Bukefalos 28 år!

Ersätta hö med lucernpellets??

Tweety1985A

Trådstartare
Bara en liten nyfiken fråga, hur mkt av höet kan man ersätta med lucernpellets? Givetvis inte så mkt att det inkräktar på tuggbehovet, men hur mkt lucernpellets kan man ge för att spara in lite på höet till en häst som normalt sett får fri tillgång?
 
Sv: Ersätta hö med lucernpellets??

Jag har gett 2 kg lusern utan bekymmer. Man kan säkert ge mer. Men varför vill du ge det för att spara in på höet?? Det är betydligt mycket dyrare med lusern än med hö! Hack tillfredsställer också tuggbehovet betydligt bättre än pellets.
 
Sv: Ersätta hö med lucernpellets??

D va mest en liten nyfiken fundering jag fick. Sen e d ju lite ont om hö iår, men jag tror inte att det borde vara några problem eftersom grannbonden änsålänge har mkt kvar, å jag har tingat en hel del, men OM d skulle va att d börjar ta slut så hade d ju vatt bra å kunna ge runt 15 kg hö å 2 kg lucern, ist för de ca 17 kg han trycker i sig per dygn. Hästen i fråga tunnar väldigt lätt, så därför får han fri tillgång tillsammans med en väl anpassad foderstat med kraftfoder. Men OM d skulle krisa så e d ju bra å veta hur mkt man kan ge! INgen risk att tuggbehovet inte är tillräckligt med tanke på hur många kilo han ändå kommer få.
Tack för svaret!:bow:
Fler svar mottages tacksamt!
 
Sv: Ersätta hö med lucernpellets??

Skulle då hellre ge lusern hack istället för pellets. Upp till 4kg/dygn kan du nog ge utan bekymmer om hästen ändå får tillräckligt med annat grovfoder.
 
Sv: Ersätta hö med lucernpellets??

Jag tycker inte lusernpellets kan ersätta hö alls. Det är ju pellets och inget strå och går under vilket kraftfoder som helst.
Däremot lucern hack eller lucern mix kan du ersätta en del av höet med, eftersom det är grovfoder men hackat.
 
Sv: Ersätta hö med lucernpellets??

Jag tycker inte lusernpellets kan ersätta hö alls. Det är ju pellets och inget strå och går under vilket kraftfoder som helst.
Däremot lucern hack eller lucern mix kan du ersätta en del av höet med, eftersom det är grovfoder men hackat.

Nja, det är ju så att pelletsen är helt enkelt mindre bitar av hacket. Så man kan inte räkna det som kraftfoder i heller. Tarmen får ändå lite att jobba med trots att det är pellets.
Eftersom TS ger så pass mycket hö så är det ingen fara att ersätta en del av höet mot lusernpellets. 2 kg är inga problem.
// Linda
 
Sv: Ersätta hö med lucernpellets??

Jag tycker inte lusernpellets kan ersätta hö alls. Det är ju pellets och inget strå och går under vilket kraftfoder som helst.
Däremot lucern hack eller lucern mix kan du ersätta en del av höet med, eftersom det är grovfoder men hackat.

Skillnaden mellan kraftfoder och grovfoder är väl inte strukturen utan sammansättningen?
 
Sv: Ersätta hö med lucernpellets??

Jag tycker inte lusernpellets kan ersätta hö alls. Det är ju pellets och inget strå och går under vilket kraftfoder som helst.
Däremot lucern hack eller lucern mix kan du ersätta en del av höet med, eftersom det är grovfoder men hackat.

Även lucern i pelletsform räknas som grovfoder. Det är ju pelleterat lusern = hö = grovfoder! :idea:
 
Sv: Ersätta hö med lucernpellets??

Jo men det är ju ändå pellets, hästens tuggbehov ersätts inte direkt vilket är det viktigaste. Tarmen kanske får det den behöver men inte hästens psyke.
 
Sv: Ersätta hö med lucernpellets??

Fri tillgång är okej att ersätta nåt kg med lucern, men om hästen vill äta så mkt så varför inte låta den göra det?
 
Sv: Ersätta hö med lucernpellets??

jo och hur lång tid det tar för hästen att äta det.. Så du menar då att det bara är sammansättningen som räknas? Då menar du att lucernpellets kan ersätta hö?
Hästens naturliga föda är gräs bla. Och den närmsta ersättaren till det är hö i mitt tycke. Inte små hårda pelletsbitar oavsett vad de är gjorda av.
 
Sv: Ersätta hö med lucernpellets??

Jag håller med om att hästar har ett behov av att tugga som pelletterat foder ofta inte kan täcka. Men jag tror absolut att man kan ersätta hö med lusernpellets, om man samtidigt ser till så att hästens tuggbehov tillfredsställs. Till exempel kan hästen få halm att tugga på. Det är skillnad på ett grovfoder och ett "strukturfoder".
 

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Efter en tid i sjukhage har min häst tyvärr tappat en del i hull (varit lite stressad och då ätit dåligt) och behöver få upp henne...
Svar
12
· Visningar
826
Senast: Anna-Bella
·
Foder & Strö Helt plötsligt ratar min häst sin "mat" och jag får inte i henne alla tillskott. Brukar ge henne 1dl glyx mash, 1 dl lucernpellets...
Svar
9
· Visningar
793
Senast: skiesabove
·
Foder & Strö Jag ska resa bort om en vecka och tänkte då packa hö för 10 dagar för att underlätta för de som ska sköta om hästarna. Vårat hö är...
Svar
8
· Visningar
1 381
Senast: jemeni
·
Foder & Strö Hej, Funderar på det här med tuggtid för min häst (D-ponny, ganska normalfödd) just nu. Går på lösdrift så är ute dygnet runt och gräset...
Svar
4
· Visningar
733

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp