Erfarenheter av barbackasadeln Horsedream?

Sv: Erfarenheter av barbackasadeln Horsedream?

Ja dom är ju ganska stora i storlekarna. Men gränsen skulle jag ändå säga går ungefär vid 40-42 i byxstorlek, så att man inte ska sitta "på" den högre stoppningen fram och bak. Har man inget emot det funkar det säkert ändå på Basic-modellen (och det är lite gränsfall som sagt med din storlek, har för mig att jag mätte upp sitsstorleken mellan stoppningen bak och fram till 30-32cm) väljer man Premium-varianten skulle jag absolut ta den större för annars skulle man få sitta helt rakt ner med benen för att få plats.

Vad behöver man för storlek, ponny eller full om man har ca storlek 44 på byxor, och en häst med en rygg som är ganska kort?

Jag har basicmodellen i strl ponny och den är mer 'n tillräckligt stor för mig som drar 44 i byxor. Men då ska jag kaske tilläga att jag tog bort skumgummit baktill redan när jag köpte den så jag har aldrig provat m det i.

Senast ändrad:

Ah, då är jag med! :)
Tror jag läste in något annat bara för att det var så specifika frågor för att "bara" gälla en barbackapad! :rofl:

Lite omständiga frågor för att gälla en sadel som "passar" alla hästar :p.

Blev ännu mer sugen på en i dag när det var så kallt ute. Hade varit gott med lite extra värme från hästen :) + att det är mjuk snö runt omkring i fall man skulle kana av :D.

En liten storleksfråga. Har hört att dom är stora i storleken och att fullstorlek är väldigt stor.

Jag har 40-42 i byxor och långa ben. Får jag plats i en ponnystorlek?

Ja det gör du, men i Premium-modellen är det lite mindre marginaler pga benstöden. Jag har t ex storlek 38 i rumpan och sitsen är lagom med marginal men benstöden känns perfekt och utan någon större marginal, 40 kanske skulle funka 42 vet jag inte.

Jag kollade på nätet, det finns en modell av den här barbackasadeln som har en "halv bom" av järn som man kan lägga in och sedan fästa stiglädren i.

Blev väldigt sugen på en premium med inlägg! Har en Basic nu och trivs väldigt bra med den.

Känns som att risken för punkttryck är stort och dessutom finns den väl inte i olika bomvidder?

Vet inte om det finns olika bomvidder, läste inte så noga. Skulle vara intressant att se hur järnet ligger an mot en hästrygg - jag tror inte jag skulle vilja ha ett sånt järn, men däremot de nya modellerna med skumgummiinlägg undertill.

A såg det nu, läste inte så noga :) Ja den verkar bra fast jag syr (som jag nog skrev) min barbackasadlar själv.

Min syster vann en sådan sadel på Globentävlingarna för ca 10 år sedan, och eftersom hon inte hade någon häst så lånade jag den av henne. Helt underbar :love: Använde den även på min unghäst (3-åring), och satt stadigt trots lite glädjeskutt (skutt typ kör ner huvudet mellan benen och skutta försiktigt framåt/ruska på sig).
Ångrar att jag inte köpte loss sadeln från henne när hon skulle sälja.....

Har fortfarande inte hört något från återförsäljaren. Varit ute och ridit 2 ggr barbacka på min häst för att få se om det kan funka. Behöll vintertäcket på som lite vaddering och antiglid och det funkade super. Hade den andra hästen med som handhäst eftersom han inte blir så tittig när han har sällskap.
Ska ringa till dom i dag för det känns som om den med extra inlägg vore kanon, både för mig och hästen.
Storleken är jag osäker på fortfarande. Verkar som om jag ligger i en mellanstorlek med röven, precis som jag gör i skostorlek :crazy:.
Få se vad återförsäljaren tycker och ska se om jag kan få låna hem en i ponnysize som en kompis har. Vore gott att få testa på min egen pålle.

Fick hem min horsedream igår, lagom tills all snön försvunnit :-D, så jag har inte hunnit testa den än. Blev en premium plus med extra inlägg. Ser hur mysig ut som helst iaf.

har precis provridit dressyr i en "horsedream-pad" och den var helt suverän, jag brukar dock rida dressyr helt barbacka tidigare, så jämförelsevis med detta var det kanon (nej, hästen har INTE tagit skada av barbacka ridn). Har nu beställt en egen pad. tänker köpa "memory-foam" (bomlös sadelpad) till att lägga under tror jag. Stgbyglar får man ju dock klara sig utan.
Har tidigare provat bomlösa sadlar: Sensation ride G4 och Hööks bruna variant, men de gör att man sitter som på en tunna tycker jag - benen pekar ju rakt ut. Denna barbacka-pad var helt vad jag varit ute efter länge..

Jag rider i princip alltid med min egengjorda barbackasadel, finns inget bättre :)

DSC01771.jpg

Ior.jpg

Ser gottigt ut!

Vad är det för häst? Påminner om grannens korsning med halvblod/norrlandsponny.

Tog premiärturen i min Horsedream i går. Är helt ljuvlig att sitta i. Dom iläggen som är i premium plus gör verkligen susen. Jolly är ganska obekväm annars och man brukar känna hur sittbenen "äter" sig in i hennes rygg annars. Nu var det hur bekvämt som helst! Love it :love::love:

Han är korsning Halvblod/Arab- Kallblodstravare/Pinto, procentuellt är det mest arab i hans stam (33%).
Jag skulle gärna provrida en horsedream bara för att jämföra med mina egna sadlar jag sytt och se om det finns nåt jag kan förbättra, men jag har inte riktigt råd att köpa en bara för att testa, jag behöver ju lixom ingen ;) Men jag förstår att du gillar din!

kl.

Någon som provat/har modellen "butterfly"? :)

Liknande trådar

Hästvård Urklippt ur equine disease quarterly 2006- aprilnummret Possible Role of Adipose Tissue in the Development of Laminitis Laminitis is...
Svar
5
· Visningar
1 869

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka