Etik och moral

• Western
  • Trådstartare Trådstartare Paxinarion
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 16
  • Visningar Visningar 1 398
P

Paxinarion

Hur ställer ni er, till det faktum att wras anslutna medlemmar lånar ut sina medlemskort till icke medlemmar för att de ska komma in gratis, på evenemang?
Själv tycker jag det är helt oförsvarbart. En liten fråga som vi bör ställa oss när vi tänker på westernföreningarnas framtid.

Sv: Etik och moral

Självklart ska man inte låna ut sina medlemskort, de är personliga.

Tycker att man kanske borde kolla att namnet på medlemskortet stämmer med legitimationen om man ska gå in gratis? Själv behövde jag aldrig ens visa mitt medlemskort på RHC, kom in bägge dagarna utan att någon ville se det...

Jisses, jag är så blåögd att jag inte visste att sånt förekom :o ... Men håller med föregående talare. Bara att skriva in i proppar och inbjudningar att medlemskort gäller med giltigt leg....:cool:

Kan vara lite svårt. med medlemmar som typ har familje medlemskap. Minderåriga barn har inte lägg. Men klart i vuxet sällskap. Kan ju vara bra om chappet orkar att ha lägg koll. tex. Man kan undra hur mycket föreningarna o evenemangsannsvariga förlorar i intäckter. Jo Rajjan det har kommit till min kännedom att det är ett vedertaget fenomen.

Kan vara lite svårt. med medlemmar som typ har familje medlemskap. Minderåriga barn har inte lägg. Men klart i vuxet sällskap. Kan ju vara bra om chappet orkar att ha lägg koll. tex. Man kan undra hur mycket föreningarna o evenemangsannsvariga förlorar i intäckter. Jo Rajjan det har kommit till min kännedom att det är ett vedertaget fenomen.

Anser detta vara dålig stil. Har man valt att inte vara WRASmedlem ska man inte heller gotta sig åt fördelarna.:devil:

Trodde att kontrollen skulle vara effektiv i år då vi ju bara fick gå in genom en ingång när vi visade medlemskort. Och det var låååååångt att gå ..men helt ok om det haft någon betydelse

Har svårt att tänka mig att agera Moral Polis komma att förbättre andras Heder.
Az

Är inte heller helt fel att folk ser att man reagerar och åtminstone försöker ändra tänket hos vissa. Jag ser inget problem i att man ser till att medlemmar visar leg och att familjemedlemmar går in som grupp.

Har aldrig ens hört talas om att det förekommer och tror knappast att det är i någon större omfattning....

Skulle personligen aldrig låna ut mitt kort, varför skulle jag????

jag har aldrig heller hört om nåt sånt, men om det nu ÄR ett problem som påverkar kassan för föreningen/arrangören - kolla leg så är problemet löst. Har familjen familjemedlemsskap så har de ju och då finns inte problematiken. Dessutom brukar väl barn under en viss ålder gå in gratis ändå?

Jag kanske tänker lite underligt, eller är lite naiv, men nog måste det väl finnas större problem inom WRAS och andra liknande föreningar än att det smiter in folk med andras medlemskort? Om inte får jag bara gratulera till det ganska så lättlösta problemet ;)

jag har aldrig heller hört om nåt sånt, men om det nu ÄR ett problem som påverkar kassan för föreningen/arrangören - kolla leg så är problemet löst. Har familjen familjemedlemsskap så har de ju och då finns inte problematiken. Dessutom brukar väl barn under en viss ålder gå in gratis ändå?

Jag kanske tänker lite underligt, eller är lite naiv, men nog måste det väl finnas större problem inom WRAS och andra liknande föreningar än att det smiter in folk med andras medlemskort? Om inte får jag bara gratulera till det ganska så lättlösta problemet ;)

Ha ha ...klart det finns större och viktigare problem:) Tror inte heller det påverkar ekonomin för tävlingen speciellt.
Bara irriterande när folk utnyttjar saker å ting. Är väl för solidarisk i min läggning...

Naturligt vis finns det andra saker som är större inom wras ( vad det nu skulle kunna vara) än att små klubbar har medlemmar som inte förstår mervärdet i att till höra en förening. Mervärdet kan tex vara att få gå in gratis på ett evenemang, även att få ha en egen klubb ridbana, där man kan träna fritt eller en subvetionerad clinic. Men så länge det finns folk som urnyttjar andras medlemskap o snällhet ( dumhet) o halkar in o tränar o slinker in här o där. Menar inte att vi ska strängare koll, utan att vi måste höja moralen. Medlemskap skall sökas o medlemskapet är personligt. Jobbar man emot stadgarna så är man uteslutningsbar § 24. Ville bara belysa ett fenomen.

Kan det vara ett lokalt problem?

Inget som nå
gonsin märkts av härikring, har dock hört att vissa distrikt har annorlunda problem...
Vad säger aktuellt distrikt????

Eller vad säger arrangerande klubbar???

Naturligt vis finns det andra saker som är större inom wras ( vad det nu skulle kunna vara) än att små klubbar har medlemmar som inte förstår mervärdet i att till höra en förening. Mervärdet kan tex vara att få gå in gratis på ett evenemang, även att få ha en egen klubb ridbana, där man kan träna fritt eller en subvetionerad clinic. Men så länge det finns folk som urnyttjar andras medlemskap o snällhet ( dumhet) o halkar in o tränar o slinker in här o där. Menar inte att vi ska strängare koll, utan att vi måste höja moralen. Medlemskap skall sökas o medlemskapet är personligt. Jobbar man emot stadgarna så är man uteslutningsbar § 24. Ville bara belysa ett fenomen.

Jag svarade ju Lew om att det visst finns viktigare saker än att smita in på tävling och jag tänkte ju på RHC när jag skrev att det inte berörde ekonomin så mycket troligen.
Men min irritation grundar sig just på det som du skriver att välja bort WRAS för att sedan ändå kunna plocka russinen. Dvs både ha kakan och äta upp den.
Så när du drar problemet med att låna ut sitt kort till att inte förstå mervärdet i att tillhöra en större organisation som välkomnar alla westernryttare så blir det ju just en så viktig och allvarlig frågeställning.
Är med dig helt och hållet i tankegången Pax, vilket jag varit hela tiden då jag ju valt dubbeltmedlemskap, både en WRASklubb och min gamla klubb som tyvärr gått ur.

Tex: vet inte om det är något speciellt distrikt som har problem just med utlåning av kort för evenemang. Kan nog förekomma lite här och var där folk vill sko sig...

Kan så vara, har dock aldrig hört talas om fenomenet...

Och ja, det kanske inte är något att lägga krutet på, jag antar att det inte sker i någon större utsträckning iaf.

Gott att höra att vi är på samma våglängd. Problemen finns där stora events finns o där det erbjuds att wras medlemmar har förmåner. Va bra det vore om vi kunde få medlemmarna att förstå mervärdet i föreningsskapet.
Mervärdet kan även vara att tillföra sin förening ideer , framåtanda, ideelltarbete o gemesam målinriktning för westernridningen i sverige.:)

Gott att höra att vi är på samma våglängd. Problemen finns där stora events finns o där det erbjuds att wras medlemmar har förmåner. Va bra det vore om vi kunde få medlemmarna att förstå mervärdet i föreningsskapet.
Mervärdet kan även vara att tillföra sin förening ideer , framåtanda, ideelltarbete o gemesam målinriktning för westernridningen i sverige.:)

:bow::bow::bow:

Det skriver jag under på;)

Liknande trådar

Skola & Jobb Hej alla bukefalos medlemmar. Jag har tröttnat på att inte ha några mål i min karriär och att ett jobb är något man går till endast... 2
Svar
21
· Visningar
1 384
Hundavel & Ras Jag funderade länge på om jag skulle posta här eller inte. Jag har läst lite i andra trådar och läst på om alla möjliga raser så här... 2 3
Svar
43
· Visningar
3 713
Senast: Sedna
·
Småbarn En fråga om kontakt med vården när det gäller hyfsat "vanliga" sjukdomar hos små barn. Vi har precis kommit ut på andra sidan av en...
Svar
19
· Visningar
1 435
Senast: tomte
·
Avel Det här är bara spekulationer för kanske 10 år in i framtiden, men vilka hästraser har större chans för att ha mjukare gångarter att... 2
Svar
23
· Visningar
2 337
Senast: Kajsalisa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka