Bukefalos 28 år!

Ett sötare blod

Mia_R

Trådstartare
Jag fick hem min beställda bok igår och var rejält nyfiken efter att av en slump snubblat över Ann Fernholm på nätet och läst på hennes blogg där hon lättfattligt förklarar forskningsrapporter och fördelarna med div olika dieter som 5:2, GI, Paelo osv samt metabolt syndrom och vad det kan medföra. Hon förklarar även på ett väldigt bra sätt varför träning är bra för oss även om träning i sig inte spelar så stor roll för viktminskning vid stor övervikt.

Jag hittade även föreläsningar av professor Robert Lustig på youtube tack vare Anns blogg och han har mycket intressanta forskningsresultat där han bland annat beskriver hur droger, insulin och skador på hypotalamus påverkar vår hjärna.

Det är väldigt många sjukdomar som är kopplade till metabolt syndrom och en person som utåt sett kan se frisk och sund ut kan i själva verket vara sjukare än en person med övervikt pga hur fettet sitter. Fettet inne i kroppen är betydligt farligare än fettet som sitter utanpå, självklart för många men tjockisar har ju alltid fått veta att de inte har någon karaktär när de många gånger faktiskt kan ha bättre värden än en smal person har.

Boken är väldigt intressant och den beskriver bland annat orsakerna till vår ökade medellivslängd, forskningen om kolestorol, hur olika forskningsrapporter tolkats beroende på vad man haft för syften med studierna och den franska paradoxen.

Visste ni att snittkonsumtionen i Sverige är 14 kg/godis per person och år? Att vi äter mest godis i hela världen? Vår sockerkonsumtion är hela 60 kg/per person och år, inräknat allt socker som glycossirap, fructos mm! Att nyckelhålsmärkta produkter, light produkter och tom bantningsdrycker har massor av tillsatt socker?!

Jag kommer tyvärr hinna läsa ut boken redan ikväll men har bokat in mig på en föreläsning av Ann senare i vår och ser fram emot det med stor förväntan . Någon fler som läst boken eller hennes blogg? :)
 
Sv: Ett sötare blod

När jag hade läst den boken tog det ungefär en månad för mig att återhämta mig och igen äta godis med god aptit :D

Hade också möjlighet härom månaden att gå och lyssna på hennes föreläsning och den var förstås intressent men jag tyckte bättre om boken. Hon var lite "ful" i föreläsningen (behövs väl för att skapa mer drama i föreläsningen) och det tog ner trovärdigheten för min del, tyvärr. Vad jag menar med "ful" så till exempel så jämförde hon sockerhalten i fettfattig vaniljyoghurt med sockerhalten i fullfet naturell yoghurt och förstås var det ju mindre socker i den feta naturella yoghurten. Det kom aldrig fram att det var två olika yoghurtar (vanilj mot naturell) utan framställdes dom det var fettfri mot fullfet produkt. Publiken var vanliga människor, inte universitet eller liknande där publiken har vana av att tänka kritiskt och tänka själva.

Men jag tror på hennes budskap, att sockret är skadligt för oss och jag gillar hennes bok.
 
Sv: Ett sötare blod

Jag har inte läst boken, men följer bloggen med stor behållning. Tycker hon skriver bra och intressant och hyfsat nyanserat. Har läst rätt mycket om kost senaste 10-12 åren så det är ju inga nyheter hon kommer med, att socker ät farligt, men hon tar upp forskning, lite om vilken kvalitet olika rapporter har och jag gillar hennes angreppsvinkel.
 
Sv: Ett sötare blod

Det intressanta är ju även hur forskningen tolkas för att användas i livsmedelindustrin och hur mycket som faller bort när focus sätts på enstaka delar i en kombination, de flesta av oss ser ju bara löpsedlarna och inte de vetenskapligt publicerade rapporterna.

Jag har nyss börjat äta alfa liponsyra, något jag kanske hört nämnas nån gång tidigare men som jag nu läste på om och insåg att jag behöver. :)
 
Sv: Ett sötare blod

Varför behöver du det? Finns väl inga bevisade fördelar med antioxidanter i tillskottsform? Eller tar du det av annan anledning? *nyfiken*
 
Sv: Ett sötare blod

För att det är allt svårare att få i sig tillräckligt med antioxidanter genom födan pga det moderna jordbruker. Ekologiskt odlade frukt och grönsaker är rikare på alfa liponsyra än gröda odlad på konstgödslad mark, men då det behövs året om går det inte att täcka behovet genom kosten och bl a stress och miljögifter bryter ner det.

Jag googlade alfa lipon efter att ha läst om det i Anns blogg angående att kosmetikaindustrin har tillsatt det till en hudkräm för att skydda mot sockrets skadliga påverkan på huden, sk advanced glycation end-product (AGE).

Forskningen visar även att låga halter av antioxidanter i blodet kan ha ett samband med ökad risk för bröstcancer, stroke mm, så jag tar numera ett par tabletter om dag. Bättre att stoppa det i mig än smeta ut det med en kräm. :)
 
Sv: Ett sötare blod

Forskning som presenterades för någon månad sedan visade det motsatta sambandet dvs. högre cancerrisk vid större intag av vissa antioxidanter.

Vem ska man tro på tro på tro på när...
 
Sv: Ett sötare blod

Kan du länka till forskningsrapporten du läst?
Var är den publicerad? :)
 
Senast ändrad:
Sv: Ett sötare blod

Du hörde själva studien?
Det enda jag hittar när jag googlar är att höga doser av E-vitamin triggar redan befintlig cancer. Vilka antioxidanter ingick, alla?
 
Sv: Ett sötare blod

Det jag hittat:
Bertil Berg‎ - i FB-gruppen Näringshälsa
"Medierna hakar på och varnar för kosttillskott utan att de verkar ha en aning om vad de pratar om. Och varför varnar man för kosttillskott när det är ett läkemedel man testat?
Studien är märkligt utförd och författarna uttrycker en oro över den kraftiga användningen av antioxidanter och avråder allmänheten från att ta antioxidanter. Detta är mycket beklagligt eftersom läkemedelsbiverkningar i dag ligger på toppfem-listan över dödsorsaker i västvärlden och många människor har en möjlighet att hålla sig friska genom att välja olika kosttillskott istället. Det finns de som önskar använda läkemedel och det finns de som hellre vill använda kosttillskott men att dra ovetenskapliga slutsatser och använda skrämselpropaganda gynnar inte någon, förutom storföretagen för läkemedel.

De två antioxidanter som testats är N-acetylcystein (NAC) och Trolox. NAC är klassat som läkemedel och får inte finnas i kosttillskott. Varför argumentera för att människor ska undvika antioxidanten NAC mot cancer när NAC inte ens är tillåtet att sälja utan recept. Den andra antioxidanten är E-vitamin. Den form de använder heter Trolox och är en syntetisk, vattenlöslig form av E-vitamin med den kemiska beteckningen 6-hydroxy-2,5,7,8-tetramethylchroman-2-carboxylic acid som skiljer sig från den naturliga fettlösliga formen med beteckningen d-alfatokoferol."

Och:
Näringsmedicinsk tidskrift skriver på sin facebook sida: Larm om faran med antioxidanter som kosttillskott har gått ut i media igen. Orsaken är en ny svensk studie som fått media att dra alla antioxidanter över en kam. Men sanningen är mer nyanserad, antioxidanter fungerar på olika sätt. Vissa kan vara problematiska, som i den här studien, medan andra antioxidanter är bra på att döda tumörceller.

I studien testades två ämnen på möss med lungcancertumörer: dl-alfatokoferol, som är en syntetisk form av E-vitamin, och acetylcystein som bl.a. används i slemlösande läkemedel och för att behandla överdos av paracetamol.

Ju mer av de här ämnena som mössen fick, desto snabbare växte deras lungcancertumörer. Orsaken var att ämnena stoppade effekten från reaktiva syreradikaler som kroppen använder för att förstöra cancerceller.

Andra antioxidanter, t.ex. curcumin, melatonin, selen och D-vitamin har motsatt verkan: de tycks öka kraften hos de reaktiva syreradikalerna. Medan acetylcystein har visat sig neutralisera den effekten även i andra studier.

När det gäller det syntetiska E-vitaminet som användes i studien kan man bara undra hur resultatet sett ut om forskarna istället valt att testa ett naturligt E-vitamintillskott.

När du köper ett vitamintillskott bör du kolla att det står ”d-alpha tocopherol” eller ännu hellre ”mixed tocopherols” (blandade tokoferoler) på etiketten. Om det står ”dl-alpha tocopherol” är vitaminet syntetiskt. Anledningen till att den formen används i vissa tillskott är att den är billigare eftersom den framställs från petroleumprodukter.
 
Sv: Ett sötare blod

Det jag hittat:


De två antioxidanter som testats är N-acetylcystein (NAC) och Trolox. NAC är klassat som läkemedel och får inte finnas i kosttillskott. Varför argumentera för att människor ska undvika antioxidanten NAC mot cancer när NAC inte ens är tillåtet att sälja utan recept.

Därför att acetylcystein säljs på recept som ett slemlösande läkemedel, inte som en antioxidant, och definitivt inte som ett läkemedel mot cancer.

Det används också som behandling mot överdosering med paracetamol.
 
Sv: Ett sötare blod

Utifrån vad jag förstår av sammanfattningen så undersöktes det hur syntetiserat E-vitamin och acetylcystein påverkar cancerceller, inte att de ger cancer. Stor skillnad.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp