Erfarenheter av equiterapi

Saile

Trådstartare
Jag skulle gärna vilja höra andras erfarenheter av equiterapi! Allt från behandling av oro/stress till läkning av skador.
 
Vad menar du med equiterapi? Sånt som en equiterapeut jobbar med? Om så, så jobbar de med flera olika "alternativa behandlingsmetoder" runt hästens välmående. Equiterapi är ingen särskild behandlingsform.

Jag har aldrig använt mig av någon equiterapeut, däremot har jag goda erfarenheter av akupunktur (som är en av equiterapeuternas alternativ, om jag inte missminner mig) för behandling av skador och oliksidigheter.
 
Vad menar du med equiterapi? Sånt som en equiterapeut jobbar med? Om så, så jobbar de med flera olika "alternativa behandlingsmetoder" runt hästens välmående. Equiterapi är ingen särskild behandlingsform.

Jag har aldrig använt mig av någon equiterapeut, däremot har jag goda erfarenheter av akupunktur (som är en av equiterapeuternas alternativ, om jag inte missminner mig) för behandling av skador och oliksidigheter.

Ja, det vet jag att dom jobbar med flera olika :) jag skulle vilja höra lite om vad som behandlats och hur det blivit efter.
Med equiterapi menar jag det som equiterapeuter utför.
Vad behandlades din häst för med hjälp av akupunktur?
 
Jag och min familj har använt mig av en fysioterapeut, personen använder sig av massage och kiropraktik i viss mån och även elektriska impulser. Fysioterapeuten är diplomerad massör. Vår ponny åkte fram och tillbaka till djusjukhuset för hälta under två års tid. De hittade inget specifikt men föreslog en operation för det kanske skulle hjälpa. Det gjorde den inte och veterinärerna ville döma ut henne. Vi sa nej. När vi fick nys om en duktig behandlare som ett alternativ till medicinska lösningar kollade vi givetvis upp detta eftersom veterinärerna gett upp men behandlaren tog inte emot fler nya, däremot fanns några lärlingar som gjorde det och vi kontaktade en av dem. Efter ett halvår (med täta besök) blev ponnyn friskförklarad och är idag en pigg 20-åring som kan ridas som vilken annan frisk häst som helst och nu är det sju eller åtta år sen som ponnyn blev bra. I det här fallet var problemet endast muskulärt men hade pågått under flera års tid och det började långt innan vi köpte henne förstod vi i efterhand. Ponnyn är dessutom väldigt bra på att dölja smärta tyvärr.
 
Jag skulle gärna vilja höra andras erfarenheter av equiterapi! Allt från behandling av oro/stress till läkning av skador.

Svårt att förstå vad du menar med equiterapi när du blandar in stress/oro ? Utöver det så läker ingen equiterapeut några skador i sig .

Equiterapi i sin etablerade form är numera senaste årtiondet erkänt och etablerat även veterinärt och som komplement till många veterinära fall och även som hälsoförebyggande veterinärt.

Om du googlar lite på veterinära sidor eller konsulterar en veterinär personligen kan du få lite mer kött på benen vad som avses med legitimerad equiterapi och vad som inkluderas under den benämningen .
 
Jag och min familj har använt mig av en fysioterapeut, personen använder sig av massage och kiropraktik i viss mån och även elektriska impulser. Fysioterapeuten är diplomerad massör. Vår ponny åkte fram och tillbaka till djusjukhuset för hälta under två års tid. De hittade inget specifikt men föreslog en operation för det kanske skulle hjälpa. Det gjorde den inte och veterinärerna ville döma ut henne. Vi sa nej. När vi fick nys om en duktig behandlare som ett alternativ till medicinska lösningar kollade vi givetvis upp detta eftersom veterinärerna gett upp men behandlaren tog inte emot fler nya, däremot fanns några lärlingar som gjorde det och vi kontaktade en av dem. Efter ett halvår (med täta besök) blev ponnyn friskförklarad och är idag en pigg 20-åring som kan ridas som vilken annan frisk häst som helst och nu är det sju eller åtta år sen som ponnyn blev bra. I det här fallet var problemet endast muskulärt men hade pågått under flera års tid och det började långt innan vi köpte henne förstod vi i efterhand. Ponnyn är dessutom väldigt bra på att dölja smärta tyvärr.

Vad härligt att det funkade för dig!
 
Svårt att förstå vad du menar med equiterapi när du blandar in stress/oro ? Utöver det så läker ingen equiterapeut några skador i sig .

Equiterapi i sin etablerade form är numera senaste årtiondet erkänt och etablerat även veterinärt och som komplement till många veterinära fall och även som hälsoförebyggande veterinärt.

Om du googlar lite på veterinära sidor eller konsulterar en veterinär personligen kan du få lite mer kött på benen vad som avses med legitimerad equiterapi och vad som inkluderas under den benämningen .

Nej, jag vet att jag uttryckte mig konstigt. På det stora hela så vet jag på ett ungefär vad en equiterapeut gör, läste mycket om det för några år sedan då jag ville utbilda mig till det.

Anledningen till att jag frågar är för jag varit inne på att ta ut en equiterapeut till en av mina hästar för att kolla igenom (han är inte halt eller något, vill bara ha en extra koll utöver veterinär ), var då inne på en hemsida där det stod att dom behandlade oro/stress med akupunktur och det tyckte jag lät intressant då min häst är av den känsligare typen som lätt stressar upp sig.
 
Vad behandlades din häst för med hjälp av akupunktur?
Jag har haft en "husakupunktör" som varit hos mig många gånger de senaste nästa 20 åren. Det har varit allt från allmän genomgång till att lossa diverse spända muskler här och där, efter skador eller allmän snedhet.
Och det har varit på flera olika hästar, olika raser och användningsområden.
 
Vi har en kvinna som ger massage, kiropraktik och elektriska impulser en gång i månaden till alla hästar. Hon kollar igenom varje häst, sedan säger hon vad som är bra och mindre bra. En unghäst förändrades väldigt fort och jag ville först att veterinär skulle komma ut, då hästen blev stel i ena sidan och hade svårt att byta galopp. Hon kom ut och det visade sig att han hade snubblat eller halkat och var send i SI leden, det rättades till och hästen var som ny igen.

Våran equiterapeut är guld värd och dessutom en duktig dressyrryttare.
Jag tycker att det är bra att ha en som kommer ut och kan ge feedback på hur hästen utvecklas i musklerna eftersom jag då vet om min ridning är rätt och jämn.
 
Vår ET har behandlat sekundära spänningar med ultraljud, TENS och akupunktur. Det har givit otroligt bra effekt i vårt fall. Vår ponny får mycket oro och stress när han har ont, så på det viset har det ju också hjälpt. Har ingen erfarenhet av akupunktur för enbart stress så, men det är klart en allmän behandling för att lätta på spänningar i stora muskelgrupper kan nog ta bort en del stress.
 
Vi har en kvinna som ger massage, kiropraktik och elektriska impulser en gång i månaden till alla hästar. Hon kollar igenom varje häst, sedan säger hon vad som är bra och mindre bra. En unghäst förändrades väldigt fort och jag ville först att veterinär skulle komma ut, då hästen blev stel i ena sidan och hade svårt att byta galopp. Hon kom ut och det visade sig att han hade snubblat eller halkat och var send i SI leden, det rättades till och hästen var som ny igen.

Våran equiterapeut är guld värd och dessutom en duktig dressyrryttare.
Jag tycker att det är bra att ha en som kommer ut och kan ge feedback på hur hästen utvecklas i musklerna eftersom jag då vet om min ridning är rätt och jämn.

Vad härligt det låter att kunna ta ut någon varje månad :love:
Jag ska boka in en tid nästa månad, ska bli spännande :)
 
Min ponny blir lätt spänd i ländryggen och med hjälp av ET håller vi det i skick. Nu är hon inte behandlad på ett halvår pga skada men imorgon är det dags igen :)
 
Jag kollar min häst förebyggande någon gång per år - kan bli 2 gånger per år ibland beroende på hur träningen ser ut och vad man utifrån det känner känns lämpligt att checka av .

Har inte behövt oftare utifrån den duktiga ET jag har som utifrån hur hästen ser ut vid kontroll säger hur behovet /lämplig intervall på check ser ut, men det är verkligen väl värt de i sammanhanget blygsamma hundralappar det handlar om på ett år att just förebyggande kolla och småfixa en förefallande frisk häst !
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag har tänkt ta upp ridningen igen efter flera flera års uppehåll men känner att jag kommit av mig väldigt mycket vad gäller både...
Svar
9
· Visningar
750
Senast: skiesabove
·
Hästvård Snälla hjälp mig att stilla mina tankar genom att bara dela med er av erfarenheter. Jag vill ha lite hopp eller en hand att hålla i...
2
Svar
23
· Visningar
1 691
Senast: Sirap
·
Hästvård Jag undrar om någon av er gjort/gör det på era hästar. I så fall får ni gärna svara på nedanstående frågor. Ilöpande text eller...
Svar
6
· Visningar
833
Utrustning Är det någon här som använder floating boots? Jag funderar på att köpa dem till min häst och skulle gärna höra era erfarenheter av dem. ☺️
Svar
1
· Visningar
592
Senast: super
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp