Erfarenheter av psykos

Tack för info!

Hen mår mycket bättre och har äntligen fått kontakt med sin läkare, efter mycket om och men. Så nu vet hen hur medicinen ska skötas och det bedömdes inte krävas ett fysiskt besök i nuläget. Hen har inte känt av något mer sedan imorse och lät helt som vanligt på telefon. En annan anhörig som träffade hen även igår har varit där idag också och gått promenad tillsammans. Tack och lov har hen ändå ett socialt kontaktnät, så trots att inte jag kan åka dit så finns det andra som tittar till och umgås med hen ❤️ Så jag hoppas innerligt att hen snart känner sig helt som sig själv igen.
Sannolikt var det en kombination av avslutad medicin och stress och ångest över jobbet som utlöst denna, betydligt lindrigare, episod. Nu kommer hen inte trappa ut medicinen igen, vilket känns bra. Sen återstår problemet med arbetet som behöver lösas på något sätt, men nu tar vi en dag i taget.

Vad skönt att hen känner sig bättre samt har fått anpassad information om medicinen och får behålla den! :heart

Att sätta ut medicin kan vara riktigt traumatiskt och orsaka mycket stress och ångest hos patienten, även om den för utomstående inte verkar fungera fullt ut. Jag minns då en läkare jag träffade vid mitt första besök på psykosmottagningen gjorde avvägningen att plocka bort mina dåvarande antidepressiva mediciner – utan att sätta in några nya – eftersom deras effekt på mitt mående var "marginell". Men om man mår väldigt, väldigt dåligt i till exempel depression eller psykos kan även en "marginell skillnad" kännas livsavgörande. Det kändes som att ens trygghet rycktes ifrån en och jag blev också tyvärr mycket snabbt sämre utan medicinen. Tyvärr skickades jag mellan olika läkare på mottagningen och det tog relativt lång tid innan jag fick tillbaka en SNRI istället för SSRI. Jag hoppas att din anhörige får behålla medicinen så länge som hen behöver och slipper sådana avbräck och bakslag.

Det är jättebra att hen har ett socialt nätverk! Det är annars lätt att det blir som en ond cirkel där ensamhet och isolation både är en konsekvens av psykoserna, men också främjar nya anfall.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Det är alltid svårt att skriva om jobbet då man har tystnadsplikt och alltid trampar någon på tårna. Dock vill jag ändå ventilera lite...
Svar
18
· Visningar
2 652
Senast: Zaria
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp