Erfarenheter av sällskapshästar?

Funderar också på att skaffa sällskapshäst till min dam. Men jag är orolig om jag skaffar en, sån åker och tävlar eller tränar så blir sällskapshästen ensam. Behöver jag inte köpa 2 då? Hur resonerar ni och löser ni det när ni åker iväg med 1 häst?

Jag har 2 hästar som båda blir lämnade ensamma en träningshelg då och då. Det är nästan inte ens så de säger hej till varandra efter en sådan helg. Typ som om vi nickar med huvudet bara.

Ibland åker den ena bort för träningsvecka och den äldre är hemma själv. Den veckan ser vi till att den äldre går mer och pysslas med mer än vanligt vilket han tycker är trevligt. När den andra kommer hem är det ett gnägg, inte mer.
Är det längre skaffar vi lånehäst (har några bekanta med flera hästar som gärna tar lite avlastning i jobb och pengar).
 
Ser inte varför man skulle nedvärdera sällskapshästar när det kommer till hov/vet vård och försäkringar. Har man en häst så tar man hand om den på bästa sätt, även om det är en 25årig gammal skrutt som man aldrig klickat med, eller om det är en häst som inte ens är ens egen. Står den under ens ansvar så sköter man den.

Men det är det väl ingen i denna tråd som sagt ändå? Det låter som du svarar någon.
 
Har 2 ridhästar. Tyvärr har den ena allvarliga problem med att bli själv, eller tro att han ska bli själv. Stressar, skenar, rymmer... Hade inhyrning som sällskap men när den flyttade lånade jag min fars tänkta körhäst. Hästen ville inte jobba mer utan bockade och skena hem både med ryttare och vagn så inte så lämplig som önskat. Fjordfarbror är nu lycklig pensionär och sällskap till mina. Han tog sig ann mitt föl när det just flyttat från mamma. Tanken var att fjorden skulle flytta när jag köpte fölet men han har så bra inflytande i flocken. Lugn och stabil, lätt hanterad i vardagsskötseln. Han är 19år och frisk men föredrar själv att gå i hagen. Har lösdrift så ger inte så mycket merjobb med 1 extra och hästen får vara häst.. Nackdel var att i alla fall förra vintern var han rätt smal och behövde mer mat än ponnyerna.
För övrigt får Fjord och åringen samma vård som ridhästarna, hovvård, tandkontroll, vaccinationer, så i underhåll är de inte billigare(minus skor då).
 
Jag har haft shettis, vald just för att passa ihop fodermässigt med D-ponnyn jag hade. Han kördes och aktiverades, mycket för att hålla hullet under kontroll men även för att han uppskattade stort att få arbeta.

Har även haft ungponnyer som sällskap, de som ändå bara ska äta, leka och sova och gå nån promenad. Då med aktiva, lekglada kompisar.

Nuvarande är en Welsh som dock inte helt trivs med att "bara" sällskapa. Han vill göra saker och arbeta. Bara sällskapa var inte tanken heller men det var det här med tid, så senaste året har det blivit så :/. Så han får ett nytt aktivt hem. Kommer i samma veva flytta men hade jag inte gjort det hade jag skaffat ett annat sällskap som trivdes med att bara sällskapa primärt. Har ett lättfött halvblodssto så passar bra med ponny matmässigt.

Tillägg: SJÄLVKLART samma skötsel och omvårdnad på sällskapshäst som ridhäst. Ingen som helst skillnad.
 
Funderar också på att skaffa sällskapshäst till min dam. Men jag är orolig om jag skaffar en, sån åker och tävlar eller tränar så blir sällskapshästen ensam. Behöver jag inte köpa 2 då? Hur resonerar ni och löser ni det när ni åker iväg med 1 häst?

Min stora har alltid klarat att vara själv. Ett krav från min sida eftersom jag inte vill vara beroende av andra hela tiden, och dessutom råkade ut för flera i kollektivstallet som inte kunde vara själva varken i hagen eller stallet = pest för alla andra. Givetvis var det vi som behövde anpassa oss, inte ägaren till den krångliga hästen. :meh: Så min fick vackert börja träna på att vara ensam redan som ettåring och det har aldrig varit några problem.

När jag sen skaffade shettisen så införskaffades han just för att vara sällskap när jag flyttade till eget. Jag var extremt noga med att välja en ponny som kunde vara själv. Han måste vara själv när jag rider, och längre stunder när vi är iväg på tävling. Nu brukar medryttarna ta honom medan vi är borta på tävling så han inte är helt ensam hela den tiden, men han klarar absolut av det. Lika bra som stora klarar att medryttarna tar ut lilleman och lämnar henne ensam.
 
Okej ni är många som skriver "valde för att han kunde va själv" men hur vet man detta innan man köper hästen och haft den hemma ett tag? Hästar reagerar ju olika när de kommer till olika stall. Min kan va själv på vissa stall och i vissa hagar men på andra ställen inte alls.
 
Okej ni är många som skriver "valde för att han kunde va själv" men hur vet man detta innan man köper hästen och haft den hemma ett tag? Hästar reagerar ju olika när de kommer till olika stall. Min kan va själv på vissa stall och i vissa hagar men på andra ställen inte alls.

En häst van att vara själv kan i 99.9% vara det oavsett var den bor. De brukar i samband med flytt eller ny kompis (även på samma ställe) "glömma" allt de lärt sig kring ensam. Men när de landat etc så är det sällan problem.

Båda mina kan vara själv inne och ute. Men om de inte är det på länge "glömmer" de och skenar runt och vrålar. Sen inser de att det inte hjälpte och att de faktiskt inte bekymrar sig. Och så är allt som vanligt igen.

Men skulle jag börja oja och ta in. Ja då kommer de såklart fortsätta hävda de inte kan vara själv längre.

Under alla mina år har jag haft EN häst som inte kunde lämnas själv varken inne eller ute. Ibte ens med träning. Alla andra har med träning lärt sig vara ute åtminstone inne eller ute.
 
Ja det går nog bra i vissa fall men min häst har hoppat över ett 1.50 staket när hon blev "ensam" (hästarna i hagen bredvid gick till andra änden, hon va inte ens ensam)
Min andra kravlade ur boxen över en hög boxdörr när hon var kvar i stallet. Fungerar inte alltid att lämna dom när de är oroliga men jag håller med, ofta så lugnar de ner sej efter ett tag
 
Efter att i flera år lånat sällskapshästar så fick jag nog i vintras och köpte en valack som sällskap till mitt sto. Mitt sto är av grövre modell, 170 cm hög. Sällskapshästen är en nordsvenskkorsning på 156 cm. De går på lösdrift med fri tillgång.

Mina grannar (mor och dotter) rider honom plus att han får följa med som handhäst så att båda motioneras ordentligt.

Jag vill inte ha en hagprydnad eftersom det är min högst personliga åsikt att ingen häst mår bra av att bara gå och skrota.

Vad gäller omvårdnad så skos han runt om, är fullförsäkrad och får samma mat som mitt sto. Jag gör ingen skillnad på dem, de är båda mina hästar även om jag bara rider den ena.
 
Ja det går nog bra i vissa fall men min häst har hoppat över ett 1.50 staket när hon blev "ensam" (hästarna i hagen bredvid gick till andra änden, hon va inte ens ensam)
Min andra kravlade ur boxen över en hög boxdörr när hon var kvar i stallet. Fungerar inte alltid att lämna dom när de är oroliga men jag håller med, ofta så lugnar de ner sej efter ett tag

Gäller ju se till de inte kan ta sig ut när de är oroliga. Sen som sagt vissa exemplar kan inte vara ensamma. Men svaret på ursprungliga frågan hur man kan veta de kan vara ensamma i nytt stall har här varit att alla som kunnat vara ensamma i ett stall har kunnat det i andra även om de gärna velat hävda motsatsen ett tag.
 
Okej ni är många som skriver "valde för att han kunde va själv" men hur vet man detta innan man köper hästen och haft den hemma ett tag? Hästar reagerar ju olika när de kommer till olika stall. Min kan va själv på vissa stall och i vissa hagar men på andra ställen inte alls.

Det var det första jag frågade säljaren om. Hade hon i det läget sagt att det inte gick eller att det gick ibland hade jag tackat för mig direkt. Sen började jag ändå försiktigt när hästen väl var på plats, han fick börja med att gå ut först till hagen på morgonen och in sist (alltså enbart själv den stund det tog att ta ut/in den andra hästen) och när vi red ut utan honom skickade jag upp en "spion" som tittade till honom. Det går att vänja en häst vid att vara själv, men för oss var det absolut enklast att välja en som kunde vara själv redan från början. Han var enbart sällskap på sitt förra stall (vilket han inte är nu), så han hade ju blivit lämnad själv även där.
 

Liknande trådar

Gnägg Hej! Jag drömmer vidare och hoppas förverkliga drömmen om att ha min häst hemma.Jag funderar mkt på hur jag ska lösa dethär med...
2
Svar
21
· Visningar
2 371
Senast: YlvaG
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp