Erika, 16, bröt ryggen på tre ställen – mamman nekades vab

Bukefalos 30 år!

16-åriga Erika Englund i Härnösand föll av sin häst och skadade ryggen svårt på flera ställen. Hennes mamma Marianne behövde vara hemma för att hjälpa Erika med allt från smärtlindring till toalettbesök.
Men Försäkringskassan nekade henne att vara hemma och vabba med dottern.
– Jag tycker det här är ett helt ofattbart beslut, säger Marianne Englund.

Faller på teknikaliteter. F-kassan går ju enbart på regel vad som står och då finns inte VAB för 16-åringar.
Kanske hade gått om läkaren sjukskrivit föräldern för att vårda dottern eller nått för att få det godkänt. Jäckla meck det där.

Helt horribelt oavsett
Det lär väl finnas en successivt med ålder förskjuten ansvarsfördelning mellan förälder och samhällets vanliga omsorgsinstitutioner tänker jag. Som i många andra sammanhang.

Är det givet att en 16-åring har behov av att just föräldern ska vara den som hjälper med medicinering och toabesök?
Finns det något skäl till att hemtjänst/hemsjukvård o.dyl. lösningar inte skulle vara acceptabla för en rimligt mogen 16-åring utan särskilda behov (helt eller delvis)?

Jag kan inte riktigt se att det var tvunget för mamman att vara hemma, men att hon valde att det hellre var hon än någon annan som skulle ansvara för omsorg och tillsyn. (Utifrån vad som går att läsa i artikeln)

Det lär väl finnas en successivt med ålder förskjuten ansvarsfördelning mellan förälder och samhällets vanliga omsorgsinstitutioner tänker jag. Som i många andra sammanhang.

Är det givet att en 16-åring har behov av att just föräldern ska vara den som hjälper med medicinering och toabesök?
Finns det något skäl till att hemtjänst/hemsjukvård o.dyl. lösningar inte skulle vara acceptabla för en rimligt mogen 16-åring utan särskilda behov (helt eller delvis)?

Jag kan inte riktigt se att det var tvunget för mamman att vara hemma, men att hon valde att det hellre var hon än någon annan som skulle ansvara för omsorg och tillsyn. (Utifrån vad som går att läsa i artikeln)
Oavsett så måste det ju vara extremt mycket billigare att mamman får vabba än att man ska använda sig av hemtjänsten.

Faller på teknikaliteter. F-kassan går ju enbart på regel vad som står och då finns inte VAB för 16-åringar.
Kanske hade gått om läkaren sjukskrivit föräldern för att vårda dottern eller nått för att få det godkänt. Jäckla meck det där.

Helt horribelt oavsett
Det fanns ju möjlighet till Vab om skadan var livshotande, vilket behandlande läkare hade tillstyrkt att den var.

Helt horribelt oavsett

Jo, VAB finns för 16-18 åringar. Läs på försäkringkassans hemsida. Om barnet är allvarligt sjukt kan man vabba även om barnet är 16 år eller äldre. Vilket läkaren i det här fallet intygade.

Jag uppfattar det där om allvarlighet och dödsfallsrisk som att det handlar om att det ska vara en rätt påtaglig och reell fara att det det är det som kan bli utfallet. Typ cancer med XX% prognos.
Och att det då uppstår bl.a. emotionella skäl som gör det betydelsefullt med extra närvaro av förälder, där det handlar om att föräldern har en särställning för barnet som inte kan ersättas.

Det aktuella fallet uppfattar jag som det handlade om mer av praktiska omsorgsbehov som gjorde att hon inte klarade sig ensam hemma en hel arbetsdag. Ur det perspektivet tror jag det kan vara så att FKs beslut ändå är en vettig och riktig tolkning av regelverket.

Tekniskt sett kan man ju dö av typ alla sjukdomar, om man har tillräcklig otur, det tillstöter oväntade komplikationer osv. så det är ett sluttande plan vad som ska definieras som "livshotande". Tre ryggradsbrott kan säkert vara riktigt allvarligt på sitt sätt, men från att man släpps hem från sjukhuset till fortsatt vård i hemmet tänker jag att det inte kan vara någon stor, konkret risk att dö(?), för då hade man inte rått att personen skulle hem i det skedet.

Jag uppfattar det där om allvarlighet och dödsfallsrisk som att det handlar om att det ska vara en rätt påtaglig och reell fara att det det är det som kan bli utfallet. Typ cancer med XX% prognos.
Och att det då uppstår bl.a. emotionella skäl som gör det betydelsefullt med extra närvaro av förälder, där det handlar om att föräldern har en särställning för barnet som inte kan ersättas.

Det aktuella fallet uppfattar jag som det handlade om mer av praktiska omsorgsbehov som gjorde att hon inte klarade sig ensam hemma en hel arbetsdag. Ur det perspektivet tror jag det kan vara så att FKs beslut ändå är en vettig och riktig tolkning av regelverket.

Tekniskt sett kan man ju dö av typ alla sjukdomar, om man har tillräcklig otur, det tillstöter oväntade komplikationer osv. så det är ett sluttande plan vad som ska definieras som "livshotande". Tre ryggradsbrott kan säkert vara riktigt allvarligt på sitt sätt, men från att man släpps hem från sjukhuset till fortsatt vård i hemmet tänker jag att det inte kan vara någon stor, konkret risk att dö(?), för då hade man inte rått att personen skulle hem i det skedet.

Det står allvarlig sjukdom, inte livshotande, på FK hemsida.

Om det är en påtaglig risk att barnet dör av det den drabbats av, då bör väl hon inte ha släppts hem antar jag? Alltså om det är risk att barnet dör pga att föräldrarna inte har hjälpt till.

Vad man vill och vad som faktiskt behövs är ju lite olika saker, jag kan förstå att inte vab tilläts i detta läget men jag förstår absolut att man gärna vill vara nära och hemma hela tiden när ens barn har ont.

Hade hon släppts hem ifall föräldrarna sa att ingen kan vara hemma och att hon kommer vara själv på dagtid tro?

Oavsett så måste det ju vara extremt mycket billigare att mamman får vabba än att man ska använda sig av hemtjänsten.
Det finns mycket som skulle vara billigare att lägga ansvar på släktingar för att göra. Men som vi valt att av olika politiska skäl att göra så.

Man får tänka på den omvända effekten också. Om du ger VAB till detta så försvinner rimligen möjligheten att få en annan lösning beviljad som SoL-insats, motiverat med att det anses ska lösas inom ramen för föräldransvaret, om det är så att det finns ett system för att ersätta jobbfrånvaron för det syftet. Och då kan jag tycka att 16 år rimmar rätt bra med hur man på andra områden resonerar att självständigheten från föräldrarna inte uppstår på 18-årsdagen, utan i ökande dos kan utövas av barnet under en tid innan, t.ex. när det gäller beslutsfattande i olika sammanhang.

Sen finns det så klart ingen åldersgräns som inte har både fördelar och nackdelar, ändå måste den dras någonstans, så 100% optimalt kan det aldrig bli för exakt alla individer...

Det står allvarlig sjukdom, inte livshotande, på FK hemsida.
Jag uppfattade artikeln som att det var läkarens intygande om hot mot livet som var det argument man främst såg det som orimligt att FK inte köpte.
Det som spelar roll är oavsett vad lagstiftaren avsett att fånga med sitt ordval. I ett sådant här fall behöver man säkert se vad som står i förarbetena för att avgöra vilken tillämpning som är riktig.

Rent allmänt tycker jag att det är något som haltar i att omsorgsbehovetframställs som till skält för att hon inte kunde klara sig ensam, medan dödsfallsrisken framställs som det som borde motivera att VAB beviljas.
MEN det kan så klart också bero på att det är en kortfattad text vi läser, och jag är medveten om att det trots allt är en begränsad information vi resonerar utifrån.

Allt är ju
Jo, VAB finns för 16-18 åringar. Läs på försäkringkassans hemsida. Om barnet är allvarligt sjukt kan man vabba även om barnet är 16 år eller äldre. Vilket läkaren i det här fallet intygade.
Nej jag har inte suttit och lusläst på FK hemsida då jag har aldrig behövt ta VAB pga av inga barn, jag säger bara hur FK brukar tolka saker eftersom jag varit sjuk i flera omgångar och minsta lilla detalj som inte stämmer in kan fås nedslag på. Jag har andra saker därav min kommentar om att det faller på teknikaliteter.

Om det är en påtaglig risk att barnet dör av det den drabbats av, då bör väl hon inte ha släppts hem antar jag? Alltså om det är risk att barnet dör pga att föräldrarna inte har hjälpt till.

Vad man vill och vad som faktiskt behövs är ju lite olika saker, jag kan förstå att inte vab tilläts i detta läget men jag förstår absolut att man gärna vill vara nära och hemma hela tiden när ens barn har ont.

Hade hon släppts hem ifall föräldrarna sa att ingen kan vara hemma och att hon kommer vara själv på dagtid tro?
Ja det är vad jag undrar. Hemtjänst kanske faktiskt är billigare än Vab?

Tänker på hemsamariten som kom och passade sjuka små barn till arbetande mammor när jag var liten :) Tror de kunde komma till äldre sjuka osv också

men hade hon fått det? Och skulle hon ha klarat sig helt utan? Dvs hade en ensamstående 30 årig vuxen fått hemtjänst eller släppts hem? Det är vad man undrar. För om hen hade det så är det ju kanske rätt att neka Vab.

Tänker på hemsamariten som kom och passade sjuka små barn till arbetande mammor när jag var liten :) Tror de kunde komma till äldre sjuka osv också

men hade hon fått det? Och skulle hon ha klarat sig helt utan? Dvs hade en ensamstående 30 årig vuxen fått hemtjänst eller släppts hem? Det är vad man undrar. För om hen hade det så är det ju kanske rätt att neka Vab.

Jag bröt ryggen på 6 ställen för några år sedan. Fick komma hem efter 1 v på sjukhus. Jag hade då nära anhörig hemma i vilket fall som helst, men hade annars haft rätt till hemtjänst.
Hade hjälp av arbetsterapeut och sjukgymnast i hemmet den första månaden.
Vet inte om annat gäller för 16-åringar?

Som vuxen utan någon som är hemma första tiden kan nog korttidsboende vara ett alternativ om man faktiskt inte kan klara sig hemma men frisk nog att vara utan sjukhuset. Det är eller hemtjänst.

Vi har ju trots allt resurser i samhället man kan nyttja. Kan vuxna nyttja det så kan ju även 16 åringar nyttja det, tänker jag. Det här handlade nog mer om att hon helt enkelt ville vara hemma med dottern vilket är förståeligt men det är också förståeligt att hon nekades vab för det.

Jag bröt ryggen på 6 ställen för några år sedan. Fick komma hem efter 1 v på sjukhus. Jag hade då nära anhörig hemma i vilket fall som helst, men hade annars haft rätt till hemtjänst.
Hade hjälp av arbetsterapeut och sjukgymnast i hemmet den första månaden.
Vet inte om annat gäller för 16-åringar?

Det finns inte en chans att jag hade litat på hemtjänsten om det hade gällt min svärt skadade 16-åriga dotter!

Till min farmor kom det en massa olika personer, blandar män och kvinnor, oftast med dålig svenska.

Det finns inte en chans i helvetet att jag låtit främmande män komma hem till oss och hjälpa min svårt skadade tonårsdotter att gå på toaletten och sköta hygienen!

Det finns inte en chans att jag hade litat på hemtjänsten om det hade gällt min svärt skadade 16-åriga dotter!

Till min farmor kom det en massa olika personer, blandar män och kvinnor, oftast med dålig svenska.

Det finns inte en chans i helvetet att jag låtit främmande män komma hem till oss och hjälpa min svårt skadade tonårsdotter att gå på toaletten och sköta hygienen!

Jag svarade utifrån en fråga om man har rätt till hemtjänst. Vilket man alltså har.

Kan bara tala utifrån egen erfarenhet, av större skada. Jag fick hjälpmedel i form av t.ex gåbord, griptång, upphöjning på toaletten mm mm. Toabesöken gav jag mig den på att klara själv, hela tiden, trots nervsmärtor. Krävdes en hel del jobb mentalt, men det gick.

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

• Lämplig kattras?
  • Kattbilder #10

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka