Lupin

Trådstartare
ESS - English Springer Spaniel.

För- och nackdelar? Vad ska man tänka på om man funderar på att köpa en unghund? Hur ser hälsoläget ut rent generellt? Man kollar ögon och höfter har jag förstått och så kan de ha en del problem med hud/klåda?

Hur trimmar man dem om man vill ställa ut? Någon som har bilder på olika ESS, gärna utställningstrimmade och vardagstrimmade!

Sv: Ess

Har nästan uteslutande träffat utställnings-varianten och har inte mycket positivt att säga om dem...

Lite för oföriga för mej, hanar med allt för hög könsdrift och för lite "ursprungliga egenskaper", hälsoproblem när det gäller öron och hud mm.

De field spaniels jag träffat har däremot varit sportiga, pigga hundar med mycket "positiva lustar" och fart och fläkt! ;)

/Swat

ESS:ar är rätt... Sjövilda men man ska väl inte klandra de allt för mycket. Det är ju så de är avlade att jaga (åtminstone jakttypen, som är i storlek ECS fast kompaktare).
Har två stycken som är varandras motsatser. Den äldre, hane har vissa beteendestörningar. Men det kan nog bero på brister i uppfostringen. Han har på senare tid fått problem med analsäckarna. Ögonen är och har alltid varit lite rinniga. Han har även klåda i öronen. Han är av utställningstypen, stor och lurvig. Tyvärr inte rönktad på varesig höfter eller armbågar (också nybörjar fel). Nu är han 12år gammal and still going strong;
bubblan1.jpg

Den andra ESS:en är 9år gammal och tik. Hon har B/C höfter och har det senaste året börjat utveckla (och fått operera bort) juvertumörer. Utöver det har hon haft en tumör vid nosen, men den verkar inte vara rasbunden. Tumörer verkar vara ganska vanligtförekommande hos spaniels (enligt våran veterinär i alla fall). Har i stort sett inga problem med öronen, inga hudåkommor heller. Hon är annars enormt förarbunden. Hon är inte direkt av utställningstyp, allt för smäcker i kroppen och inte tjock tät lurvig päls utan snarare tätt liggande päls som knappt fälls alls.
nova2.jpg

Jag kan absolut tänka mig en till springer. Men liksom Swat skrev så verkar Field spaniel vara lite mer det man söker. Av det jag har läst om field så har de allt som jag saknar i springern plus självklart det som finns i springern med. Men fielden har kanske inte riktigt storleken man vill ha, men det är väl deras enda egentliga "minus".

*kl*

Ah, tack ska ni ha. Kom precis på vad det var som gjorde att jag valde bort ESS förra rundan... ;)

Har nästan uteslutande träffat utställnings-varianten och har inte mycket positivt att säga om dem...

Lite för oföriga för mej, hanar med allt för hög könsdrift och för lite "ursprungliga egenskaper", hälsoproblem när det gäller öron och hud mm.

De field spaniels jag träffat har däremot varit sportiga, pigga hundar med mycket "positiva lustar" och fart och fläkt! ;)

/Swat

Lite OT men våran förra var ju en ESS, väldigt oplannerat, vi hade tänkt oss en wachtel redan då, men nu blev det impuls köp och en otroligt bra hund för oss. Könsdriften var aldrig några problem, han kunde träna utan problem ihop med andra tikar, och på slutet när han var sjuk försökte vi med en kemisk kastration för att minska prostatan, men rent mental märkte jag överhuvud taget ingen skillnad på honom.
Men vi hade öron problem, mycket och det krävde mycket fix och trix för att få det att fungera. Men överlag var han förig, även om det krävdes att man var fullständigt konsekvent. Men nu jämnför jag med våran wachtel och där är förigheten betydligt mindre än hos ESS.
Men trots att våran Birk var en drömhund i mycket så har jag efter att träffat andra ESS insett att vi aldrig kommer att hitta en lika bra igen inom den rasen. :D

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Jag går i valpköparplaner, dock inte förrän TIDIGAST nästa år men mest troligt 2027. Det blir i så fall hund nummer två då jag har... 2
Svar
22
· Visningar
1 831
Senast: Nepenthe
·
Hundavel & Ras Jag funderade länge på om jag skulle posta här eller inte. Jag har läst lite i andra trådar och läst på om alla möjliga raser så här... 2 3
Svar
43
· Visningar
3 659
Senast: Sedna
·
Hundavel & Ras Det är inte dags än, men vi pratar ibland om att skaffa en till hund. I dagsläget har vi en jaktlabbe som blir två år i vår. Han är vår... 2 3
Svar
49
· Visningar
5 077
Senast: ildiko
·
R
Hundavel & Ras Jag tycker också att det låter som att en käck utställnings/sällskspsavlad labbe skulle kunna passa din vän bra :) Kanske att det går... 2
Svar
36
· Visningar
1 803
Senast: ildiko
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka