Sv: Erfarenheter av fodervärd
Har lämnat ut min Skuggi på foder i två omgångar.
Första gången för att jag pga skolan skulle ha både dåligt med tid och pengar. En bekants dotter ville ABSOLUT låna honom då deras häst var långtidssjuk. Vi skrev papper duktigt, ingen besiktning dock. Eftersom dottern var i yngre tonåren hade de koll på en tränare som skulle hjälpa till att rida om det behövdes, jag hade poängterat att det är en viljestark häst, men dotter kände sig säker på att klara biffen. Lämnade honom nyskodd och fick tillbaka honom efter 8 veckor, med samma gamla jäkla skor

Det visade sig att de inte ansåg att det fanns tillräckligt långa vägar(?? hur långa vägar behöver man?) att galoppera på där de bodde, vilket innebar att de bara trimmade på tölten. Tillslut blev Skuggi sur och började TA sin galopp

till dotterns fasa förståss. Och nu ville inte heller tränaren rida, hästen hade visst lynnesfel och allt vad det var. Så han skulle tillbaka BUMS. Lyckligtvis fanns min stallplats kvar, och efter lite tjafs gick de med på att betala delar av kostnaderna under de tre månaderna vi hade skrivit som uppsägningstid. Jag var glad då att vi hade skrivit ett tydligt avtal och att Deckeman kunde hjälpa med rådgivning.
Det var inget fel på hästen såklart, och så snart han fått galoppera igen, så var han som vanligt.

De bodde i närheten och jag var på besök flera gånger + att vi ju "kände" familjen sedan tidigare.
Andra gången var förra våren då jag bestämde mig för att sälja honom, men det var inte så bra läge för att sälja då. Behövde bli av med stallkostnaden(vi hade totalt 3 hästar inackorderade i stockholm..) och när en tränare till en spekulant ville ta honom på foder till sin turridningsverksamhet tyckte jag det lät som en bra ide, eftersom han gått på tur förr. Vi kom dock inte överrens om villkoren, så jag började leta i närområdet efter någon bra mindre turridningsfirma. Hittade en som fick mycket bra referenser från ett närliggande stall.
De blev förtjusta i honom, tog honom på foder ett halvår och köpte honom senare. Vi skrev bra papper och det kändes tryggt för båda. Han fanns hela tiden i min närhet, träffade honom flera gånger under fodervärdstiden och var alltid välkommen att rida så mycket (typ) jag ville. För mig var detta både ett bra sätt att "prova" om jag faktiskt klarade av att skiljas från honom, och dessutom "prova" den ev nya ägaren, så jag såg att de var bra med honom och att han trivdes. Jag skulle hellre ta tillbaka honom än att han skulle säljas vidare. Då kändes det underbart tryggt att sedan sälja till dem.
Mina tips:
- Skriv att fv betalar besiktning före utlämnandet, och att äg betalar besiktning före återlämnandet. OM hästen inte är i likvärdigt skick SKA fv "återställa"/stå för kostnaderna tills hästen är återställd. Helst ska samma (oberoende) veterinär göra båda besiktningarna.
- Ta MASSOR med kort på hästen före överlämnandet och vid återlämnandet.
- Skriv om hästen ska vara nyskodd vid både utlämnande och återlämnande.
- Ägaren ska stå kvar på försäkringen, kopia på försäkringsbeskedet till fv, gärna att man meddelar försäkringsbolaget att det är ok att fv ringer och ställer frågor. Vem som i slutändan ska stå för kostnaden är ju upp till var och en, jag tycker äg kan betala liv-delen och fv vet-delen, om man vill dela upp det.
- Lämna inte bort hästen längre bort än att man kan besöka den ganska ofta
- Skriv om det är speciella skötselråd som måste följas
- Skriv att fv ska stå för alla löpande kostnader som stallplats, foder, vet-vård, skor/hovslagare(kanske även max antal veckor mellan hovis besök)
- Skriv att enbart hästens egen utrustning får användas om man inte frågar äg först.
- Skriv hur mycket mat hästen minst ska ha
- Skriv om den har några olater i något läge
- Beskriv hästens utbildningsnivå
- Skriv en uppsägningstid från båda håll som känns vettig
- Lämna inte hästen till någon som är tveksam till att låta ägaren komma och hälsa på ofta. Det är trots allt en investering man lånar ut.
- och tills sist, räkna med att det blir problem, kolla upp, besök, håll kontakten. Vid minsta tveksamhet, se till att reda ut.
- ingå inga sådana här avtal med folk som är diffusa, inte VILL skriva papper, som inte kan svara på frågor, uppvisa papper, som bara kan lämna ett mobilnummer.