Erfarenhet av led operation?

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare Baroya
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 11
  • Visningar Visningar 1 263
B

Baroya

Hej!

Jag har en häst som i december blev påkörd av en bil och fick stora sårskador på vänster has och stog på klinik i 2 månader.

Nu ett halvår efter är han fortfarande i fräsch, och de börjar prata om att gå in och titta hur det ser ut i det skadade områder, allstå runt om hasleden.

Löjlig som man är blir man ju väldigt nervös så fort man hör ordet operation, och därför undrar jag lite. Egentligen skulle man sövt honom och opererat när vi kom in aktut, men vågade inte eftersom han inte stödde på¨benet. Detta är en tävlingshäst med stor potential och vi vill göra allt för att han skall bli frisk.

Vad har ni för erfaranheter av detta?

MVH

Sv: Erfarenhet av led operation?

förstår inte riktigt hur du menar :confused: :confused:

Om läketid, risker och etc. Har inte varit med om operationer innan så jag undrar om det melksta, Formulerade mig lite luddigt.

Läketid beror ju helt på vad de hittar i leden och vad de gör och visst finns det risker med alla oprationer och sövningar men det görs dagligen oprationer skulle jag tro och de som jobbar med de har stor erfarenhet.

Vi sövde min gammla häst vid en undersökning och fick skriva på papper och sådant om riskerna en allt gick bra..

Okej! Tack så mycket. Tyvärr brjar det bliett alternativ nu till min Häste eftersom de inte hittar vart hältan sitter. Chansen är stor att leden är skadad mer än vad de trodde från början.

Min häst har haft miniskskada som unghäst. Tog ett par år att hitta den när han var vuxen och halt en gång om året...
Jag har behandlat i många omgångar innan de kom på att kolla honom med ultraljud på det utsatta området. Det visade mer än vad röntgen och behandlingar har gjort. En titthålsoperation för två år sedan har gjort slut på alla besvär! SÅ SKÖNT!!! Och rehabtiden var väl ett par månader. Men som sagt. det var en ganska enkel operation med bara en rensad led.

Det är först och främst en sådan operation som skulla göras för att se om det finns något främmande i leden eller om den fortfarande är trasig. Tack :)

Det var en sån min gjorde!!! Ultraljudet kunde dock utläsa mkt om ni inte gjort ett sånt. fråga efter det.

PM:a om du vill ha mer detaljer på hur det gick till... jag vet ju inte hur mkt du vill veta...

Senast ändrad:

Du får jätte gärna PM mig om du vill och har lust! ja, vi gör ultaljud på honom, men det är svårt att se hur det ser ut eftersom det stå¨r mycket ödem runt om kring leden..

På min ena gjordes en artroskopi i kotleden vänsterbak i mars förra året. Det var inte så muntert eftersom vi tidigare hade upptäckt en hörnstödsfraktur en bit från leden Vet trodde dock inte att det var den som orsakade hältan, men tyvärr var det nog så och leden såg inte alls bra ut. Denrensades upp och diagnosen kronisk synovit (kronisk inflammation i ledkapseln) sattes. Men nu i maj blev min stjärna friskförklarad! Hon ska få vila lite till men i mitten av juli ska hon igång! Håller tummarna för att hon ska hålla sig fräsch!

Så med din häst så beror det helt på vad de hittar i leden hur lång rehabiliteringstiden blir!

Min valack gjorde de en diagnostisk artroskopi i hasleden på, dvs det de vill göra med din. Konvalsecensen var två månader. Allt förlöpte väl, trots att han efter fyra dagar kom lös (skrämd) och galopperade runt på stallplanen i tio minuter :crazy:

Förra stoet fick en benbit i kotleden ena bak borttagen via artroskopi, allt gick väl där med, lika lång konvalescens, hon byggde dock en helt egen konvalescens som gick ut på att efter 2 veckor släppa ut sig själv med lekkompisen i stor hage och fnatta runt. Hon fick gå kvar i stora hagen sen, läkte helt problemfritt och hon blev helt återställd. (Valacken slutade som T-märkt, men inte pga artroskopin, utan på att de inte hittade något de kunde göra något åt på artroskopin)

Tack! Ja, det förstår jag. Men eftersom jag inte har någon som helst erfranhetr av detta villa jag bara veta lite vad det egntligen är poch rehab tid då detta är en tävlingshäst :) tack för svaren !

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Dalmatiner
  • Uppdateringstråd 31
  • Valp 2025

Hästrelaterat

Tillbaka