Eskulapstav-bara för läkare?

Stinaelin

Trådstartare
Jag ska beställa en namnskylt, och vill piffa till den lite och man kan till exempel välja till en eskulapstav.

Men eftersom jag pluggar till sjuksköterska vill jag inte att det ska bli fel och jag stjäl en läkarsymbol. När jag googlar blir jag inte klok på om den är en medicinsk symbol eller en läkarsymbol.

Vad anses den vara ute i verksamheten, ni som jobbar inom sjukvården? Kan en SSK ha en eskulapstav?

Det är symbolen för läkekonst. Så ja, traditionellt är det en läkarsymbol.
Nu tror jag inte speciellt många skulle ta illa upp, eller ens vara säkra på att symbolen har djupare betydelse än "något inom sjukvården".
Personligen hade jag inte använt en symbol som förknippats med ett annat yrke, men jag är lite... petig?
Känns det rätt för dig, så använd den.
(För mig är den så rätt att jag använder den som kennelnamn :D )
Logga%20Asclepian%20Hemsida%20Version.jpg

Jag är också petig, på gränsen till pedant när det gäller ord och betydelser och ursprung, därav min oro. Så NEJ, om det är en läkarsymbol vill jag INTE ha den!

Men vad kan en SSK ha då? Ett kors? Florence Nightingale? ;)

• Gilla
Reactions: Laa
Jag hade inte lagt dit nåt annat än mitt namn. Om jag tvingats välja hade det blivit ett kors.

Jag lutar åt det. Såg lite trist ut bara. Men jag vill inte att det ska bli fel, hellre tråkig än fel!

Jag har egentligen redan en namnskylt, men med hela mitt namn, och jag har förstått att det är bäst med bara förnamnet, så det är en sådan jag beställer nu.

Jag lutar åt det. Såg lite trist ut bara. Men jag vill inte att det ska bli fel, hellre tråkig än fel!

Jag har egentligen redan en namnskylt, men med hela mitt namn, och jag har förstått att det är bäst med bara förnamnet, så det är en sådan jag beställer nu.
Vi fick skyltar från skolan medan jag studerade. Sen fick jag skylt från jobbet. Och olika dekaler av fackförening o.s.v.

@Stinaelin
På mina namnskyltar har jag en person med op-mössa och munskydd (narkosskylten) och ett får (akutenskylten). Och förnamn och arbetskategori.
Vårdväskan har rätt roliga namnskyltar, kikat där?

Ibland kan jag önska att jag hade fått designa min egen namnskylt till jobbet, typ när det kommer reklam på FB från Vårdväskan :cry:
Vi har förnamn och efternamn alternativt första bokstaven i förnamnet samt hela efternamnet. Färgen på skylten beror på den yrkeskategori man tillhör. Så himla festligt. Eller inte.

@Stinaelin
På mina namnskyltar har jag en person med op-mössa och munskydd (narkosskylten) och ett får (akutenskylten). Och förnamn och arbetskategori.
Vårdväskan har rätt roliga namnskyltar, kikat där?

Det är precis där jag är och väljer och vrakar nu. Hittar dock inget som passar mig.
Ska köpa ett par skor tänkte jag, och när jag ändå är igång, beställa en skylt.

• Gilla
Reactions: Laa
Vi får våra från jobbet. Lika för alla, oavsett yrke. För- och efternamn, titel (det fanns bara enstaka titlar att välja på men jag var busig och kom undan med att välja rätt titel även om den inte fanns som valbart alternativ). Landstingsloggan är också med och alla har blå skylt (utom några som varit busiga och lyckats hitta ett sätt att beställa från annat håll och då kunnat piffa upp i annan färg).

Det är precis där jag är och väljer och vrakar nu. Hittar dock inget som passar mig.
Ska köpa ett par skor tänkte jag, och när jag ändå är igång, beställa en skylt.
Där fanns ju massor med roliga bilder (enligt mig...:o)! Varför inte ett plåster, spermie eller skunk? Om du ska jobba med barn så kan jag tänka mig att ett djur skulle muntra upp dem lite. Även en del äldre skulle kanske tycka det var lite roligt: "Åh, så roligt att träffa syster Sköldpadda igen!" :D Jag skulle då iaf det!! :D

Men annars så går det ju med bara annan färg.

Jag har valt att använda den namnskylt vi får genom jobbet, en enkel rektangulär med röd botten och vit text,
förnamn och yrke. Tänker att en sådan är lätt att läsa för de äldre (80+) som är min vanligaste patientgrupp.

Ett får, som i bä? Är det symbol för akuten?
Ett bä-får, precis :) en symbol för mig, älskar får, har prydnadssaker, handdukar, gardiner, sänglinne osv med får på, så av de alternativ som fanns för bilder att ha på namnskylten så var får det som representerade mig bäst. Och operationspersonen. Den sistnämnda funkar dåligt på akuten. Det är ett rätt sött får ;)

Liknande trådar

Skola & Jobb Hej alla bukefalos medlemmar. Jag har tröttnat på att inte ha några mål i min karriär och att ett jobb är något man går till endast... 2
Svar
21
· Visningar
1 222
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i... 2
Svar
28
· Visningar
3 866
Senast: malumbub
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Nu har jag jobbat på mitt jobb i två månader. Frågan är om jag har lärt mig så mycket som jag borde ha gjort eller för lite? Jag vet...
Svar
1
· Visningar
1 589
Senast: Enya
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett... 7 8 9
Svar
179
· Visningar
28 985
Senast: lizzie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattbilder #10
  • Fodervärd
  • Torrfoderdjungeln..