Ersättning bestående men

Fiorano

Trådstartare
För 2.5 år sen skadade jag mig rätt ordentligt när jag åkte av en häst. Tre nackfrakturer, depression, smärta, hjärntrötthet och ångest som följd. Är utredd på tvären och bredden känns det som och jobbar fortfarande bara på 25%.

Har ansökt om ersättning för bestående men från Folksam där jag både hade försäkring både via Ridsportförbundet och utökad försäkring via min man. Skickade in papper i november och enligt Folksam ska jag få besked om ca tre veckor.

Ni kan ju föreställa er mitt ekonomiska läge som 75% sjukskriven och två hästar... Så alla pengar in är verkligen välkomna. Men jag vet inte riktigt vad jag kan vänta mig? Någon som fått ersättning för liknande/annan skada och vill dela med er? Har googlat en massa men dåligt med svar😅.
 
Fick 3% medicinsk invaliditet för en bruten handled som gett bestående men + fult ärr. Dock Bliwa som försäkringsbolag. Dom 3 % gav 31 000 kr, plus 10 000 i lyte och men, samt 18 000 kr för ärret plus ca 3500 kr i övriga ersättningar sedan olyckan (strax över 2 år sedan jag ramlade av en häst och bröt handleden). Det är ju tyvärr inte lätt att jämföra mot din skada, men svarar ändå 😅
 
Jag har 5% kvarstående invaliditet i vä arm/hand efter att ha dragit av 2 av 3 nerver som går nånstans nacke-axel-skuldra. Det gav drygt 50 ' i ersättning.

Krävdes dock en ny utredning av skadan och funktionspeoblemen efter ansökan, innan invaliditetsgraden blev fastställd och därefter räknades ersättningen ut.

Bolag- folksam.
 
Kanske inte riktigt jämförbart, men jag fick ut 15% medicins invaliditet efter min diabetesdiagnos nu i våras. 94 000 fick jag ut, men det beror på vilket försäkringsbelopp man har valt på sin försäkring. Däremot tog det tre månader efter anmälan.
 
ett år efter att jag bröt lårbenet i en ridolycka blev jag invaliditetsbedömd, 5%. Fick ut runt 75.000 från min barnförsäkring i Trygg Hansa (jag var 17) utöver de ca 7.000 jag fick i ersättning direkt vid olyckan.
Senare hittade vi även en till försäkring som betalade ut runt 20.000kr men jag minns inte vad det var. Ärret skickade jag aldrig in 😁🙈

Så runt 100.000. Jag är fortfarande lite halt till och från men inget som direkt stör mig.
 
Din skada är ju betydligt allvarligare men bara som exempel på ersättning:

Bruten axel, 3% , samt för ärr.
använde Insurello då jag insåg att jag aldrig skulle ta tag i det själv. Dyrt men det blir ju gjort.
Fick ut drygt 25' men hade ju fått ganska mycket mer om jag gjort det på egen hand.
 

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Har sökt ersättning för bestående med från två olika försäkringsbolag och idag fått besked att jag endast får en mycket blygsam...
2 3
Svar
47
· Visningar
5 045
Senast: Magnum
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Airtags, selar etc
  • Kattbilder #9
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp