Sommartid är det rätt okej.

Har en kort och en lång bom så hästen kan stå lite bredare med bakbenen.

Vad har ni för trailer?

Vi har en Boj Classic, boggie. Har tidigare haft enkelaxlat, men kommer inte att skaffa igen.

Panikbommar med mycket bra system, vi har inte behövt använda det men tidigare ägare till släpet har gjort. Fungerade då perfekt.

Vi har innerdörrar (och kombiläm), vi kör olika storlekar på hästar och har också haft föl i släpet, då fungerar inte bommar. Absolut är dörrar att föredra för oss. Vi har även bommar om vi vill byta (relativt enkelt) och hel frambom om vi vill ha det.

Upplever ventilationen som god, har kört både två hästar fullstora hästar och sto+föl i släpet utan att det varit några problem med luftkvalitén.

De tillvalen vi har är delade skötardörrar (skötardörrar på bägge sidor är standard), mjuk och hård mellanvägg (om vi vill byta). Garderob och sadelkammare är standard, däremot har vi kamera i släpet. Mycket bra. Kombilämen är också tillval som vi absolut ville ha.

Kapar tråden lite, hoppas det är okej.

Mitt drömsläp som jag hoppas ska bli verklighet inom ett par år. Finns ju massor av extra utrustning att välja till och det jag känner att jag absolut vill ha är kombiläm och kamera.

Vad tycker du som har kombiläm funkar det bra? Och använder man det så pass mkt så det är värt dom extra tusenlapparna?

Nåt mer tillval som du har och tycker att man absolut behöver? eller nåt du ångrar att du inte tog?

Vi har ju fått precis det vi ville ha, så jag har inga saker som saknas.

Kombilämen är underbar, tycker det fungerar perfekt. Vill man kan man ju alltid använda den som vanlig ramp.

Vad har ni för trailer?

Kylinge Orion och Trane T130 tror jag det heter

Enkelaxlade båda två, har haft boggie men föredrar enkelaxlat pga de är lättare att handskas med.

Panikbommar både fram och bak.
Jättesmidiga att använda, jag som har en stressad häst i transporten öppnar och stänger i stort sett alltid utifrån känns riktigt skönt och är mycket säkrare för mig med. om hästen får spel så kan jag inte fastna/bli klämd i transporten.

Bommar, skulle inte vilja ha dörrar de känns så klena.

Den är okej, men ska sätta i en thermostatstyrd fläkt till sommaren för lite extra bra ventilation som ska känna av både fuktighet och temperatur.

Fronturlastning
Sadelkammare
2 extra fönster fram
Kamera i släpet så jag ser hästen
Automatisk backkamera som slår över så fort den känner att jag lagt i backen så jag ser hur det ser ut bakom släpet när jag backar.

Vad har ni för trailer?

Har en Startrailer, modell XR3000

Boggie. Har haft enkelaxlat släp tidigare och tyckte att det funkade bra. När det släpet blev kaffeved i en krock (utan häst i) så fick jag ut såpass mkt på försäkringen att jag bara behövde lägga 4000kr emellan för att få ett helt nytt boggiesläp av samma fabrikat, så då blev det ett boggiesläp, pch efter det så säger jag bara: En gång boggie, alltid boggie Det är en enorm skillnad i körkomfort (och åkkomfort för hästen), och dessutom säkrare.

Ja, det har jag, och nej, har aldrig behövt använda dem. Däremot så har jag sett till att de fungerar som de ska, ifall de skulle behöva användas någon gång.

Bommar (men skulle gärna ha dörrar, även om jag inte anser mig ha direkt behov av det i dagsläget.)

Tycker den är riktigt bra, men har ännu inte hunnit testa den en riktigt varm högsommardag. Tror den skulle palla det ochså utan problem faktiskt, med tanke på att både takluckan och fönstrena är öppningsbara i 5 olika lägen

Sadelkammare och klädkammare, och rullgardin för förvaring ovanpå sadelkammare/klädkammare. Trailercam står på önskelistan, har redan fäste monterat för det (sitter kvar från förra ägaren)

STAR.jpg

Jag har ett likadant släp å e kalas nöjd =) mitt e dock vinrött =)

Vad har ni för trailer?
BOJ 216 -08
Bara fördelar med boggie. Säkrare för hästen stabilare att köra och lättare att backa med
Har panikbommar har aldrig behövt använda tack och lov.
Innerdörrar. Var lite skeptisk i början men nu älskar jag det! Jätte smidigt när jag kör minishettisen löst i släpet då är det bara att fälla ner lämmen smita in genom innerdörrarna och fånga henne. Även fantastiskt bra till hästar som har en tendens till inte vilja gå in helt i transporten då kan man peta på dom med innerdörren
Var besviken först men efter att ha pratat med Boj och fått instruktioner om hur jag skulle ställa luckan fungerar det perfekt!
Nix men jag ska beställa till ett fotsteg till baklämmen (är kort som en myra så jag har lite svårt att stänga överluckan) och ett transportöverdrag så släpet inte blir så skitigt på vintern när det inte används

Nu har jag köpt mitt släp.. .
Det blev en Boj Classic 220 AL -99
Boggie är väl fel att säga, det är en Tandem, skillnaden är stor. Boggie ligger det tryck på alla fyra hjulen, alltså du kan inte åka vidare med punka utan att köra sönder fälgen. Tandem rycker mer när man åker tomt, men hur ofta gör man de?!

Innerdörrar har den inte, men ska beställa, lätt och enkelt att hänga in då alla fästen redan finns från fabrik...

Har inte hunnit köra häst i den än men de finns alternativ hos Boj, t.ex. att köpa till en fläkt för 3.500kr om jag uppfattar ventilationen som dålig, speciellt på sommaren, då är det kanske ett måste att införskaffa när man ska stå på tävlingsplatsen...

Jag har dubbla skötardörrar, det ger ju mer ventilation än många andra trailar som bara har en dörr... Men jag ska inte vara dumsnål och "spara in" på en fläkt...

Vad har ni för trailer?
Boj Bravo 1990 SEH (extra hög, extra bred)

Boggie, ligger bättre på vägen, blir inte samma kaos om man skulle råka få punka osv.

Ja bommarna är fällbara från utsidan, har aldrig behövt använda den funktionen.. har aldrig ens hunnit köra med släpet då det är helt nyköpt ;)

Dörrar. Tycker det är en fördel då de fästes även i botten som inte bommarna gör, dessutom öppnas de och spänns fast så att de inte kan slå mot hästens ben och liknande som bommarna gör.

Nu har ju jag inte åkt med min, men har åkt med andra boj och en annan likadan som min. Vintertid har jag inte haft några som helst problem när man kört en häst. Dock så när vi körde två hästar i sommras under 2 timmar ca i en SEH så blev det stekhett kondens inne i transporten trotts att luckan var öppen.. men det hade det nog blivit i vilken transport som helst och hästarna verkade inte påverkade.

Extra hög och extra bred, sadelkammare och klädkammare.

Boggie, ligger bättre på vägen, blir inte samma kaos om man skulle råka få punka osv.

Sanning med Modifikation...

Så här skriver Boj om Boggie vs. Tandem...

"Tandem Boggie,
Vår traditionella tandem-boggie ger optimal stabilitet och körbarhet på bra vägar. Ett punkterat däck märks knappt och hästarna kan röra sig i vagnen utan att det känns i dragbilen.

Om Du gör Din mesta körning på asfalt är detta absolut det alternativ vi rekommenderar.

Äkta Boggie,
Genom att axlarna är individuellt upphängda ger en "äkta" boggie en bättre följsamhet på gropiga grusvägar eller tjälskadade asfaltbeläggningar.

Om Du gör Din mesta körning på sämre vägnät, kan en "äkta" boggie vara ett alternativ."

Alltså en Äkta boggie trycker sönder fälgen om du får punktering då axelns stötdämpning trycker ner hjulet i marken...

Ja givetvis :)
Men det jag menade var att det i vilket fall aldrig blir lika mycket kaos som om man har enaxlat :)

vad vi har... det vet jag faktiskt inte :o
alltså om det är äkta boggie eller tandem boggie.

Liknande trådar

Utrustning ska köpa ny trailer nu. mina krav är; *Glasfiber *Boggie *Mjuk mellanvägg *sadelkammare *fällbara panikbommar utifrån så långt...
Svar
10
· Visningar
1 314
Senast: mul
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka