Ett himla dilemma..

cherie

Trådstartare
Vår valp är nu 3½ månad och ÄLSKAR att vara ute och gå. Vi vet ju att man inte ska ut och gå för långt med små valpar, men det är så jobbigt när hon verkligen tycker det är jättekul! Hon är av mellanstor ras (Eurasier) och vi går för det mesta på gräs och lite asfalt. Hon får ofta trosa runt ganska mycket och vi går inte alls fort. Det blir oftast 3-4 små rundor per dag.
Hur långt/länge skulle ni rekommendera oss att vara ute och "gå"?

Hon är verkligen inte trött efter vi har varit ute (om hon inte varit ute och lekt med sin bästis då) och har massor av energi kvar, men vi vill ju inte belasta hennes ben för mycket? :crazy:
 
Om du strosar med hunden kan jag aldrig tänka mig att det skulle vara farligt
Tänk dig vilda valpar...dom får gå ganska så mycket dom också....huvudsaken är väl att det inte är monoton promenad med ett raskt jämnt tempo...
Mina valpar fick vara ute lösa så fort dom kunde gå....dom traskar ganska mycket på en dag...om än att dom håller sig i närheten av huset...nu var dom ju yngre än din valp...men jag behöll 2 st och dom sprang också lösa på dagarna...inte blev det nåt fel på dom för det...så gå du...du verkar vara upplyst och uppmärksam så några prommisar skadar inte....
 
Så länge ni går i hennes tempo och låter henne strosa omkring (Gärna lös) ska det inte vara några problem :)

Ni märker ju när hon blir trött, och då är det bara att avsluta :) Men ni behöver ju inte gå på ALLA promenader sådär jättelångt, men 1-2 ggr om dagen kanske? Det brukar räcka för dom små liven också, när dom bara är lite över 3 månader :)
 
Ja, det var ungefär det vi tyckte/trodde själva :) Hon brukar gå lös tidiga morgonar/kvällar (gärna under fotbolls-EM ;)) då det inte är så mycket moppar/cyklister/annat vi oroar oss över, eftersom vi inte har så jättebra koll på henne ännu. Och som sagt visar hon ingen antydan till att vara trött varken inne eller ute, så vi fortsätter nog likadant som vi gjort tidigare.
Vår förra hund var det helt annorlunda med, hon VILLE helt enkelt inte gå länge än att hon såg huset så vi behövde aldrig oroa oss för att vi gick för långt/var ute för länge.
Det här nya kaxpaketet är det en helt annan sak med! :)

Tack så mycket att ni tog er tid att svara!
 
Min är 9 månader och jag har också bara henne lös tidig morgon eller sen kväll :D

Hon var skitduktig med att vara lös förut, men sen kom könsmognaden och nu sticker hon gärna på harar/fåglar och är allmänt olydig. Och det är ju mitt ansvar om något händer någon annan, så hon får gå kopplad när jag inte känner mig säker. Leder till lite överskottsenergi ibland, men hellre det än en hund som jagar en hare över någon av vägarna här :crazy:
 
Ja, precis samma sak här hemma.. :crazy:
Hon var rena rama djävulshunden alldeles nyss. Hon stängde öronen och vägrade lyssna ens en gnutta på oss.. Hon sprang in på tomter, buskar, stack in i bostadsområdena, spurtade över alla ängar och satte efter en liten Cairn Terrier..
Gud så vi skämdes. Hon är snart 4 månader, hon ska LYSSNA på oss. Gaah, det här bådar inte gott.. :crazy:
 
Haha :D
Vilken uppfödare kom hon ifrån nu igen? Vet att det var någon här på Buke som hade Eurasier från en bekant till mig..
 
Hon kommer från Lejonbols, i Uppsala (Eva Ohlsson). Annars vet jag en annan här på Buke som har en Eurasier från Leiionspitz, tror jag i alla fall :)
 

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har sälj annons ute på min hund sedan den 17 januari. Jag har fått tre svar. En som bor i samma stad som jag och som kör lastbil...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 802
Senast: ako
·
Småbarn Att små barn sover dåligt vet vi ju alla. Det går i perioder. Men nu har lillebror, 13 månader, sovit dåligt i sju månader. Minst ett...
Svar
7
· Visningar
550
Hundavel & Ras Nu kommer ytterligare en ”vilken ras ska jag köpa” tråd… Jag söker efter en liten, glad hund som älskar långa promenader i skog och...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
7 892
Senast: hundtant
·
Övr. Hund Jag har på sista tiden låtit min hund bestämma vart vi ska gå när vi är ute på dagens längre runda, och det är så mycket roligare att...
Svar
13
· Visningar
2 343
Senast: McFlurry
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Vildkattungar
  • Diarré

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp