Erfarenheter av Toyota Auris?

Snubbelfot

Trådstartare
Vi behöver byta andrabil och överväger Toyota Auris från ungefär 2013-2015. Vad har församlingen för erfarenheter av dem, av skillnader mellan årsmodeller och mellan motoralternativ? Driftekonomi? Serviceintervall?
 
Vi behöver byta andrabil och överväger Toyota Auris från ungefär 2013-2015. Vad har församlingen för erfarenheter av dem, av skillnader mellan årsmodeller och mellan motoralternativ? Driftekonomi? Serviceintervall?

Jag har en Auris från 2010, den har gått ca 28 000 mil. Jag är så otroligt nöjd. Den har varit helt okomplicerad och går fortfarande som en klocka. Det enda är att batteriet behövt bytas en gång, förutom det har det inte varit några konstigheter alls.
 
Vi har haft en Auris som var ungefär den årsmodellen. Superbra driftsäker liten bil. Den drog ganska lite och var förvånansvärt bekväm att köra, även under lite längre turer.
 
Vi behöver byta andrabil och överväger Toyota Auris från ungefär 2013-2015. Vad har församlingen för erfarenheter av dem, av skillnader mellan årsmodeller och mellan motoralternativ? Driftekonomi? Serviceintervall?
Vi har en Auris från 2012. Katalysatorn är extremt stöldbegärlig på alla Auris. Vår blev stulen i låst lägenhetsgarage och stod i 10 månader på verkstad (Toyota) i väntan på en ny. Det var drygt.

Vår har bara gått 10.000 mil men pga att den blev stående så länge har vi behövt byta batteri. Även behövt byta bromsbelägg och lite sådant, i övrigt fungerar den fint. Dock benägenhet till rost.

Vår är en elhybrid och automat. Skulle definitivt rekommendera en elhybrid! Första bilen som jag verkligen gillar, så kommer köpa Toyota igen! Den är billig i drift, både skatt och bensinförbrukning.
 
Vi hade en Auris touring Sports hybrid från 2014. När vi sålde den 2020 hade den gått drygt 19 000 mil. Serviceintervallet var 1500 mil, varannan liten service och varannan en större. Blandad körning (bodde på landet, så 80 väg till jobb och sen lite stadskörning på det) låg den på 0,44 l/mil. Det vi bytte var bromsbelägg runt om 2 ggr, och byte av bromsskivor en gång. Bromsoket gick sönder en gång strax innan 10 000 mil (eller om det var 9?), men det byttes mha deras Goodwill. Ingen rost.
Vi hade innan denna en Prius hybrid, som vi körde 20 000 mil, men behövde sen få med mer bagage. Så därav bytet.
Nu har vi en C-HR hybrid och är bara ännu mer nöjda. Ser liten ut utifrån, men mycket bättre mått än Aurisen inuti. Med en man på 194 och 2 tonåringar runt 190 så behövdes mer benutrymme. Blandad körning sommar runt 0,36 och vinter 0,42. Skatt 360 kronor per år.
Vi är supernöjda!
 
Vår är en elhybrid och automat. Skulle definitivt rekommendera en elhybrid! Första bilen som jag verkligen gillar, så kommer köpa Toyota igen! Den är billig i drift, både skatt och bensinförbrukning.
Okej! Men Toyotas "vanliga" elhybrider är väl inte laddhybrider...? Utan har ett minilitet batteri som bara används... ja, när då? 🤔 Jag förstår att det finns situationer när det är intressant att växla till el istället, men den räcker väl bara några km på el? Antar att man får titta på körmönster och försöka välja utifrån det.

Det låter ju sammantaget, även utifrån några verkstadskontakter jag frågat, som om Auris är en ganska trevlig och driftsäker liten bil. :) Får provköra några.
 
Okej! Men Toyotas "vanliga" elhybrider är väl inte laddhybrider...? Utan har ett minilitet batteri som bara används... ja, när då? 🤔 Jag förstår att det finns situationer när det är intressant att växla till el istället, men den räcker väl bara några km på el? Antar att man får titta på körmönster och försöka välja utifrån det.

Det låter ju sammantaget, även utifrån några verkstadskontakter jag frågat, som om Auris är en ganska trevlig och driftsäker liten bil. :) Får provköra några.
En vanlig elhybrid brukar också kallas mildhybrid, där är inte tanken att ”köra på el” utan man återvinner energi och får på så vis ner bränsleförbrukningen.

/Äger en halv Auris från nämnda tidsperiod som jag vare sig suttit i, sett eller kört
 
Okej! Men Toyotas "vanliga" elhybrider är väl inte laddhybrider...? Utan har ett minilitet batteri som bara används... ja, när då? 🤔 Jag förstår att det finns situationer när det är intressant att växla till el istället, men den räcker väl bara några km på el? Antar att man får titta på körmönster och försöka välja utifrån det.

Det låter ju sammantaget, även utifrån några verkstadskontakter jag frågat, som om Auris är en ganska trevlig och driftsäker liten bil. :) Får provköra några.
Nej det är ingen laddhybrid utan den har en elhybridmotor. den slår om till el under körningen då och då, så du förbrukar automatiskt mindre bensin. Står du på tomgång, eller kör långsamt kör den bara på el. Så den sköter sig själv, man kan se på displayen när hjulen drivs av el respektive bensin och hur elbatteriet laddas upp när du gasar. Så definitivt bättre än 100% bensin.
 
@sjoberga , @Malibu_Stacy
Då blir den faktiska vinsten rimligen starkt beroende av körmönster tänker jag. I mitt/vårt fall handlar det nästan uteslutande om landsvägssträckor på mellan 3 och 15 mil med mer eller mindre konstant hastighet. Då anar jag att bränslebesparingen borde vara marginell eller försumbar jämfört med konventionell drivlina.
 
@sjoberga , @Malibu_Stacy
Då blir den faktiska vinsten rimligen starkt beroende av körmönster tänker jag. I mitt/vårt fall handlar det nästan uteslutande om landsvägssträckor på mellan 3 och 15 mil med mer eller mindre konstant hastighet. Då anar jag att bränslebesparingen borde vara marginell eller försumbar jämfört med konventionell drivlina.
Jo, i stadskörning är det ofta mer att återvinna men även på landsvägen motorbromsar man emellanåt när det är kuperat eller trafik, så det återvinns mer energi än man först kan tro.
 

Liknande trådar

Fordon Jag behöver byta bil. Om jag inte gör det väldigt väldigt snart kommer det bli akut :cool: Men det är ju så förb. svårt att välja! Så nu...
2
Svar
27
· Visningar
1 949
Senast: golit
·
Fordon Jag går i bilköpartankar och tänkte att Buke kunde ha bra input i frågan eftersom vi är en hop folk med skrymmande hobbies ;) På min...
Svar
5
· Visningar
689
Senast: turbofling
·
Hundhälsa Hej! TLDR: Är det någon som har erfarenheter av bakbensvaghet som bieffekt av en medicin? Hur lång tid tog det att lösa sig, om det...
Svar
2
· Visningar
1 615
Senast: Icfafn
·
Hästmänniskan Hej gänget, Jag har någon slags livskris och vill tillbaka till stallet, på arbetstid. Och det verkar vara en helt orimligt slingrig...
2
Svar
25
· Visningar
3 937
Senast: fickan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Uppdateringstråd 29
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp