Ersättning för extra pass på privat ridanläggning.

Är det 4 pass per dag? Dela upp det på antalet ägare?
Behövs kanske vara två personer vid in och uttag men själva lunchfodringen kan någon ta själv.

Jag hade tidigare att alla passen ingick och erbjöd 200 kr för intag och 250 kr på morgonen ink uttag. Men några inackorderingar sa att de inte ville ha något utan vanlig hyra ändå. Men jag drog ändå bort summor från de som tog pass.
Numer tar alla ett visst antal pass per häst. Blir ca 1-2 pass per häst i veckan. Underlättar såååå mycket för mig 🙏
Japp, det är fyra per dag. Låter som en rimlig peng.
 
När jag för länge sedan stod i kollektivstall och det dök upp en period med pass som bara några få skrev upp sig på (över jul) löste stallägaren helt sonika det med att "alla sköter sin egen häst denna vecka". Kanske också kan vara en lösning om det bara är ett fåtal (samma) personer som ställer upp jämt?

Vi gick såklart ihop några stycken och hjälptes åt ändå, men jag tror att det kanske var lite ögonöppnare för de som aldrig brukade ställa upp.
Det skulle inte jag ha något emot. Men det måste ju komma från stallägaren, som liksom har lämnat över det här till oss inackorderingar. Jag skulle kunna föreslå det, men gissar på nedröstning.
 
Stallägaren ställer inte upp i det fallet. Vi har bara haft ett tillfälle där det saknades utsläppare, jag själv erbjöd mig att morgonfodra innan jobb, då jag åker förbi stallet. Men jag hade inte möjlighet att släppa ut. Då blev det klargjort från stallägarens sida att då fick hästarna stå inne.
I ett sådant fall tycker jag att stallägaren eller någon annan borde kunna ta det även om det blir lite extra jobb. Jag tycker inte att det är rimligt att hästarna ska stå inne hela dagen för att utsläpparen blivit sjuk. Det är människornas uppgift att lösa.

Det är i alla fall min syn på hur det är att ha häst. Ibland får man bara bita i det sura äpplet och göra någon annans syssla
 
Det skulle inte jag ha något emot. Men det måste ju komma från stallägaren, som liksom har lämnat över det här till oss inackorderingar. Jag skulle kunna föreslå det, men gissar på nedröstning.
Samtidigt måste faktiskt stallägaren vara lite själv driftig och nej jag menar inte att klanka ner på denna är ju själv i liknande situation eller har varit snarare. Men att man ger rätt förutsättningar från början.
Dra av lite mer per pass så de blir mer eftertraktade att ta och långsiktigt kolla om det går att höja hyran något. Småland har jag noll koll på men låter billigt med tanke på vad som ingår. Spån lät dyrt men jag hade å andra sidan hunnit köpa innan de höjde priserna. Köper en gång per år.
 
Nu blir jag nyfiken på rutinerna! Tas hästarna in för lunch eller äter de det höet I hagen? Något som nämligen sparar väldigt mycket tid är att lägga ut frukost i hagen på kvällen. Att hästägarna gör det själva sparar också tid för stallägaren. Ger dessutom längre ättid än endast en timme på morgonen.
 
Nu blir jag nyfiken på rutinerna! Tas hästarna in för lunch eller äter de det höet I hagen? Något som nämligen sparar väldigt mycket tid är att lägga ut frukost i hagen på kvällen. Att hästägarna gör det själva sparar också tid för stallägaren. Ger dessutom längre ättid än endast en timme på morgonen.
Funkar om man inte har en flock vilda djur som kalasar på maten ifred från hästar och folk 😂
Och blåsten! Den förbannade blåsten trots foderhäckar eller liknande
 
Nu blir jag nyfiken på rutinerna! Tas hästarna in för lunch eller äter de det höet I hagen? Något som nämligen sparar väldigt mycket tid är att lägga ut frukost i hagen på kvällen. Att hästägarna gör det själva sparar också tid för stallägaren. Ger dessutom längre ättid än endast en timme på morgonen.
Hästarna äter lunch ute och många lägger frukosthö i hagen kvällen innan. Trots det så har stallägaren valt att först fodra, vänta och sen släppa ut. Tror faktiskt ingen skulle protestera om det ändrades.
 
Jag trycker ner höet I bildäck. Då klarar det storm och även regn utan att bli genomblött. En vinter när vi hade mycket rådjur så la jag ut lite extra. De åt inte så hemskt mycket ändå.
Har också bildäck i vissa av hagarna men upplevde att det var mindre mat på morgonen ändå och avtryck på marken snön skvallrade om rådjur 🙈
 
Stallägaren ställer inte upp i det fallet. Vi har bara haft ett tillfälle där det saknades utsläppare, jag själv erbjöd mig att morgonfodra innan jobb, då jag åker förbi stallet. Men jag hade inte möjlighet att släppa ut. Då blev det klargjort från stallägarens sida att då fick hästarna stå inne.
Okej. Ja det var ju en trist inställning. Då förstår jag din motvillighet.
 
Om du bara visste! "Pappa kan inte köra mig" "Jag ska själv bort" till de som bara hukar och glider undan. Av 18 boxar kanske det är tre som "räcker upp handen".
Jag varit med om liknande. Jag tog ofta på mig allehanda pass. Det var inte bara för att vara "snäll" gentemot andra, utan för att jag älskar att vara i stallet och jag gillar alltid att hantera min (och andras) hästar.

Jag blev både förvånad och faktiskt besviken på mina stallkompisar som satte i system att ta så lite av bördan som möjligt. Man tog de snabbaste passen, lunch och em-fodring, helst inte utsläpp osv.

Till sist känner man sig utnyttjad av de som gör så, och stämningen kring det gemensamma intresset och ansvaret blev som bortblåst. Så ledsamt! :(
 
Vi har fått 100kr i avdrag på stallhyran för att kvällsfodra hästarna (ca 20st).

Betalar ca 2000kr inkl hö och spån, ridhus(med ridskoleverksamhet men ledigt 18-19, 3 vardagar i veckan samt hela helgerna) och ridbanor 🙈
Har då ca 1 insläpp inkl täcken av i veckan
En helgdag i månaden ”heldag” med 4pass inkl mockning och höpackning till ridskolans hästar, kan de va typ 14 st? Man får hjälp av 2 ridskoleelever. Hela dagen är ca 6h arbete. Vi delar 8st på alla röda dagar också, 6h arbete.
 
Stallägaren ska dra till utlandet och har satt upp en lapp i stallet med nåt sorts schema där hyresgästerna kan fylla i om man frivilligt kan tänka sig ta ett extra pass eller två under tiden de är borta.
Vi pratar morgonfodring, stråfodring inne, vänta en timme medans de äter. Täckespåtagning och utsläpp av 17 hästar fördelade på tre stall på gården.
Lunchfodring av 17 hästar. Insläpp, då ska sjutton hästar av med täcket. Kvällsfodring.
Finns det någon annan här som har liknande upplägg? Min fråga är, vad är det värt?
Här blev vi erbjudna ett hyresavdrag på storslagna 50:- för morgon. De övriga passen utan ersättning. (För det är ju så kul att ha häst....)
Jag frågade vad som skulle hända om ingen skrev upp sig och fick svaret att "då är det allas problem"
Lite till saken hör att det är ett hyfsat dyrt ställe för att vara Småland. 40*20-ridhus, som kan bli ganska trångt. Ett väldigt fint stall, sadelkammare, torkrum och gott om utrymme. Då har vi 2 200:- i grundhyra och betalar 4:80/kg för hösilage. Spån 110:- ungefär, lite beroende på vilket typ av strö man vill ha.

Om jag driver ett företag där jag får betalt för bestämda tjänster ser jag till att de utförs. DVS om jag ska bort ser jag till att alla pass blir fixade. Jag skulle inte ha mage att ta för givet att andra ska sköta mina arbetsuppgifter som jag får betalt för att göra. Just att ta det för givet tom med kort varsel och ha attityden "det blir ert problem" tycker jag är störande.

Samtidigt förstår jag att stallägaren vill åka bort och tycker inte ni betalar mycket alls i stallhyra. Man kan ju absolut fråga de inhyrda!
Jag har tagit gratispass i stall både då stallägare ska bort och bara för att jag ändå var där. Att ha en bra stallägare tycker jag är viktigt och jag vårdar gärna den relationen genom att hjälpa till om jag kan. Och min erfarenhet är att fler än jag gör det med bra stallägare.

Jag har stått i stall där de gav 50kr avdrag om man tog stallpass med ca 18 hästar som ev skulle ha på/av täcke. För mig som kom från Stockholm var det ju extremt billigt. Sista Stockholms-stallet jag stod i gav vi ca 250 kr till den som fodrade och släppte ut/in 9 hästar.
På 50-kronorsstallet köpte jag ibland hjälp att ta ut min häst på helger när man själv skulle sköta det och betalade då 100 kr för det. Det hade säkert gått att få någon att göra det för 40 kr. Men jag vill att båda parter ska vara nöjda. Och det blev vi!

I annat stall tog stallägaren som bodde på gården hand om min häst någon gång då jag åkte bort någon dag. Jag hade packat höpåsar och fixat kraftfoder klart. Så hon tog in/ut, mockade och fodrade. När vi sedan skulle byta tillbaks så skulle jag ta hand om 8 st hästar som inte förberetts mat etc till. Det fanns inte vattenkoppar vare sig i box eller hage och blev rätt tungt. En dag med 8 hästar skulle vara detsamma som att ta min enda häst med saker förberett en dag. Själv hade jag inte kunnat kräva så mkt.
 
Jag står i ett extremt billigt fullservicestall, betalar 2300kr/månaden för allt, inklusive mockning, hö och strö. Vi är 6 inackorderade och stallet har totalt 10 hästar. De få gånger stallägaren är borta mer än nån dag hjälps vi alla åt, utan hyresreduktion, men det ingår i dealen eller vad man ska säga, man får veta det när man kommer dit. Det är en liten familjegård och drivs inte som företag, båda i paret som äger det har också vanliga jobb, men ej kontorstider så de kan fixa passen, och svärmor som är pensionär bor på gården och gör en del typ lunchfodringar.
 
Jag står i ett extremt billigt fullservicestall, betalar 2300kr/månaden för allt, inklusive mockning, hö och strö. Vi är 6 inackorderade och stallet har totalt 10 hästar. De få gånger stallägaren är borta mer än nån dag hjälps vi alla åt, utan hyresreduktion, men det ingår i dealen eller vad man ska säga, man får veta det när man kommer dit. Det är en liten familjegård och drivs inte som företag, båda i paret som äger det har också vanliga jobb, men ej kontorstider så de kan fixa passen, och svärmor som är pensionär bor på gården och gör en del typ lunchfodringar.
Det tycker jag är helt okej, då jag också tycker att 2300:- inkl hö är billigt. Det är verkligen olika, eftersom många här tycker att min stallhyra på 5 000:- (inkl spån och hösilage) är bajsbilligt. :D
 
Det tycker jag är helt okej, då jag också tycker att 2300:- inkl hö är billigt. Det är verkligen olika, eftersom många här tycker att min stallhyra på 5 000:- (inkl spån och hösilage) är bajsbilligt. :D
Det är dyrt att ha häst och alla stallhyror som inte inkluderar full kostadstäckning för servicen som är inkluderade (vitt) är billigt. Men det kan vara mycket pengar ändå.
 
Det tycker jag är helt okej, då jag också tycker att 2300:- inkl hö är billigt. Det är verkligen olika, eftersom många här tycker att min stallhyra på 5 000:- (inkl spån och hösilage) är bajsbilligt. :D
Ja jag har ju inga pass alls, inte ens mockningen, förutom då nån enstaka ”hej skulle nån kunna ta insläppet på fredag” ungefär och det är sällan!
 

Liknande trådar

S
Anläggning Till hösten måste jag flytta min häst, jag jobbar just nu som hästskötare och just nu är hon med där jag jobbar men pga att jag tänkt...
Svar
3
· Visningar
2 381
Senast: moonstruck
·
Hästmänniskan Jag har klockat mig själv senaste veckan för att ta reda på vad jag lägger tid på hos hästarna för att få en uppfattning av vad som tar...
2 3
Svar
43
· Visningar
4 569
Senast: FunnyFlyer
·
Hästmänniskan Har lite frågor kring uppstallning. Undrar vad ni betalar för en månad, vilka tillgångar ni har och vad som ingår, vad ni behöver göra...
2
Svar
33
· Visningar
2 936
Senast: taccotad
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 10
  • Bästa trimmern till kanin?
  • Hur länge är din hund ensam?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp