Erfarenhet av Krafft?!

R

RebeckaKihlberg

Funderar på att börja med Krafft ponny till min shettis hingst...trött på att ha 12.000 saker som ska blandas och mixax (överdriver lite :crazy:)

Någon som har erfarenhet av Krafft Ponny?
Vad tycker ni som har annan sort från Krafft om deras foder?? :confused:

//Becky :banana:
 
Vilken Krafft-produkt du bör använda sig av beror ju helt på analysen av grovfodret.
Personligen tycker jag att Krafft Ponny är "missvisande" då ponnyer behöver lika mycket protein som en stor häst (dvs kvot gSRP/MJ=6). Krafft Ponny har ju en kvot på 5.3, så man måste ju ha en riktigt bra grovfoder för att kvoten inte ska slå i botten.

Har du analys av ditt grovfoder, titta på den och välj krafft-produkt därefter.

mvh :bump:
 
Du skickar efter en provpåse från www.analycen.se och sedan så tar du lite hö, stoppar i påsen och skickar tillbaka till analycen och sedan så får du ett brev med anaysvärdena och en räkning.
 
Om du bara tar protein, Mj, Kalcium,Fosfor, Magnesium och Kalium så går det på ca 600 kr.
 
Inte såå farligt ju, vi är tre dom delar på det...har gemensamt hö!! :)
 
Sedan så är det ju alltid bra att kolla så att det inte är mögelsporer i också.
Ja då blir det billigt och bra för er :)
 
Jag skulle inte ge krafft ponny om jag var du, inte ens om ditt grovfoder var jättebra. En säck krafft ponny kostar 185 kr... Och innehåller mindre än en säck krafft groov som kostar 161 kr.. Eller en krafft grund som kostar 128 kr. Bortkastade pengar enligt mig.

Analysera ditt hö genom att skicka efter emballage på sidan: www.analycen.se (gå in på lantbruk och klicka beställ emballage) Det kostar som sagt runt 600 kr. Mitt kostade 605 kr senast.

Vad får din shettis att äta i nuläget?
 
Hmm...har snackat med uppfödaren och lite så nu åxå och hon sa att jag INTE skulle välja Krafft utan ett müsli foder från D & H ...så det blir det.
Ska iväg och köpa det i morgon :)
 

Liknande trådar

Hästvård Jag behöver lite hjälp med att fundera. I september fick jag en känsla att en av mina hästar mådde dåligt. Det fanns inget mer än...
2 3
Svar
44
· Visningar
6 281
Gnägg Hej! Jag skulle bara för kul vilja veta vad ni skulle ge tips om för häst om jag skulle ha en egen häst nångång i fram tiden! Jag hade...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
3 907
Hästmänniskan Jag är sugen på att ha en häst i familjen. Barnen är nu 4 resp. 1,5 år. Det blir nog inte aktuellt på minst ett år att köpa häst, men...
Svar
15
· Visningar
1 904
Senast: ylvalill
·
Hundavel & Ras Jag har börjat fundera på att skaffa en till hund. Bor i generationsboende på vår hästgård med skog och hagar där vi har en nättare...
2
Svar
25
· Visningar
2 000
Senast: Puffindog
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vi som letar hus
  • Barn och djur
  • Komma i kontakt med Telia

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp