Jag skulle delge en person en dom, en negativ sådan. En person som var nyinskriven. Det var dessutom första gången jag skulle göra det själv. Så för att vara säker frågade jag en erfaren kollega vem som var xxx. Fick personen utpekad. Av två oberoende personer.
Personen pratade inte svenska och knappt engelska men lyckades förmedla att kl si hade jag bokat tolk och ville ha ett samtal. Personen tyckte att visst inga problem.
Det blev ganska snart förvirrat då personen protesterade mot att ha nåt att göra med det beslutet gällde. Tolken var inte en av de bästa heller och jag misstänker en hel del försvann i översättning åt båda hållen. Börjar misstänka jag har fel person och visar namnet på dokumentet. Personen kan inte läsa. Fantastiskt.
Tillslut tar personen fram ett id och jag kan konstatera att endera har jag fel kille eller så har någon blåst sitt alias.
Jag hade fel person. Skämdes som en hund men min överordnade mest tyckte "det händer" och ingen fara skedd. Fick boka ny tolk och lokalisera rätt kille.
Oddsen för att två personer kommit nyligen, som pratade samma dialekt av samma inte särskilt vanliga språk (annars hade misstaget upptäckts direkt när tolken öppnat munnen) och att rätt person när han lagt sig lånat ut sin jacka till fel kille. Det händer inte... Förutom mig då