Ett måste med vit krage?

• Tävling
  • Trådstartare Trådstartare Kaki
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 19
  • Visningar Visningar 2 824

Kaki

Trådstartare
Som jag tolkar TR så behöver jag som rider med säkerhetsväst inte ha en kavaj under utan behöver bara ha en långärmad tröja under. Men jag kan inte utläsa om denna tröja måste ha en vit krage eller inte?

Snälla hjälp mig. Måste jag lyckas hitta polotröjor med vita kragar? (vill ha färg på resten så jag kan matcha med schabrak :p)

Sv: Ett måste med vit krage?

kan du inte ha en plastrong o T-shirt då och så den tröjan du har tänkt o matcha med? :laugh:
Eller skjorta o tröjan?

Vilken gren gäller det? Jag uppfattar det inte som att klädeskraven blir annorlunda för man har säkerhetsväst. Samma regler gäller men du får ha säkerhetsvästen under eller över kavajen, eller under eller över tröjan om du tävlar lätt klass hoppning (var nu gränsen går...)

Om det gäller hoppning så gäller det att om man har säkerhetsväst så behöver man bara ha en långärmad skjorta/tröja under, gäller alla klasser och inge bestämmelser om färg eller kragar.
Där är dressyren striktare, man måste ha ljus polo/skjorta eller plastrong och kavaj. Säkerhetsvästen får man ha både under och ovanpå kavajen. Inga lättnader för den som rider dressyr alltså.
Kollade precis i TR så detta stämmer!

Antar att det gäller hoppning så utgår från det.

Skjorta med krage eller polotröja är det alltid krav på. Står öht inget om att det ska vara vitt i halsen. Har du sen långärmad skjorta behövs ingen extra tröja öht. Det är ju bara att läsa TR så jag förstår inte riktigt problemet.

Tack alla för era svar. Det var hoppning jag tänkte på.

Problemet är att förstå rätt. Du skriver att det alltid är krav på skjorta med krage/polotröja. Dock behöver det inte vara vitt. Kallebus skriver att man bara behöver ha en långärmad skjorta/tröja under och att det inte finns bestämmelser om färg eller kragar. Båda hänvisar till TR, men har ändå fått olika svar.

Det här kommer nog se rörigt ut men det är inte rörigt. Faktiskt är det inte alls svårt att förstå om man bara läser. Jag tror att Kallebus menar att det inte är något krav på krage på den långärmade tröjan, vilket är helt riktigt. Den tröjan får se ut hur som helst så länge den inte har huva.
(Det som möjligen kan ställa till funderingar är följande:
"Ryttare som bär säkerhetsväst har möjlighet att
rida utan ridkavaj, med endast långärmad tröja eller långärmad skjorta under
västen utan att det är att betrakta som oreglementsenlig klädsel."
Det kan ju tolkas som att skjorta inte behöver bäras öht. Den tolkningen gör dock inte jag utan jag tolkar det som att skjorta med krage alltid ska bäras, däremot får du välja antingen skjorta med krage och lång ärm eller skjorta med krage och med valfri ärmlängd. Det sistnämnda fallet med långärmad tröja/fritidsjacka/kavaj. Jag kan förvisso ha fel men jag tror inte det. Här är det ju möjligt att Kallebus kan ha gjort tolkningen att skjorta inte behöver bäras öht.)

De utrustningsregler som alltid gäller alla är följande:
• Ridbyxor
• Polotröja eller skjorta med krage. Vid nationella och högre tävlingar krävs slips
till skjorta med traditionell krage.
• Ridstövlar eller jodphursskor med shortchaps utan fransar.
• Hjälm av godkänd typ med hakbandet i funktion, ska bäras vid all ridning på
tävlingsområdet.
• Om ryttaren har spö får längden inte överskrida 75 cm. Bara ett spö får bäras.
Spö får inte vara försett med tyngd (eller liknande) i spetsen som kan förstärka
dess verkan.
• Sporrar av vilket slag som helst som är så konstruerade att de kan såra eller
sarga hästen får inte bäras. Sporrarna ska vara av metall och bäras rätt vända.
För ponnyryttare ska sporrens hals/utskjutande del vara trubbig och ha en
maximal längd av 15 mm mätt från yttersidan av sporrens skänkel.
De sakerna är inte förhandlingsbara utan gäller på alla hopptävlingar, oavsett nivå.

De regler som är olika på olika nivåer/ponny/häst är följande:
• Ridkavaj (fr.o.m. regionala tävlingar). Vid lokala tävlingar och lägre kan ridkavaj
bytas ut mot fritidsjacka/långärmad tröja utan kapuschong/huva.
• Säkerhetsväst av godkänd typ, ska bäras vid all ridning på tävlingsområdet, av
alla ryttare fram till och med det år ryttaren fyller 18 år. Säkerhetsväst får bäras
under eller utanpå ridjackan. Ryttare som bär säkerhetsväst har möjlighet att
rida utan ridkavaj, med endast långärmad tröja eller långärmad skjorta under
västen utan att det är att betrakta som oreglementsenlig klädsel. Gäller vid alla
typer av tävlingar.

Ska du bära säkerhetsväst ska din klädsel alltså vara något av följande:
• Ridbyxor
• Polotröja eller skjorta med krage. Vid nationella och högre tävlingar krävs slips
• Hjälm av godkänd typ med hakbandet i funktion
• Säkerhetsväst av godkänd typ
• Ev. spö
• Ev. sporrar (Rider du ponny så max 15 mm samt trubbig ände)
• Ev. ridkavaj (Du får alltså välja själv, oavsett om det är lokal, regional, nationellt eller elit.)

eller

• Ridbyxor
• Ev. spö
• Långärmad tröja/jacka utan huva

eller

• Ridbyxor
• Långärmad polotröja eller långärmad skjorta med krage. Vid nationella och högre tävlingar krävs slips
• Ev. spö

Okej, tack för att du tog dig tid att svara sådär :) Men en fråga till. Måste polokragen vara vit? Det stod ingenstans.. Eller räcker det att det är en krage? Det är egentligen det som är funderationen. Isf måste jag ut på jakt efter färgade polotröjor med vit krage :P Vill bara ha ett lager under västen, annars gillar jag den inte.. Men vill ha den :)

Senast ändrad:

Av olika anledningar tog jag stallet två timmar tidigare än vanligt så fick två timmar över mitt på dagen ;)
Färgen på kragen nämns öht inte. Du kan alltså ha en helblå polotröja om du vill det :laugh:

Tack. Då vet jag :) Då blir det till att köpa en marin, en röd och en grön och en svart polotröja inför sommarens tävlingar :D

Varför rider du inte i skjorta då? Jag har alltid föredragit skjorta och har skjorta även när jag är i stallet till vardags :laugh:

*spysmiley* ;)

Nämen jag äger ingen skjorta. eller iofs, får jag isf ha en helt vanlig skjorta från typ h&m då? typ en rutig och rolig?

Just nu så äger jag bara sånna där mjuka tröjor med lite krage från h*rze och tävlat i. Och iofs en kortärmad skjorta från b*rjes men den skaver som tusan.. Men alltså om jag förstår rätt så får jag tävla i en skjorta med liksom "vanlig" skjortkrage? :) Då kan ju det va ett alternativ!

Men om du skulle köpa fyra olika polotröjor så får du ju en snygg tävlingskjorta för samma pengar.
Skjortan är dessutom svalare på sommaren.

Skjorta som är så snyggt! :eek: ;) (Och bekvämt för den delen.)

Kragen är ju på sitt sätt en tolkningsfråga. Du kan ju kanske fråga någon lämplig domare/överdomare.
Skjortor måste inte vara dyra. Jag har fem stycken i varierande prisklass och använder faktiskt samtliga.

Men köper jag fyra olika så kan jag ju variera :P Vill kunna göra det med olika färger :)

LadyCovergirl - Då hoppas jag att det kikar in en domare här :)

Det här kommer nog se rörigt ut men det är inte rörigt. Faktiskt är det inte alls svårt att förstå om man bara läser. Jag tror att Kallebus menar att det inte är något krav på krage på den långärmade tröjan, vilket är helt riktigt. Den tröjan får se ut hur som helst så länge den inte har huva.
(Det som möjligen kan ställa till funderingar är följande:
Det kan ju tolkas som att skjorta inte behöver bäras öht. Den tolkningen gör dock inte jag utan jag tolkar det som att skjorta med krage alltid ska bäras, däremot får du välja antingen skjorta med krage och lång ärm eller skjorta med krage och med valfri ärmlängd. Det sistnämnda fallet med långärmad tröja/fritidsjacka/kavaj. Jag kan förvisso ha fel men jag tror inte det. Här är det ju möjligt att Kallebus kan ha gjort tolkningen att skjorta inte behöver bäras öht.)

De utrustningsregler som alltid gäller alla är följande:

De sakerna är inte förhandlingsbara utan gäller på alla hopptävlingar, oavsett nivå.

De regler som är olika på olika nivåer/ponny/häst är följande:

Ska du bära säkerhetsväst ska din klädsel alltså vara något av följande:
• Ridbyxor
• Ev. spö
• Ev. ridkavaj (Du får alltså välja själv, oavsett om det är lokal, regional, nationellt eller elit.)

eller

• Ridbyxor
• Ev. spö
• Långärmad tröja/jacka utan huva

eller

• Ridbyxor
• Långärmad polotröja eller långärmad skjorta med krage. Vid nationella och högre tävlingar krävs slips
• Ev. spö

- Jag kan ha missuppfattat det, men får alla ryttare oavsett nivå bära säkerhetsväst och långärmad skjorta/tröja? Jag menar, om det är på nationell tävling och uppåt så måste man ju ha slips, det blir ju lite knas om man inte har kavaj .. xD

Ja, även vuxna ryttare får bära säkerhetsväst och skippa kavajen.
Slipsen krävs enbart om skjortan har traditionell krage, vilket också står där.

Liknande trådar

Western Hej! Jag är ganska ny inom westernridning och håller fortfarande på att lära mig, så jag rider på en låg nivå. Min tränare har dock...
Svar
2
· Visningar
588
Senast: Ramona
·
Avel Jag vill betäcka mitt fullblodssto. Hon är 6 år. Jag vill att avkomman ska användas som hobbyhäst ej tävla. Jag har försökt leta men...
Svar
14
· Visningar
1 717
Senast: Mabuse
·
Skola & Jobb Hej alla bukefalos medlemmar. Jag har tröttnat på att inte ha några mål i min karriär och att ett jobb är något man går till endast... 2
Svar
21
· Visningar
1 279
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
16
· Visningar
2 496
Senast: Edla
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Smitare - hur gör ni?
  • Guldfasanerna
  • Uppdateringstråd 31