Ett namns betydelse

Då förstår jag bättre att de inte har koll på lokala bränder som leder till avstängda vägar i Roslagen. ff inte OK.
Nä, inte alls okej. Menade inte som ett försvar utan bara som i "hur galet att callcentret ligger i Dakar, Senegal?!". Det är helt surrealistiskt att komma in där - ute på gatan pratar alla wolof eller franska, ingen engelska, och sen kliver man in genom dörren och det är bara mängder med senegaleser som sitter och pratar svenska :D.
 
Nä, inte alls okej. Menade inte som ett försvar utan bara som i "hur galet att callcentret ligger i Dakar, Senegal?!". Det är helt surrealistiskt att komma in där - ute på gatan pratar alla wolof eller franska, ingen engelska, och sen kliver man in genom dörren och det är bara mängder med senegaleser som sitter och pratar svenska :D.
I det stora hela är alla arbetstillfällen bra om de inte cementerar olikheter o rasism. Ditt scenario borde förevigas i en sketch. :up:
 
Appetepå utländska namn/språkförståelse. Det enda som stör mig nämnvärt är när jag beställer sjukresor/färdtjänst. Språkförståelsen är ofta minimal hos såväl beställningsmottagare som förare.
Tidigare ikväll försökte jag beställa en resa mellan hemmet o Norrtälje sjukhus till imorgon bitti. Berättade att jag inte kunde ange hämtningstid eftersom en storbrand härjade i området så att flertal vägar var avstängda, dvs behövde hjälp med att bestämma hämtningstid. Till min förvåning fick jag förslag på tid som var 20 minuter tidigare än jag själv skulle ha avrest om ingen brand förekom. Branden innebär ca 3-4 mils omväg.
Sjukresor/färdtjänst är ju helt galet men jag tror inte att det beror på dålig språkförståelse. Snarare helt vanvettig organisation och logistik. Skickar man en förare att hämta två personer i varsin ände av staden vid exakt samma klockslag (vanligt exempel!) så är det inte språket som felar i första hand. :banghead:
 
Sjukresor/färdtjänst är ju helt galet men jag tror inte att det beror på dålig språkförståelse. Snarare helt vanvettig organisation och logistik. Skickar man en förare att hämta två personer i varsin ände av staden vid exakt samma klockslag (vanligt exempel!) så är det inte språket som felar i första hand. :banghead:
Jag tror ingenting jag delar med mig av språkförbistringar jag råkat ut för.
Taxi föraren som körde mig hem brast nästan i gråt när hen inte fick gehör för att vägen var avstängd o så skulle vara i cirkus ett dygn.
För mig är det språket som fallerar om man inte förstår hämtningsadress, namn, person nummer osv. Var det något mer?
 
Jag ber om ursäkt för attityden, jag är måttligt road av att försöka få info om branden o dessutom kunna beställa en sjukresa till morgonen.
 
Sjukresor/färdtjänst är ju helt galet men jag tror inte att det beror på dålig språkförståelse. Snarare helt vanvettig organisation och logistik. Skickar man en förare att hämta två personer i varsin ände av staden vid exakt samma klockslag (vanligt exempel!) så är det inte språket som felar i första hand. :banghead:

Med risk för att jag gått på den bekväma myten om att det var bättre förr...men var det inte så att det var bättre lokalkännedom hos färdtjänst och liknande förr? Den bild som getts via media är att detta med att utlokalisera kundtjänst till andra länder med lägre lönekostnader har införts i samband med upphandlingar till lägsta pris, och inte vet jag om det är så men det låter ju rimligt. Även om globaliseringen har gjort att allt fler jobb flyttas mellan länder så har jag svårt att se att en svensk myndighet eller kommun skulle ha egna anställda i Senegal. Även om de säkert har jättemycket undervisning i svenska språket så bör det väl ändå vara lättare att lära sig tillräckligt bra för att kunna hantera alla möjliga och omöjliga dialekter man kan få samtal på, om man bor och rör sig i Sverige? (Lokalkännedomen är väl dock tyvärr ett minne blott, då trenden verkar vara att centralisera kundtjänster o dyl även inom landet...)

I vilket fall så är det jätteviktigt att problem med tjänster kommer till kännedom för den som genomfört upphandlingen, om det ska kunna bli bättre tjänster....!
 
@stjarnhimmel Ja, för mig är det också väldigt främmande att ens reagera på ett utländskt namn. Tänker att det inte alls är märkligt med diskrimineringen på arbetsmarknaden mot svenskar med utländska namn. Rekryterarna tänker väl som folk här - de talar säkert dålig svenska och det vill vi inte riskera.

Ja, det är jag helt övertygad om att arbetsgivare/rekryterare gör. Jag har själv ett utländskt efternamn och ett förnamn som är ganska ovanligt och jag har vid ett tillfälle när jag var på intervju fått höra att "men oj så bra svenska du talar" :grin:. Jajo, jag är ju född här i sverige och allt så så himla konstigt är det kanske inte. Blev dock så paff när det sades så jag sa nog inget vettigare än typ "eh ja" just då. :cool:
 
@Thaliaste: Jo, i det här avseendet var det bättre förr. Tex har Samres gjort bort sig så kapitalt här i Dalarna att de blivit kickade (avtalet kommer inte att förnyas när det går ut). Callcenter i utlandet är ett av skälen, vissa resor har varit helt rubbat planerade.

En bekant i byn har ett barn med Downs. Hen rymmer gärna så man måste ha koll hela tiden (de har ett extra lås på ytterdörren som hen inte når). Det funkar ju skitbra när taxichauffören lämnar hen för att plocka upp flera, eller hur? :meh: De har givetvis informerat om det här men det skiter (de flesta) chaufförerna i. ÄN har inget allvarligt hänt men de är livrädda för att hen ska rymma ur taxin och dra iväg. När det bara var lokala chaufförer var det inget problem, de känner hen och vet hur hen fungerar.
 
Då förstår jag bättre att de inte har koll på lokala bränder som leder till avstängda vägar i Roslagen. ff inte OK.
Den beställda taxins förare ringde något så när i tid o hade inte blivit informerad om vägavstängningen, med blytung gasfot kom jag nästan i tid ändå.
Samma visa när jag skulle beställa hemresa. Det handlar om 3-5 mils omväg i vardera riktningen på ickebilsvänliga vägar, typ 2 meter breda.
 

Liknande trådar

Tjatter I denna evighetslånga vinter så måste det vara fler än jag som längtar efter våren. Och vad passar då bättre än en omgång med Secret...
23 24 25
Svar
482
· Visningar
15 479
Senast: Barbabelle
·
Tjatter Eftersom allmänna påtryckningar gjort sig hörda, efterlysningstråd startats och anmälningar har börjat ramla in redan innan tråden...
89 90 91
Svar
1 817
· Visningar
70 033
Senast: Jeps
·
Tjatter På allmän begäran kommer här årets upplaga av Secret Easterbunny Ni som varit med i Secret Santa eller Secret Easterbunny tidigare vet...
26 27 28
Svar
555
· Visningar
23 351
Senast: zassoo
·
Tjatter Nu är det dags - här kommer årets upplaga av Secret Santa! 🎅 Ni som har varit med tidigare har koll på läget, men läs ändå igenom...
115 116 117
Svar
2 323
· Visningar
98 862

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp