Eskulapstav-bara för läkare?

Stinaelin

Trådstartare
Jag ska beställa en namnskylt, och vill piffa till den lite och man kan till exempel välja till en eskulapstav.

Men eftersom jag pluggar till sjuksköterska vill jag inte att det ska bli fel och jag stjäl en läkarsymbol. När jag googlar blir jag inte klok på om den är en medicinsk symbol eller en läkarsymbol.

Vad anses den vara ute i verksamheten, ni som jobbar inom sjukvården? Kan en SSK ha en eskulapstav?

Det är symbolen för läkekonst. Så ja, traditionellt är det en läkarsymbol.
Nu tror jag inte speciellt många skulle ta illa upp, eller ens vara säkra på att symbolen har djupare betydelse än "något inom sjukvården".
Personligen hade jag inte använt en symbol som förknippats med ett annat yrke, men jag är lite... petig?
Känns det rätt för dig, så använd den.
(För mig är den så rätt att jag använder den som kennelnamn :D )
Logga%20Asclepian%20Hemsida%20Version.jpg

Jag är också petig, på gränsen till pedant när det gäller ord och betydelser och ursprung, därav min oro. Så NEJ, om det är en läkarsymbol vill jag INTE ha den!

Men vad kan en SSK ha då? Ett kors? Florence Nightingale? ;)

• Gilla
Reactions: Laa
Jag hade inte lagt dit nåt annat än mitt namn. Om jag tvingats välja hade det blivit ett kors.

Jag lutar åt det. Såg lite trist ut bara. Men jag vill inte att det ska bli fel, hellre tråkig än fel!

Jag har egentligen redan en namnskylt, men med hela mitt namn, och jag har förstått att det är bäst med bara förnamnet, så det är en sådan jag beställer nu.

Jag lutar åt det. Såg lite trist ut bara. Men jag vill inte att det ska bli fel, hellre tråkig än fel!

Jag har egentligen redan en namnskylt, men med hela mitt namn, och jag har förstått att det är bäst med bara förnamnet, så det är en sådan jag beställer nu.
Vi fick skyltar från skolan medan jag studerade. Sen fick jag skylt från jobbet. Och olika dekaler av fackförening o.s.v.

@Stinaelin