Sv: Ett litet monster...
skitskarpa och apsnälla

vilka roliga uttryck
Det viktigaste är att man väljer en seriös uppfödare. På
www.dalmatiner.nu kan man hitta uppfödare i hela landet.
Mina två prickar (en hane på snart 10 månader och en tik på 5 år som vi dock bara haft i kanske 3 månader) är hur snälla hundar som helst. Ute är det full rulle i skogen men inne så sover de helst i soffan eller i sängen. Jag och min sambo har långt framskridna planer på att köpa större sängar (har nu 2 st 90 sängar). För de blir så himla trångt.
Tiken vaktade mycket när hon kom till oss. Det har hon slutat med helt. Brukar bara kolla lite snabbt vem det är som kommer när någon ringer på. När de är hemma själva så kan det dock skällas lite bakom dörren om någon går utanför men det tycker jag bara är bra.
Tiken är lite mer reserverad mot andra hundar och människor men hon är en riktigt lady också. Den lilla terroristen däremot älskar allt och alla. En gladare hund är svårare att hitta.
Lillen är aldrig några problem med att få med sig ut men tiken är lika lycklig när hon får ligga och snusa hela dagen i soffan. Ibland på kvällen när det är dåligt väder ute så får man tvinga ut henne (inte helt lätt att putta en 27 kg hund som vägrar att röra sig) på gräsmattan så att hon i alla fall skall få kissa.
Vissa säger att dalmatiner är svårtränade men det är inget jag har märkt på dessa två. De är dock släkt. Tiken är moster till den lille. Både mamman och mormorn till hanen har tävlat lydnad med bra resultat.
Jag är helt såld på dalmatiner och kommer nog att skaffa en dalmatiner igen då jag tycker de är helt underbara.
I sommras när min mamma passade både min hane (vid den tiden ca 6 månader gammal) och min yngsta brorson (ca 3 år gammal) så var hon uppe på övervåningen och bäddade. När hon bäddat klart så tyckte hon att det var lite väl tyst där nere. Hon gick ner och kunde inte hitta vare sig hunden eller pojken. Nu började hon bli riktigt nervös så hon tog cykel och cyklade ner till kiosken. Mycket riktigt där satt båda två framför dörren och väntade på att kiosken skulle öppna. Då hade alltså dessa terrorister gått helt själva hela vägen till kiosken (för en vuxen tar det ca 7 minuter att gå och det är ett litet samhälle ute på landet, men ändå). Hanhunden verkligen avgudar min yngsta brorson och de två är mycket duktiga på att hitta på dumheter.
Mvh
Tora