Espresso maskin

Megs

Trådstartare
Jag ska köpa en espresso maskin till min pv I julklapp.

Har varit och tittat lite på ett par stycken och därefter åkte jag hem och googlade fram till vad folk hade gett för betyg på ett par av de maskiner jag var intresserad av.
Blev inte klokare för det! Det var en blandad kompott av usla eller superbra betyg för samma pryl…hmmm… :confused:

Så – nån som har en som är bra eller nån som vet vilka maskiner man ska hålla sig ifrån? Ris och ros på de maskiner ni provat.
Jag har tittat främst på de i prisklassen 150-200eur så i kr skulle jag väl säga 1500-2000kr.

Sv: Espresso maskin

Jag har en Magimix. Kostar cirka 130 pund.
Du anvander pods fran nespresso och de har ett bra utbud, bestaller pa internet och far hem dem efter ett par dagar.

Varning for att det ar beroendeframkallande och ratt dyrt med pods bara. ;)

Jag kan inte rekommendera någon särskild maskin, men tycker att du ska titta efter en som endera har inbyggd kvarn eller som använder pods. Det blir mycket godare när kaffet alltid är nymalet (vilket blir själva principen med pods också), och det minskar en del besvär mot för om man ska mala själv i en separat kvarn.

Krups gör rätt bra maskiner annars, exet har en sådan (dock var just den han har aningens dyrare än din prisklass).

Det viktigaste är att man inte köper den i syfte att kunna göra lika god espresso som på ett café, för samma kvalite blir det aldrig!

Jag är själv utbildad barista och märker när jag läser annonser att många har både för högt tryck och andra avvikelser. Sen tycker jag inte att man ska ha med inbyggd kvarn om man inte dricker vansinnigt mycket kaffe, för en öppnad påse med bönor har misst sin kvalite på två dygn!

Jo, jag jobbade som servitris på ett cafe i 4 år så jag är också van vid de stora "riktiga" maskinerna så har svårt att tänka mig att de små hemmamaskinerna skulle kunna prestera lika bra....

Maskinen jag ska ha måste ha så att man kan skumma egen mjölk, espressos "solo" dricker jag mycket sällan så jag är mest ute efter att kunna göra egna lattes eller cappuccinos

Googlade lite på detta, helt klart intressant då de verkar ha inbyggda "britta" filter för vi har uselt vatten hemma....

Har du nån bild/link på den maskinen du har?:)

Det viktigaste är att man inte köper den i syfte att kunna göra lika god espresso som på ett café, för samma kvalite blir det aldrig!

Jag är själv utbildad barista och märker när jag läser annonser att många har både för högt tryck och andra avvikelser. Sen tycker jag inte att man ska ha med inbyggd kvarn om man inte dricker vansinnigt mycket kaffe, för en öppnad påse med bönor har misst sin kvalite på två dygn!

Fast bönorna går att förvara i en burk i frysen, så behöver man inte ha mer framme än vad man gör av med närmsta dygnet. Det fungerar bra, även om det inte är riktigt lika bra som exempelvis pods (men istället något billigare).

Folk i allmänhet är urusla på att hantera kaffe, de flesta jag känner har ett paket färdigmalet kaffe ståendes i skafferiet, ofta flera månader! Så ur den synvinkeln så är hela bönor i frysen som mals innan användning en enorm förbättring. :)

Jag kan inte rekommendera någon särskild maskin, men tycker att du ska titta efter en som endera har inbyggd kvarn eller som använder pods. Det blir mycket godare när kaffet alltid är nymalet (vilket blir själva principen med pods också), och det minskar en del besvär mot för om man ska mala själv i en separat kvarn.

Krups gör rätt bra maskiner annars, exet har en sådan (dock var just den han har aningens dyrare än din prisklass).

Jag har aldrig hört talas om någon maskin med duglig inbyggd kvarn. Tvärtom, det finns en del hyfsade maskiner men en bra kvarn kostar därefter...

Jag brygger ju helst på min cafémaskin (Rancilio) men skulle jag köpa hem en skvallrar kaffenördarna här om att både isomac och Gaggia har fullt brukbara mindre modeller.

Jag har aldrig hört talas om någon maskin med duglig inbyggd kvarn. Tvärtom, det finns en del hyfsade maskiner men en bra kvarn kostar därefter...

Jag brygger ju helst på min cafémaskin (Rancilio) men skulle jag köpa hem en skvallrar kaffenördarna här om att både isomac och Gaggia har fullt brukbara mindre modeller.

Okej. Jag är ju långt ifrån någon kaffenörd, men de maskiner som jag smakat kaffe från (med inbyggd kvarn) har gett tillräckligt bra resultat för att jag ska vara nöjd. Så det beror väl på hur välutvecklade smaklökar man har! :laugh:

Okej. Jag är ju långt ifrån någon kaffenörd, men de maskiner som jag smakat kaffe från (med inbyggd kvarn) har gett tillräckligt bra resultat för att jag ska vara nöjd. Så det beror väl på hur välutvecklade smaklökar man har! :laugh:

Problemet är väl att de inte maler jämnt, så man kan har svårt att få rätt malningsgrad. Då rekommenderar jag hellre pods om man inte vill göra en stor grundinvestering. (Fast det är ju bara vad jag har provat, jag har som sagt inte så stor erfarenhet av hemmamaskiner)

Glöm mina maskinrekommendationer förresten. För några år sedan köpte jag en Gaggia baby för 1500:-, nu kostar de 3600:- Viss skillnad...

Jag tittade först på denna, främst för att jag gillar färgen :love:
http://www.currys.co.uk/martprd/sto...fm=4&sm=6&tm=4&sku=369595&category_oid=-30599
Men betygen sa att den liksom var lite plastig men annars OK

Sen kollade jag på http://www.currys.co.uk/martprd/sto...fm=4&sm=6&tm=4&sku=440564&category_oid=-30599

Båda dessa är jag lite osäker på mest för att "mjölk-skummar-prylen-vad-den-nu-heter" är i plast och inte metall. :confused:

Så då kollade jag på denna http://www.currys.co.uk/martprd/sto...fm=4&sm=6&tm=4&sku=506599&category_oid=-30599

När jag skulle köpa en så fick jag tipset att enbart kolla på de som hade bäst tryck (tror det heter "bar" el något liknande)

Men iaf jag fick faktiskt tag på en riktigt bra på Rusta av alla ställen och den kostade då 900 kr (det var för några år sedan). Min man har varit väldigt nöjd med den och var imponerad att jag som är totalt okunning när det gäller Espresso maskiner lyckades att få tag på en sådan bra.

Jo, jag har förstått att "bar" eller trycket måste vara bra - fast vad är bra och vad är mindre bra?
Vad är högsta som finns och vilket är minsta?

Kommer inte riktigt ihåg men jag har för mig att den jag köpte var på 20 och de mindre bra var på 15.

Det låter ju "illa".. alla maskiner jag var intesserad av har bara 15... :mad:
Måste nog knalla tillbaks till butiken.

Jo, jag har förstått att "bar" eller trycket måste vara bra - fast vad är bra och vad är mindre bra?
Vad är högsta som finns och vilket är minsta?

Det idealiska trycket är vad jag har förstått 9 bar (rätta mig gärna om jag har fel, det här är som sagt inget specialområde för mig, jag är en glad amatör! :p), så det fungerar inte så som "ju högre tryck desto bättre". Man måste dock skilja på vilket tryck som maskinen klarar och vilket tryck den faktiskt använder när den gör espresson, det är inte alltid tydligt vad som anges när man läser produktspecifikationer.

Är han intresserad av kaffe på ett sådant sätt att han vill lära sig (eller han rent av kanske redan vet) hur man gör kaffe "på riktigt"?

För köper du en halvautomatisk maskin krävs det en hel del hantverk för att espresson ska bli bra, fråga mig inte hur många liter mjölk sambon skummat upp för att lära sig göra bra mjölk tex. och hur hårt man ska pressa och hur finmalet kaffet ska vara, allt detta spelar roll på hur det smakar och har man inte intresse av det tror jag inte man orkar göra något med en sådan maskin i slutändan.

Är han inte intresserad av det rekommenderar kaffenörden till sambo att man köper en nespresso med pods om han bara vill dricka gott kaffe utan att anstränga sig.

Han tycker bara om kaffe :D

Skumma mjolk kan jag sa det ska jag kunna visa honom. Som fd servitris/caf'e jobbare sa har jag en massa cappuccinos pa min CV... ;)

Det finns maskiner som kan ta bade farskt kaffe och pods...

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka