Ersättning för extra pass på privat ridanläggning.

Om jag driver ett företag där jag får betalt för bestämda tjänster ser jag till att de utförs. DVS om jag ska bort ser jag till att alla pass blir fixade. Jag skulle inte ha mage att ta för givet att andra ska sköta mina arbetsuppgifter som jag får betalt för att göra. Just att ta det för givet tom med kort varsel och ha attityden "det blir ert problem" tycker jag är störande.

Samtidigt förstår jag att stallägaren vill åka bort och tycker inte ni betalar mycket alls i stallhyra. Man kan ju absolut fråga de inhyrda!
Jag har tagit gratispass i stall både då stallägare ska bort och bara för att jag ändå var där. Att ha en bra stallägare tycker jag är viktigt och jag vårdar gärna den relationen genom att hjälpa till om jag kan. Och min erfarenhet är att fler än jag gör det med bra stallägare.

Jag har stått i stall där de gav 50kr avdrag om man tog stallpass med ca 18 hästar som ev skulle ha på/av täcke. För mig som kom från Stockholm var det ju extremt billigt. Sista Stockholms-stallet jag stod i gav vi ca 250 kr till den som fodrade och släppte ut/in 9 hästar.
På 50-kronorsstallet köpte jag ibland hjälp att ta ut min häst på helger när man själv skulle sköta det och betalade då 100 kr för det. Det hade säkert gått att få någon att göra det för 40 kr. Men jag vill att båda parter ska vara nöjda. Och det blev vi!

I annat stall tog stallägaren som bodde på gården hand om min häst någon gång då jag åkte bort någon dag. Jag hade packat höpåsar och fixat kraftfoder klart. Så hon tog in/ut, mockade och fodrade. När vi sedan skulle byta tillbaks så skulle jag ta hand om 8 st hästar som inte förberetts mat etc till. Det fanns inte vattenkoppar vare sig i box eller hage och blev rätt tungt. En dag med 8 hästar skulle vara detsamma som att ta min enda häst med saker förberett en dag. Själv hade jag inte kunnat kräva så mkt.
Jag har stått i ett privatstall där jag trivdes riktigt bra.
Fördelen var att stallägaren tog må-fre och då blev det aldrig tjafs.
Helgerna tog vi fre-kväll - sön em på schema.

Det fungerade bra under flera år.

Stallägaren reste bort vid några tillfällen och det var sagt innan att vi hjälper till om han reser bort.

Det informerades med lång framförhållning när stallägaren skulle resa och allt löpte på smidigt.

Det var ingen som knystade ett pip om ersättning eftersom stallägaren alltid ställde upp själv om det var något med ens häst.

Ett exempel är när vi åkte till djursjukhuset i Helsingborg en tidig morgon med övernattning med vår sjuka ponny. Då fixade stallägaren allt med höpåsar, mockning etc för oss när vi kom hem sent kvällen/natten efter. En annan gång var det någon häst som hade misstänkt kolik och stallägaren var med och hjälpte till.

Alltid omtänksamhet hos honom, och ett stort hjärta.

I ett sådant stall vill man vara! :heart
 
Jag har stått i ett privatstall där jag trivdes riktigt bra.
Fördelen var att stallägaren tog må-fre och då blev det aldrig tjafs.
Helgerna tog vi fre-kväll - sön em på schema.

Det fungerade bra under flera år.

Stallägaren reste bort vid några tillfällen och det var sagt innan att vi hjälper till om han reser bort.

Det informerades med lång framförhållning när stallägaren skulle resa och allt löpte på smidigt.

Det var ingen som knystade ett pip om ersättning eftersom stallägaren alltid ställde upp själv om det var något med ens häst.

Ett exempel är när vi åkte till djursjukhuset i Helsingborg en tidig morgon med övernattning med vår sjuka ponny. Då fixade stallägaren allt med höpåsar, mockning etc för oss när vi kom hem sent kvällen/natten efter. En annan gång var det någon häst som hade misstänkt kolik och stallägaren var med och hjälpte till.

Alltid omtänksamhet hos honom, och ett stort hjärta.

I ett sådant stall vill man vara! :heart
Det kanske skall tilläggas att vi var fem inackorderade och stallägaren hade en egen häst och tog solidariskt en helg var femte vecka som oss andra.

Det var mycket förmånligt att stå uppstallad där med en kallhyra på 1200 kr.
 
Jag har stått i ett privatstall där jag trivdes riktigt bra.
Fördelen var att stallägaren tog må-fre och då blev det aldrig tjafs.
Helgerna tog vi fre-kväll - sön em på schema.

Det fungerade bra under flera år.

Stallägaren reste bort vid några tillfällen och det var sagt innan att vi hjälper till om han reser bort.

Det informerades med lång framförhållning när stallägaren skulle resa och allt löpte på smidigt.

Det var ingen som knystade ett pip om ersättning eftersom stallägaren alltid ställde upp själv om det var något med ens häst.

Ett exempel är när vi åkte till djursjukhuset i Helsingborg en tidig morgon med övernattning med vår sjuka ponny. Då fixade stallägaren allt med höpåsar, mockning etc för oss när vi kom hem sent kvällen/natten efter. En annan gång var det någon häst som hade misstänkt kolik och stallägaren var med och hjälpte till.

Alltid omtänksamhet hos honom, och ett stort hjärta.

I ett sådant stall vill man vara! :heart
Ja visst är det tryggt och fint med stallägare som bryr sig och hjälper till? Min stallägare brukar inte mocka osv men hon kommer alltid ut när man behöver hennes hjälp. Tex om någon häst får kolik, om någon häst blir skadad och man vill ha hennes hjälp eller liknande. Då har hon över 80 inackorderingar så det tenderar ändå att hända saker lite då och då. Finns såklart mindre bra saker som i alla stall, men jag uppskattar verkligen detta❤️
 
Är det 4 pass per dag? Dela upp det på antalet ägare?
Behövs kanske vara två personer vid in och uttag men själva lunchfodringen kan någon ta själv.

Jag hade tidigare att alla passen ingick och erbjöd 200 kr för intag och 250 kr på morgonen ink uttag. Men några inackorderingar sa att de inte ville ha något utan vanlig hyra ändå. Men jag drog ändå bort summor från de som tog pass.
Numer tar alla ett visst antal pass per häst. Blir ca 1-2 pass per häst i veckan. Underlättar såååå mycket för mig 🙏

Japp, det är fyra per dag. Låter som en rimlig peng.
Om man värderar passen i det här stallet till 1000 kr (200-250 kr per styck och ev intag med dubbel bemanning vardagar) om dagen så motsvarar det en
kallhyra 980 kr. Och då ingår väl på ett ungefär ridhus, varm stall, snöröjning, underhåll, staket el varm och kallvatten.

Jag förstår att man blir förbannad om man förväntas ta extra pass med låg/ingen ersättning, men att samtidigt mena att hyran är dyr känns lite sisådär. Man anser då i förängninge att man själv förtjänar en rimlig slant medan stallägaren ska jobba nästan gratis.
 
Det tycker jag är helt okej, då jag också tycker att 2300:- inkl hö är billigt. Det är verkligen olika, eftersom många här tycker att min stallhyra på 5 000:- (inkl spån och hösilage) är bajsbilligt. :D
Jag tycker att din stallhyra på 2200 exklusive foder och strö är bajsbillig, har själv betalt 2700 i vårt föreningsdrivna stall utan att få insläpp, kvällsfodringar eller ridhus. Vet inte vad normalpriset för hösilage är i år men med tanke på drivmedelspriserna under försommaren lär det ju ha gått upp. Spånet var dubbelt så dyrt som förra året sist jag kollade.

Alltså stallhyran är bajsbillig i förhållande till kostnadstäckning inklusive lön för utfört arbete. Inte i förhållande till hur billiga stall det finns på marknaden.
 
Om man värderar passen i det här stallet till 1000 kr (200-250 kr per styck och ev intag med dubbel bemanning vardagar) om dagen så motsvarar det en
kallhyra 980 kr. Och då ingår väl på ett ungefär ridhus, varm stall, snöröjning, underhåll, staket el varm och kallvatten.

Jag förstår att man blir förbannad om man förväntas ta extra pass med låg/ingen ersättning, men att samtidigt mena att hyran är dyr känns lite sisådär. Man anser då i förängninge att man själv förtjänar en rimlig slant medan stallägaren ska jobba nästan gratis.
Långsiktigt är det nog bra höja hyran. Tycker sådant är väldigt svårt att räkna på. Men att det iaf motsvarar 200 kr för ett pass beroende på hur lång tid det tar
 
Jag blir triggade av att stallägaren rycker så pass mycket på axlarna och inte är villig att hitta en lösning, snarare än att ersättningen för stallpassen är låg.

Jag vet att detta är det vanligaste och tradigaste svaret, men jag hade bitit ihop och sett mig om efter en annan stallplats snarast.
Har man så låg ansvarskänsla som visar sig när man är nyinflyttad så hade jag tackat för mig.
 

Liknande trådar

S
Anläggning Till hösten måste jag flytta min häst, jag jobbar just nu som hästskötare och just nu är hon med där jag jobbar men pga att jag tänkt...
Svar
3
· Visningar
2 385
Senast: moonstruck
·
Hästmänniskan Jag har klockat mig själv senaste veckan för att ta reda på vad jag lägger tid på hos hästarna för att få en uppfattning av vad som tar...
2 3
Svar
43
· Visningar
4 570
Senast: FunnyFlyer
·
Hästmänniskan Har lite frågor kring uppstallning. Undrar vad ni betalar för en månad, vilka tillgångar ni har och vad som ingår, vad ni behöver göra...
2
Svar
33
· Visningar
2 937
Senast: taccotad
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp