Etiska fårskinsspad?

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare lizathecat
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 10
  • Visningar Visningar 1 256
L

lizathecat

Hej.
Vill mer än gärna ha tips om var jag kan få tag i fårskinnspad/vojlock som INTE är från Australien.
Kalla Fakta avslöjade för ett par veckor sedan att de flesta av Australiens 80 miljoner merinofår flås levande utan bedövning.
Det var ett hemskt inslag och jag vill inte stå bakom en sån hantering av djur.
Måste dock köpa en fårskinnspad till min häst som har ryggont (+ ny sadel som inte legat bra). Men VAR?:mad:

Sv: Etiska fårskinsspad?

Varför inte köpa ett vegetabiliskt garvat fårskinn från t ex gotland? Köper du de gotländska är dom ju lokalt producerade och det är ju bra för miljön. Har en bekant på gotland som föder upp "Lamm" och deras skinn är jättefina - har en sån till min 10 månaders son i barnvagnen.

Själv har jag ett vegetabiliskt garvat och ekologiskt uppfött fårskinn från färöarna som rumpvärmare i sadeln.
Men det är viktigt med garvningen. Är det inte garvat vegetabiliskt så finns inte de götta i fårullen kvar - lanolinet - det som är bra för kroppen.

Senast ändrad:

Hej och tack för ditt svar.
Om man tar ett sådant garvat skinn och lägger under sadeln glider det inte då och skapar irritation? Det är ju sas inte sytt och format som en pad/vojlock?
Så frågan är om man kan användam till vanlig sadel?
Vet att en del westernfolk använder fårskinn som de är.

Det är inte MERINOull i fårskinnspaddarna, det är alldeles för dyrt. Dock så förstår jag din "bojkottning", men bara för att förtydliga.

jag använder ibland fårskinn men har (som sagt ullen mot hästen) en antiglid padd imellan sadeln och skinnet, en vanlig hederlig silikonpadd med hål i.

Hej och tack för ditt svar.
Om man tar ett sådant garvat skinn och lägger under sadeln glider det inte då och skapar irritation? Det är ju sas inte sytt och format som en pad/vojlock?
Så frågan är om man kan användam till vanlig sadel?
Vet att en del westernfolk använder fårskinn som de är.

Funkar toppen med ett (helt) renskinn under dressyrsadel iaf!

*kl*

har inte provat att ha det under sadeln själv men du har fått bra tips tidigare i tråden. De gotländska skinnen är korthåriga (krulliga) så det är nog att jämnföra med renskinn i tjocklek under sadeln.

*kl*

har inte provat att ha det under sadeln själv men du har fått bra tips tidigare i tråden. De gotländska skinnen är korthåriga (krulliga) så det är nog att jämnföra med renskinn i tjocklek under sadeln.

Jag tackar för tipsen och ska testa fårskinn under sadeln, ev med padd. Hittade svenska leverantörer på nätet och det känns bra för både mitt samvete och miljön:)

Varför inte köpa ett vegetabiliskt garvat fårskinn från t ex gotland? Köper du de gotländska är dom ju lokalt producerade och det är ju bra för miljön. Har en bekant på gotland som föder upp "Lamm" och deras skinn är jättefina - har en sån till min 10 månaders son i barnvagnen.

Själv har jag ett vegetabiliskt garvat och ekologiskt uppfött fårskinn från färöarna som rumpvärmare i sadeln.
Men det är viktigt med garvningen. Är det inte garvat vegetabiliskt så finns inte de götta i fårullen kvar - lanolinet - det som är bra för kroppen.

Skulle du vilja PMa mig din kontakt på Gotland?

Tack på förhand!

/Morv

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Hönstråden II
  • Oseriös avel 2023

Hästrelaterat

Tillbaka