Erfarenheter av slakteri?

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare Dalidah
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 11
  • Visningar Visningar 1 930
D

Dalidah

Någon som har erfarenhet av att åka med hästen till ett slakteri för att avliva den?:cry:

Min pålle är utdömd, och ska tas bort och vill inte ta ut nödslakten (har haft dem ute tidigare och tyckte det kändes "rått"). Har även haft ute trotjänaravlivning för många år sen, men tror inte att det finns nån i närheten kvar.

Men har hört goda vitsord om ett slakteri i närheten, Gällersta Närkes slakteri. Men börjar nu att få kalla fötter, har hela tiden varit helt cool ang. detta + att det är 4:e hästen som jag är med. Har hålt i 3 st tidigare när de har skjutits, men nu vet jag inte hur jag ska fixa detta. Kan tillägga att jag skulle ha fått barn i söndags...:mad: så hormonerna är ju på topp.

Sv: Erfarenheter av slakteri?

Jag åkte med ägaren till min gamla träningshäst när den skulle tas bort på slakteri.
det gick lugnt till men jag skulle inte skicka min egen häst till slakteri faktiskt, för jag vill vara med hela vägen.

Vad som hände var att vi körde dit, anmälde oss, lastade ur. En av gubbarna tog ett av deras egna grimskaft och ledde hästen in i slakteriet. Vi hann precis klappa om henne lite och säga hejdå innan hon förvann in i dörren.

Då gick vi direkt in i ett annat rum och fixade med papper och betalning och sånt, sen kom gubben tillbaks med hennes grimma och vi fick åka hem.

Gubbarna var väldigt lugna, erfarna och kunniga och vi blev väl bemötta, men jag tar hellre ut trotjänaravlivning, för jag vill få lov att vara med till slutet. Jag vill hålla i min häst tills den ramlar, för annars tänker jag alldeles för mycket på vad som "kanske hände".
Dessutom gilalr jag inte att hästen ska behöva lämna gården precis innan den ska dö.

Men, om det inte är ett krav så är slakteri ett bra alternativ!

Lycka till, det är alltid lika hemskt när man måste ta såna här beslut :(

/Ia

just det slakteriet har jag åkt till men en häst, det var visserligen ett tag sen.. 2 jan 2002 om jag inte minns helt fel.
det var en häst jag lånade och i kontraktet hade vi skrivit att jag som låntagare var skyldig att köra hästen till slakteriet den dag jag inte kunde ha kvar den längre, för att den inte skulle behöva flytta runt och för att han var gammal.
då när det blev aktuellt berodde det på svår spatt i bakbenen, så vi åkte dit.
vi blev väldigt väl mottagna och han fick stå i en stor och ljus box med rent spån och frächt hö och vatten i. och det stod en till häst bredvid så han behövde inte vara ensam. vi fick vänta ca 30min där.
jag stannade kvar tills dom ledde in honom och tog farväl, men själv avlivningen fick dom klara av själva, jag ville inte ha den bilden som ett sista minne av honom. (och jag vet förresten inte om man får vara med)
jag tycker ändå att det kändes som att han fick ett värdigt slut på sitt liv, även om jag kanske hade valt ett annat sätt om jag hade fått bestämma själv.

Senast ändrad av en moderator:

Har tagit bort min första ponny på Gällersta!!
De var jätte trevliga och min gamel häst fick stå och beta grönt gräs innan de tog in henne och så, allt gick väldigt lungt till där då iaf !

Hoppas ni får ett lyckligt slut i det olyckliga...

Tack för svaren, och era berättelser om Gällersta gör att jag känner att mitt beslut är rätt! Även om det fortfarande känns fruktansvärt, pratade med dem imorse så ev. ons nästa vecka. Men det beror lite på om bebis vill komma ut eller ej!

Jag åkte in med min gamla häst för inte så länge sedan ,29/1, till slakteriet här i stan. Bestämde mig för slakteriet därför att jag aldrig skulle låta "nödslaktaren" här på ön ta i min häst överhuvudtaget, än mindre avliva honom.

Det funkade bra på slakteriet, en kille kom ut och kontrollerade identiteten på pålle gentemot passet. Sedan lastade vi av och tog av skydd och sa hej då, fick skriva på en transportsedel. Då min häst inte är jätteförtjust i karlar så ledde min kompis in honom i hallen och sen tog slaktaren över, gav honom en morot och gick in med honom till avlivningshallen. När allt var klart kom de ut med grimman och sen åkte vi. Allt gick lungt till och han behövde aldrig vänta inne på slakteriet. Det var 4 hästar till där men de tog min kille först.

Vid Bäsinge som ligger i södra Dalarna behöver hästarna aldrig gå in i slakteriet, de skjuts i en liten boxhage utanför slakteriet. Man stannar och tittar om man vill annars åker man! Inskrivning osv görs innan man lastar ur!

Hej
Jag tog bort min hästkompis, endast en 6åring, som jag haft sedan hon var föl genom att åka till slakteri. Jag hade henne så lågt försäkrad och ville inte lägga ut för mycket pengar på avlivningen för då blev det inget kvar som grundplåt till min ev nya häst. Kändes brutalt men det gick riktigt bra och väldigt fort. Hon gick in genom dörren och jag hann bara vända mig om och tänkte gå en bit bort så kom de ut med grimman och allt var klart. Fanns även möjlighet att åka och lämna i box där men det ville jag inte, har också hört skräckhistorier om hästar som blivit "räddade". Så jag kan faktiskt tänka mig göra om det men hoppas att jag slipper förståss. Efter detta har jag hamnat i slakteriets kundregister och får ibland erbjudanden om nötslakt osv.... :crazy:

Jag tog bort min ponny på slakteriet för snart 5 månader sedan.
Allt gick bra, tog förväl av henne utanför (under ca 30 min), hon var lugn som en filbunke. Papperna skrevs även på utanför.
Hennes förra ägare/stallägaren var med till slutet och hon sa att hon var helt oberörd av omgivningen och åt morötter hela tiden.
Och den som bultade hade en väldigt god hand med hästar och var lugn med henne.

Lycka till med detta tunga beslut!

På slakteriet i Hbg där jag varit med andras hästar (har som tur var inte behövt avliva/slakta någon egen) fixar man allt med papper o pass först och sedan får du välja om du vill vara med eller inte. Hästen lastas av och avlivas med bultpistol utanför slakteriets väggar men inom området för att hästar är känsligare för blodlukt. Om du inte vill vara med kan du efteråt få gå dit och se att hästen verkligen är död om man önskar. Sedan vinschas den in i slakteriet och tas om hand. Går mycket lugnt och värdigt till för att vara ett slakteri.

kl

Jag tog ut slaktbilen till min Freyja när det var dags för henne att skutta vidare (som nioåring). Jag är glad att jag valde det. Jag ville inte att hon skulle behöva lämna gården och jag ville kunna vara med henne i lugn och ro hela fm innan de kom. Han som kom var jättebra, lugn och väntade ut mig. Han var också mycket vänlig mot Freyja. Hon kunde inte ha fått ett bättre slut, och jag hade inte kunnat lämna henne på ett bättre sätt. Men ush vad hemskt det var...

//julia

Vid Bäsinge som ligger i södra Dalarna behöver hästarna aldrig gå in i slakteriet, de skjuts i en liten boxhage utanför slakteriet. Man stannar och tittar om man vill annars åker man! Inskrivning osv görs innan man lastar ur!

Det är väl det slakteriet som ligger utanför Krylbo? I så fall var det dit vi åkte med min gammeldam i somras. Jag kommer inte att tveka att åka dit nästa gång det är dags, kan varmt rekommendera det!
Det såg ut som vilken stor o välskött bondgård som helst. Vi blev oerhört proffessionellt o empatiskt bemötta. Vi höll inte i hästen själva utan tog farväl vid transporten o väntade i bilen tills det var klart. Det kändes jättebra att hon inte behövde gå in i byggnaden utan det hela sköttes i uteboxen på andra sidan gårdsplanen med utsikt över åkrarna.

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett... 7 8 9
Svar
179
· Visningar
29 624
Senast: lizzie
·
M
Hästvård Hur många av er har erfarenhet av att ha "köpt sig vatten över huvudet" ? Vad jag menar är - har du eller någon i din närhet haft högre...
Svar
2
· Visningar
830
Senast: fonen
·
Distans Det finns säkert de av er som har åsikter om varför en del av dessa saker hände och hur man hade kunnat undvika dem. Men å andra sidan... 2
Svar
24
· Visningar
3 511
Senast: Madde71
·
Hästmänniskan Jag står i ett stall där fodringar under vardagar (3 ggr om dagen) samt utsläpp tidigare har ingått i hyran men nu pga. ändrade...
Svar
9
· Visningar
1 472
Senast: 95johsv
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka