Erfarenheter av fodervärd

• Hästmänniskan
  • Trådstartare Trådstartare Raderad medlem 94602
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 18
  • Visningar Visningar 2 548
R

Raderad medlem 94602

Blev inspererad att starta denhär tråden efter heta debatter om fodervärdars vara eller icke vara på en annan tråd som dock handlade om något annat. Tycker ämnet är intressant och viktigt eftersom efterfrågan på foderhästar och fodervärdar hela tiden ökar. Det finns många skräckhistorier och solskenshistorier och det vore kul om ni ville dela med er av era egna ( inga kompishistorier som ska återberättas tack) Jag tror att det finns många nöjda och missnöjda både hästägare och fodervärdar. Det luras och bedras på hästarnar bekostnad lika frisk åt båda håll precis som det likväl kan vara en utmärkt lösning. Ge gärna tips på vad som ska skrivas med i avtal, hur kollar man upp fodervärd/häst/hästägaren och annat nödvändigt.

Tänkte tråden skulle få funka lite som en guide genom foderdjungeln. Ge andra insperation av våra medgångar och lära oss av andras motgångar.

Ta gärna upp varför ni lämnade ut er häst på foder istället för att välja ett annnat alternativ liksom varför ni tog emot en foderhäst istället för att äga själv.

Vi kan väl försöka respektera att vi kommer att ha vitt skilda åsikter ibland och inte försöka omvända någon eller pracka på någon andra åsikter.:cool:

så sätt igång och skriv:banana:

Sv: Erfarenheter av fodervärd

Jag kan ju sparka igång lite själv då;) Har sett båda sidorna av fodervärdslivet.

Den första hästen blev jag rekomenderad av en vänn jag hade stort förtroende för. Han fick stå kvar i sitt stall och ägaren fick använda honom om hon orkade/ville. Inget avtal skrevs dumt nog men det kändes som vi hade koll på läget över varandra. Hade honom i ett år och var jättenöjd. Gissa om jag blev besviken och snopen när hon en dag ringde mig och sa att hon skulle flytta och ta hästen med sig om TRE DAGAR! Läxan blev: skriv kontrakt. Häst nr två stod i samma stall så jag bara liksom fortsatte där och vi fick många fina år ihop till hon togs bort 25 år gammal. Inga problem alls. Ägaren ville inte sälja utan behålla kontrollen och jag hade inte ekonomi att köpa en så välutbildad häst. Hon lärde mig mycket. Köpte sedan loss hennes avkomma som jag senare lämnade ut på foder då jag blev sjuk. Tanken var att han skulle hem när jag blivit bättre. Trots kontroller av fodervärden blev jag grundlurad och 8 månader senare stod jag där med en trasig häst. Undrar hur kunde jag undvikit detta? Hur kollar man upp att de referenser man får stämmer? Han fick tas bort.

Efter lång paus fr hästarna står jag nu med en gammal tant. Häst och ägare blev jag även denna gång tipsad om men kände väl till dem innan och det känndes säkert. Alla papper är i sin ordning och vi tre trivs med varandra:love:

Att jag aldrig mer köper häst är för det verkar vara en lurig marknad och jag är rädd att bli blåst på surt ihopgnetade pengar. De pengarna lägger jag hellre på tränare och på så vis utvecklar och investerar i mig som ryttare. Det får ju hästen och därmed hästägaren också nytta av.

Skulle jag lämna ut min häst på foder igen? Aldrig till en okänd men absolut till någon jag blivit rekomenderad men då med välskrivet kontrakt och täta besök.
Trivs kort och gott utmärkt som fodervärd men önskar att jag visste mer när jag själv ställdes i situationen som ägare. Det blev en dyr och smärtsam läxa:cry:

Jag och min sambo har lånat en 12 årig shettisvalack på foder. Vi hämtade honom hos förra fodervärden. Har inte träffat ägaren, bara pratat, kanske tre gånger, på telefon. Ägaren har alltså ingen aning om vilka vi är eller hur ponnyn har det hos oss. Nu har han det iofs väldigt bra, men det kunde lika gärna vara tvärt om. Han har heller inget pass... Var inte försäkrad. Är det nu dock, annars hade vi inte tagit honom.

Vi trivs bra med ponnyn, men jag undrar verkligen hur godtrogen ägaren är. Jag har ju läst massor av hemska trådar här på buke, så jag hoppas vi kan ha kvar lille skrutten, så han inte hamnar hos någon otäcking.

Ida

Har lämnat ut min Skuggi på foder i två omgångar.

Första gången för att jag pga skolan skulle ha både dåligt med tid och pengar. En bekants dotter ville ABSOLUT låna honom då deras häst var långtidssjuk. Vi skrev papper duktigt, ingen besiktning dock. Eftersom dottern var i yngre tonåren hade de koll på en tränare som skulle hjälpa till att rida om det behövdes, jag hade poängterat att det är en viljestark häst, men dotter kände sig säker på att klara biffen. Lämnade honom nyskodd och fick tillbaka honom efter 8 veckor, med samma gamla jäkla skor :mad:
Det visade sig att de inte ansåg att det fanns tillräckligt långa vägar(?? hur långa vägar behöver man?) att galoppera på där de bodde, vilket innebar att de bara trimmade på tölten. Tillslut blev Skuggi sur och började TA sin galopp :crazy: till dotterns fasa förståss. Och nu ville inte heller tränaren rida, hästen hade visst lynnesfel och allt vad det var. Så han skulle tillbaka BUMS. Lyckligtvis fanns min stallplats kvar, och efter lite tjafs gick de med på att betala delar av kostnaderna under de tre månaderna vi hade skrivit som uppsägningstid. Jag var glad då att vi hade skrivit ett tydligt avtal och att Deckeman kunde hjälpa med rådgivning.
Det var inget fel på hästen såklart, och så snart han fått galoppera igen, så var han som vanligt. :grin:
De bodde i närheten och jag var på besök flera gånger + att vi ju "kände" familjen sedan tidigare.

Andra gången var förra våren då jag bestämde mig för att sälja honom, men det var inte så bra läge för att sälja då. Behövde bli av med stallkostnaden(vi hade totalt 3 hästar inackorderade i stockholm..) och när en tränare till en spekulant ville ta honom på foder till sin turridningsverksamhet tyckte jag det lät som en bra ide, eftersom han gått på tur förr. Vi kom dock inte överrens om villkoren, så jag började leta i närområdet efter någon bra mindre turridningsfirma. Hittade en som fick mycket bra referenser från ett närliggande stall.
De blev förtjusta i honom, tog honom på foder ett halvår och köpte honom senare. Vi skrev bra papper och det kändes tryggt för båda. Han fanns hela tiden i min närhet, träffade honom flera gånger under fodervärdstiden och var alltid välkommen att rida så mycket (typ) jag ville. För mig var detta både ett bra sätt att "prova" om jag faktiskt klarade av att skiljas från honom, och dessutom "prova" den ev nya ägaren, så jag såg att de var bra med honom och att han trivdes. Jag skulle hellre ta tillbaka honom än att han skulle säljas vidare. Då kändes det underbart tryggt att sedan sälja till dem.

Mina tips:
- Skriv att fv betalar besiktning före utlämnandet, och att äg betalar besiktning före återlämnandet. OM hästen inte är i likvärdigt skick SKA fv "återställa"/stå för kostnaderna tills hästen är återställd. Helst ska samma (oberoende) veterinär göra båda besiktningarna.
- Ta MASSOR med kort på hästen före överlämnandet och vid återlämnandet.
- Skriv om hästen ska vara nyskodd vid både utlämnande och återlämnande.
- Ägaren ska stå kvar på försäkringen, kopia på försäkringsbeskedet till fv, gärna att man meddelar försäkringsbolaget att det är ok att fv ringer och ställer frågor. Vem som i slutändan ska stå för kostnaden är ju upp till var och en, jag tycker äg kan betala liv-delen och fv vet-delen, om man vill dela upp det.
- Lämna inte bort hästen längre bort än att man kan besöka den ganska ofta
- Skriv om det är speciella skötselråd som måste följas
- Skriv att fv ska stå för alla löpande kostnader som stallplats, foder, vet-vård, skor/hovslagare(kanske även max antal veckor mellan hovis besök)
- Skriv att enbart hästens egen utrustning får användas om man inte frågar äg först.
- Skriv hur mycket mat hästen minst ska ha
- Skriv om den har några olater i något läge
- Beskriv hästens utbildningsnivå
- Skriv en uppsägningstid från båda håll som känns vettig
- Lämna inte hästen till någon som är tveksam till att låta ägaren komma och hälsa på ofta. Det är trots allt en investering man lånar ut.
- och tills sist, räkna med att det blir problem, kolla upp, besök, håll kontakten. Vid minsta tveksamhet, se till att reda ut.
- ingå inga sådana här avtal med folk som är diffusa, inte VILL skriva papper, som inte kan svara på frågor, uppvisa papper, som bara kan lämna ett mobilnummer.

Mitt avtal till fodervärden innehöll i princip allt det du har på din lista. Jag hade även med

-hästen fick inte byta stall utan mitt godkännande (ändå flyttades han vid minst 2 tillfällen på 8 mån till stall med mycket lägre standard..)
-All dokumentation gällande vet, vacc, avmask osv skulle sparas i orginal ( ville se att han fått det han skulle ha i tid)
-endast utbildad, akturiserad hovslagare fick användas och det max 7 v mellan hovisbesök ( han kom tillbaka med förväxta, felverkade hovar..)
-All utrustning som medföljde fotograferades, värderades och listades. Skulle återlämnas i samma skick. (finns inte ord för hur de grejjerna såg ut..)
-Hästen fick inte lånas ut eller ridas av annan än fodervärden eller utbildad intruktör i utbildningssyfte ( sen berättade hon glatt hur trevlig hennes kompisar tyckte han var att rida)
-Hon var skyldig att se till att avvikelser i hans beteende rapporterades till mig så vet kunde tas in. ( han kom hem med vargtänder och var så öm imunnen att han inte kunde stödja på bettet)
-Fodervärden skulle stå för transport från och sedan tillbaka till ägare. ( sen blev hon vräkt fr stallet och kunde inte betala vare sig transport el annat så det var bara att åka iväg å hämta..)

Jag använde mig av ett färdigtryckt fodervärdsavtal som finns/fanns att köpa på bokhandeln. Det var lite tunnt i sitt utförande så jag och fodervärden satt ner en lång stund och diskuterade vad vi mer ville ha med och la till det separat. Jag ville ha med så mycket att jag skämdes inför henne och tänkte att hon tror nog att jag är en hysterisk hästägare. I själva verket med facit i handen var jag inte försiktig nog. När han kom tillbaka spelade orden på papperet ingen roll längre. Han var förstöd. Vist kunde jag dragit henne inför rätta då hon tydligt brutit mot många av punkterna men jag var väldigt sjuk med hög smärta och åt då en mängd skumma mediciner för att klara av att existera. Han dömdes ut och jag förlorade min häst och 15000 i värde på hästen som gick till slakt. Så lätt att vara efterklok. Konraktet skyddar ju bara när det går fel. Men vad ska man som ägare göra för att hindra förloppet INNAN??

Ni var djärva några djärva rackare :) Men om ägaren var godtrogen vete tusan. Kan nog snarare tycka att han var lite vårdslös. Idag tack vare nätet finns ju så mycket lättillgänglig info och man vet mer om faror. När jag lämnade ut min på foder för 9 år sen var man nog mer godtrogen. Kanske er ägare är mer av "den gammla sorten". Själv annonserade jag ut min i ridsport och av över 50 talet stollar så verkade några normala, å där gjorde jag mitt val. Hoppla så bra det gick!

Jättekul att ni hittat en härlig liten pålle. Och ni bevisar ju just att bra fodervärdar finns och att alla foderhistorier inte är svarta!

Fast jag tror att de flesta fodervärdar är allderless vanliga hästmänniskor som gör sitt bästa för att deras kuse ska få den bästa vården och omsorgen.
Självklart finns det dåliga ställen, det gör det ju överallt. men men.

Vi/jag började själv som fodervärd åt ett varmblodssto. Hittade en annons att dom sökte fodervärd åt henne i dagstidningen. Hästtokig som man var så bönade och bad jag till mamma att överväga det hela och lite till min förvåning så tyckte hon att "ja, varför inte".

Vi pratade med ägaren och åkte och kikade på hästen och provred den. Det gick väll bra och efter lite mer prat så skrev vi kontrakt och hämtade hem henne. Jag kommer inte ihåg hur länge vi hade henne, det vart så att syrran red mest på henne medans jag och mamma hittade en till häst att ha på foder som sällskap till första foderhästen.

Efter ett par år så lämnade vi dock tillbaka henne och den andra foderhästen köpte mamma ut. Summa sumarum så var det toppen att få bli fodervärd innan man tog klivet att köpa egen häst. Att få känna på vardagen, allt är ju inte rosa glimmer i verkligheten konstigt nog :angel:, se om man verkligen orkar och är beredd på att ta det ansvaret många år frammåt. En foderhäst kan man ju trots allt säga upp kontraktet på och lämna tillbaka om det skulle vara så. Lättare än att sälja en häst man köpt.

Vad jag vet så har i alla fall både ägare och vi som fodervärdar varit helt nöjda med upplägget.

Jag har erfarenhet av båda sidor och har nästan bara positiva erfarenheter.

Noggrann kontraktsskrivning och att man -från båda sidor- är noga med att informera sig om vad det är för människor man har att göra med innan avtalet ingås tror jag är bästa garantin mot tråkigheter.

Har haft flera fodervärdar till en av mina hästar under årens lopp och har alltid varit noga med mitt val av flickor som fått ha honom och sedan sett till att ha regelbunden uppföljning av det hela- åkt och hälsat på, ringt och hela tiden funnits med i bakgrunden, och därmed snabbt kunnat gripa in om problem har uppstått, tex.
Nu har det varit ganska unga tjejer som det har handlat om, men jag skulle handlat lika om det varit fråga om en vuxen fodervärd.

Som hästägare tror jag att det är viktigt att ha lite distans till det hela när man lämnar sin häst på foder och kunna inse att det inte är rimligt att förvänta sig att precis allt ska fungera problemfritt.
Att ha häst är som vi alla vet sällan enkelt och problem tillstöter vare sig man är seriös eller inte. Där tycker jag att man som ansvarstagande hästägare bör finnas till hands och vägleda sin fodervärd innan man grips av panik och börjar skrika ut anklagelser mot denne. De flesta problem går att lösa på en fredlig väg, i synnerhet om man i förebyggande syfte varit noga i sitt val av fodervärd och i upprättandet av kontrakt.

Jag har också varit fodervärd till en lång rad hästar under en lång rad av år- både kortare och längre avtal- och i så gott som samtliga fall har det varit en win-win-situation där både jag och hästägaren varit nöjda och glada med samarbetet.
I mina ögon är ett väl fungerande fodervärdsavtal ett optimalt sätt att ha häst.
De enda negativa erfarenheter jag har av den här sidan av fodervärdskap handlar väl kanske inte om regelrätt fodervärdande iofs. , utan om min verksamhet där jag tar emot beteshästar och där jag vid ett par tillfällen råkat ut för hästdumpare. Det är alltså människor som lämnar sin häst på bete, skriver kontrakt och åker sin väg för att i vissa fall aldrig komma tillbaka, i andra fall komma och hämta sin häst först efter oändliga påminnelser.

Men vad ska man som ägare göra för att hindra förloppet INNAN??

Jag tror personligen att man måste besöka hästen ofta, särskilt i början. Man kan bestämma vilken hovis hästen ska ha, och ha kontakt med denne alt vara med vid skoningarna i början.
På så vis kan man stampa foten på bromsen så snart något går fel.
Man bör också ha bra referenser förståss.

Angående skadad utrustning osv så har man ju skrivit ett avtal, gärna med uppskattat värde på prylarna, och kommer de tillbaka trasiga så får man skicka räkning(och sedan till inkasso) om inte fv tänker betala.

Sedan skulle jag aldrig lämna ut en "ömtålig" häst, typ unghäst eller så. Risken är ju större då att de blir förstörda. Min Skuggi hade ju gått på turridning förr utan problem, därför kändes det ganska tryggt att låta honom göra det igen. Han är frisk och stark och "går inte sönder" i första taget.

Finns bra och finns dåliga. Har själv råkat ut för två dåliga, en ponny kom tillbaka i mycket dåligt skick, trots besök under en 6-månaders-period, på två månader rasade det dock, och en annan var i närheten där det blev en betalningstvist vid skada hos fv, jag kände ägaren.

Däremot har vi haft ponnyer på foder som garanterat kom tillbaka i bättre skick än de lämnades.

Skriv ordentliga papper!

Håller verkligen med dig Skuggi om att besöken är viktiga. Därför är det nog viktigt att man inte skickar iväg hästen för långt bort så att man fortsätter göra täta besök. Jag var ju dum nog att skicka iväg min hela 30 mil. Sen var jag ju för sjuk för att åka och följa upp. Hade jag varit smartare så hade jag tagit en fodervärd som bodde närmare så kunde någon av mina hästkunniga vänner åkt och kollat åt mig. Men jag var var ju rätt drogad på smärtstillande å sånt och gjorde nog så gott jag kunde ändå. Lite därför jag vill dra igång tråden. Det har kommit in flera bra tipps redan som kanske räddar någon annan häst/hästägare fr samma misstag. Tack för att ni delar med er :)

Åh vilken bra tråd!

Vi är många som skulle göra/gör ett fantastiskt jobb med våra foderhästar. Voff, du känner igen mig från en annan tråd... OM jag väljer fodervärdsalternativet i höst skulle jag inte VÅGA annat än att ha mycket god kontakt med ägaren. De skulle få komma och hälsa på precis när de ville; har man rent mjöl i påsen så... Vid ev. frågor skulle jag ringa ägaren - det är ju dennes häst jag har hand om och skulle inte våga ta vilka beslut som helst själv. Men återigen Voff: man får ju hoppas man får ta hand om en frisk häst och slippa dras in i någon rättslig tvist...sånt man läser här på buke om. Dåliga och oseriösa fodervärdar tillika ägare SKA INTE syssla med djur!

Jag har en av mina hästar utlånad på foder. Anledningen är att jag vill satsa mer på min ridning de närmaste åren, och denna häst har inte vad som krävs för att tävla på den nivå jag vill. Så istället för att bara ställa av henne har jag lånat ut henne till en toppentjej som bor i närheten. De verkar trivas jättebra ihop, och min häst passar till den nivå på ridningen hon har. Jag har lånat ut henne på obestämd tid, de får ha henne så länge de vill, och jag kan även tänka mig att sälja/ge bort henne till dem om de skulle vilja äga henne själva.

Vi har en bra kontakt, jag får komma förbi när jag vill utan att förvarna (fast jag ringer nästan alltid ändå) och de har sagt att jag gärna får komma och rida om jag vill också, men tyvärr har jag aldrig tid. Jag har hjälpt dem med att få ihop foderstaten då det är en lite svårfödd häst, och jag hjälper gärna till med någon ridlektion ibland om de vill.

Anledningen till att jag inte försökt sälja hästen är helt enkelt att jag älskar denna hästen, har gett henne en andra chans i livet, och befarar att hon skulle kunna råka illa ut igen om hon såldes till fel person. Finns heller inga ekonomiska själ att sälja henne. Hon förtjänar helt enkelt att bara ha det bra resten av sitt liv =)

Inte svårt att gissa hur det skulle gå för mig som hästhandlare, är alldeles för sentimental:D

Jag lämnade ut min travare på foder 2006. Köpte henne i januari 2006 och blev gravid i mars och efter massor krångel med åvanrande blåsta pojkvännen oh mycket ånget över att vara ensamstående och gravid och allt sånt där så lämnade jag henne till samma fodervärd som har pojvännens häst. Hon var så trevlig såååå!!! Hästen lämnades i september och i oktober började det pratas om en flicka som älskade henne och ville köpa henne. Jag var tveksam och sa att då ska de ha henne på prov i tre månader först och innan jul berätta vad de tycker. Jag hörde inget innan jul och hästen kom tillbka enligt fodervärden, dock reds den av flickan ändå. Sedan Hade flickan den en period till och i maj hamnade den hos fodervärden igen för sommarbete där hon gick hela sommaren. I augusti 2007 får jag ett PM här på buke om att en tjej köpt min fina häst för ett år sedan och ville ha papperna på henne. Jag blev skitarg och livrädd på samma gång! Visst att jag varit beredd att sälja min häst ifall de ville ha henne och om de passade, men JAG hade minsann inte sålt henne ännu och inte fått pengar heller! Dessutom hade jag fått höra hela tiden att hon hade det bra, stod i hagen utanför fönstret hos fodervärden osv osv.....

Jag fick er kontakt med flickan och hon berättade och visade senare kvitto på att min häst köpe dem redan den 19 oktober 2006, alltså bara dagar/en vecka innan jag ens fått höra om flickan och då knappt hunnit säga ja....

Det blev polisanmälan som sedan, pga fodervärdens andra brott, ledde till rättegång och hon "dömdes" till att betala mig det hon fått av de nya ägarna för min häst. Hon har dock inte gjort det ännu, dags att driva in det? Med ränta från den 1 januari 2007 tills full betalning skett enligt domstolen.....

Jag gjorde misstaget att lita på personen, att inte besöka min häst och att överhuvudtaget lämna ut henne kanske. Jag hade så mycket annat i livet, med tre barn, varav en nyfödd och barnets pappa som gjorde livet surt för mig och hade ett psykiskt övertag på mig som gjorde att jag mådde dåligt.

Sålt är ju sålt så jag fick inte tillbaka min häst enligt tingsrätten. Men dagen efter rättegången fick jag frågan om jag ville ha henne, gratis, och jag sa ja. två veckor senare hämtade jag henne och hon står nu inhyrd i ett stall där jag känner mig trygg att ha henne. Brukar säga att jag vill ha lås på henne och stöldlarm :D Jag har denna månaden haft henne i ett år nu. Jag hoppas på många till, men hon har redan hunnit bli 17 år så jag vet inte hur många som finns kvar med henne!

Jag har lärt mig en läxa. Synd bara att min häst drabbades!:o:cry:

Jättekul att du hittade hit Miello :) . Du avslutade ditt inlägg i förra tråden men "hoppas bara jatt jag hittar en frisk häst" och det var jusst sådana frågor som fanns i mitt huvud som gjorde att jag startade tråden. Innan jag fick min nuvarande foderhäst satt jag och letade bland annonserna men vågade inte slå till för rädslan att bli blåst. HUR skulle jag göra för att skydda mig:confused:

Ex 1 Vad händer om hästen visar sig ha ett dolt fel och sen blir jag anklagad för det? HUR kollar jag upp hästen HELT? En vanlig gårdsbesiktning ger inte jättemycket kött på benen och mycket kan slinka igenom där ex psykiska grejjer med hästen. Sen finns det ju de fulingarna som sprutar hästen mot smärta.

EX 2 Om jag nu blir ståendes där med en stollig eller halt häst jag blivit pålurad och ägaren går under jorden eller vägrar ta tillbaka den, vad i hela friden gör jag då? Vad har jag för rättigheter? Vad bör skrivas med i ett kontrakt gällande detta?
De flesta kontrakten går ju ut på att skydda häst och hästägare.

EX 3 Hur kollar man att referenser stämmer? När jag lämnade ut min häst på foder fick jag två referenser som jag ringde upp. Mobilnr så jag kunde inte se om de bodde i samma stad som fodervärden och därmed kunde de ju lika gärna vara hennes kompisar eller liknande.

Det känns lite som jag nu sitter här och målar fan på väggen i alla situationer men disksionen runt fodervärdar och foderhästar har hårdnat så mycket pga alla skräckhistorier så det vore bra med tips att förhindra sånthär.

Tycker fodervärdssystemet är kanon när det funkar. Jättekul med alla inovativa tips och idéer på hur man undviker att bli blåst.

Du å jag kanske råkade ut för samma apa till fodervärd ;). Skämt åtsid, det är så himla tragiskt att man ska bli blåst när man vänder ryggen till. Iditt fall och så även i mitt så hamnar man i en hastig sitts som man måste lösa. Tror skojarna kan lukta sig till vem som är sårbarast och lättast att blåsa. Här kom ju åter exemplet med hur viktiga besöken är. Tack och lov att du fick din häst tillbaka. Hel dessutom. Och fortsätter hon med att vara hel har du henne i många år till. Min nuvarande är 19 och min förra blev 25.

Om du är hästägare: Ta referenser från TRÄNARE, stallägare, alla "officiella" personer du kan komma på. Lämna inte bort hästen så långt att du inte kan åka och hälsa på den, skriv ett kontrakt som är kollat av jurist( ja jag är nog lite paranoid..) ,besiktiga hästen ordentligt,skriv ner alla saker som medföljer hästen, ta bilder på allt, ta även bilder på hästen i det skick den är när den åker. Skriv in i kontraktet att allt som blivit förstört under fodertiden, ska ersättas av FV.
Visst finns det bra fodervärdar, men jag har faktiskt inte råkat på någon som haft en bra fodervärd till sin häst, inte jag, ingen av mina vänner eller bekanta heller tyvärr.

Är du fodervärd:
gör en ordentlig vet besiktning, ta gärna ref från tränare, ta med DIN tränare och titta på hästen, provrid och känn efter, låt även tränaren rida hästen.
Och framför allt, ha GOD kommunikation med ägaren, det tjänar ni båda på.

Jag kommer dock aldrig mer lämna ut på foder, någonsin!
Har en egen tråd, från förra året om min fodervärd, jag hade i alla fall tur som fick tillbaka min häst hel, han har visserligen fått vissa egenheter för sig efter fodervärdstiden, men inget jag inte kan träna bort som tur är.

Jag har haft en häst på foder samt lämnat ut hästar två gånger.

Min första jag lämnade ut var en varmblodsvalack som jag lämnade ut på foderkontrakt på 1år med inskriven summa vad de skulle få köpa honom för om de ville efter det året. Han vet. besiktigades innan han åkte, samt blev nyskodd.
Hade kontakt de första veckorna med fv för att höra så allt gick bra, sen fick jag brev med kort på honom emellanåt annars så litade jag på att allt gick bra. Han befann sig ganska långt bort (jag hade inte körkort på den tiden) så det blev bara att jag hälsade på honom 1 gng, det var när jag åkte dit för att skriva på papper då de ville köpa honom 1år senare.
Han mådde som en prins, de hade verkligen tagit kanon hand om honom, tvekade aldrig att sälja då anledningen till att jag skickat iväg honom på foder var för att vi inte trivdes med varandra och där var det uppenbart att han trivdes.

Den andra hästen var en kallblodsvalack som jag "gav" bort på livstidsfoder då min mamma precis gått bort och jag helt enkelt inte orkade med. Tjejen jag skänkte honom till hade under en längre tid hjälpt mig med honom, hon avgudade honom och hon och hennes familj var dessutom goda vänner med vår familj sedan många, många år. Hon får ha honom så länge hon kan och vill, om något händer så ska han komma tillbaka till mig. Hon har nu haft honom i snart 7år och allt går kanon bra.

Själv så tog jag ett arabsto på foder en gång, hade henne ett drygt halvår, sen fick jag förhinder som gjorde att jag kom överens med ägaren att hon skulle ta hem henne. Det var helt enkelt bara för att jag inte kunde aktivera henne så mycket jag velat och då tyckte det var bättre ägaren hittade någon annan med den tiden, vi hade inget kontrakt på hur länge jag skulle ha henne och hade inte ägaren haft möjlighet att ta hem henne så hade jag självklart fortsatt att ta hand om henne på bästa vis. Hon mådde utmärkt hos mig, vilket ägaren själv tyckte då hon alltid hade haft svårt att få henne att hålla hullet, hos mig såg hon ut att föla vilken månad som helst...*host* :o
Jag och ägaren kom alltid bra överens och hon hade helst velat att jag skulle ha köpt henne, tyvärr hade jag som sagt inte tiden då.

Antar att jag har haft tur, men sen har jag aldrig kunnat drömma om att folk missbrukar förtroende på det viset som jag märker har hänt för folk här! :(
Det är verkligen ledsamt för alla inblandade, ägare som blir lurade, hästar som far illa och duktiga fodervärdar som aldrig får chansen pga att andra förstört "fodervärdsryktet".

Jag hade ute en annons om att jag sökte foderhäst eftersom jag gick gymnaiset och inte hade råd att köpa en egen, däremot extrajobbade jag så att jag hade råd att hålla en häst.
En dag ringde det en tjej från Stockholm (jag bor i Luleå) och vi pratade och det kändes bara så rätt för oss båda.
Hon skickade en video på hästen och sedan blev det bestämt att jag skulle ta henne på foder.
Ett beslut jag aldrig ångrat.
3 underbara år fick vi tillsammans :love:
Jag har hitills till denna dag aldrig träffat hästens ägare, men vi hade kontakt över telefon och mail regelbundet., och vi har lite kontakt över facebook och mail än idag.
Vi var båda väldigt nöjda med fodertiden :)
Och jag är rätt säker på att jag skulle få använda henne som referens om det skulle behövas.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka