Ett värdigt slut

Maira

Trådstartare
Vet att det funnits trådar om detta förut, men det är så här...

Jag har en 17-årig fullblod/halvblodsvalack. Denna häst har jag haft sedan han föddes. Alltså hela hans liv. Han börjar väl med ålderns rätt bli lite stelare osv även om han inte har några direkta skador. Han har mest lufsat i skogen på senare år. Det är en tuff och het häst med hårt psyke, absolut ingen nybörjarhäst.

Nu är det så att jag från i höst inte kommer att möjlighet att ha häst, vare sig ekonomiskt eller tidsmässigt.
Det jag funderar på är om han ska få sluta sina dagar hos mig eller om jag ska hitta en ny ägare. Hittar jag inte rätt person så är risken stor att det blir en problemhäst och vandringspokal.

Jag älskar denna häst och vill absolut inte att han ska fara illa. Bara tanken på att inte veta vad som händer med honom när han är såld, om det inte skulle bra, ger mig total ångest.

Foder är ju ett alternativ, men då är risken att fodervärden tröttnar/inte kan ha kvar honom och det skulle vara en katastrof också.

Tredje alternativet är att ta bort honom ute i en hage i sommar. Även om han egentligen har några år kvar så vet ju inte hästen något eller lider när han väl är borta. Detta alternativ känns också fruktansvärt och jag börjar nästan gråta bara jag skriver det.

Hur tänker ni om sånt här?

Sv: Ett värdigt slut

Jag personligen tycker du tänker rätt. Min häst ska inte hamna i någon annans händer efter mig, han har redan gått igenom alldeles för mycket. Döda djur lider inte.

Självklart finns det bra hem, men frågan är hur säker man kan vara på att man hittar det bra hemmet, och att hästen kan stanna där.

17 år tycker jag knappt ens kan räknas som gammalt om hästen inte haft ett väldigt hårt liv eller om dom varit skadade mycket och är kassa pga det. 17 årig frisk häst tycker inte jag man tar bort. Det finns många duktiga skogsmullar som klarar av även heta hästar, visst det är lätt att tro att man är själv om att kunna ta hand om sin häst, jag är likadan men det finns många som kan sånna hästar också.

Jag skulle letat efter en bra ny ägare, ser ingen anledning att ta bort en sån ung frisk häst sålänge den inte är rent av farlig för andra och att det är en stor risk för andra människor att hantera den. Då är det en annan sak.

17 år är ju ingen ålder. Varför skulle den bli problemhäst? Är den dåligt uppfostrad?
Du behöver ju inte sälja/låna ut hästen till någon nybörjare.

Jag tycker inte det är okej att avliva en frisk häst i den åldern. Hittar du ingen lämplig köpare - ja då är det kanske det bästa alternativet, men absolut inte som första alternativ.

Svarar alla:

Jag har några spekulanter, självklart vill jag helst inte ta bort honom, men samtidigt är jag orolig för hur det ska bli. Han är inte ouppfostrad men rätt speciell och lite enmanshäst så det gäller att kemin stämmer.

Jag tar hellre bort honom än att han far illa, problemet är ju att man inte vet det innan.

Jag vill ju att våra sjutton år tillsammans ska få ett bra slut.

Jag skulle tänka precis som du. Det är klart att det finns en massa duktigt folk som lätt skulle klara en svår häst.... Men hur säker kan man vara att man hittat den personen??

Jag tycker inte att åldern på hästen har spec stor betydelse, jag skulle sett till hästens bästa. Vet jag att det skulle kunna vara så att hästen kan komma i fel händer, att någon tröttnar och hästen bara säljs vidare och vidare. Då hade jag hellre tagit bort hästen.

För nästa person ser inte på samma sätt på din häst som du gör. Hästen har ju vuxit upp med dig och du känner hästen utan och innan så då har du kanske större tålamod och vet hur du ska reda ut saker och förstår hur hästen tänker.

Så jag håller med dig i ditt tänkande!!

För nästa person ser inte på samma sätt på din häst som du gör. Hästen har ju vuxit upp med dig och du känner hästen utan och innan så då har du kanske större tålamod och vet hur du ska reda ut saker och förstår hur hästen tänker.

:idea:

Det är precis så jag känner det.

Det finns förstås ingen annan än du som kan svara på frågan egentligen, men varför inte försöka hitta en bra fodervärd? Om det inte fungerar kan du ju låta hästen somna in då, men då har du ju i alla fall försökt.
Prova att sätta ut en annons där du är tydlig med att du gärna vill fortsätta vara delaktig i hästen på ett hörn (om det är det du vill). Det kan ju vara en jättefin möjlighet för rätt person. Gäller bara att hitta rätt, då...

Hade jag haft en häst i 17 år ända sen födslen så hade jag tagit bort den om jag inte kunde ha kvar den. Det blir ju en stor omställning för hästen när han byter ägare och dessutom vet man aldrig vart han hamnar...

Det är en tuff och het häst med hårt psyke, absolut ingen nybörjarhäst.

Bara nyfiken, hur definierar du en tuff och hård häst?

För uppenbart så ser alla olika på det där. Jag har också en otroligt tuff häst, tar över otroligt lätt men är också världens mest okomplicerade och snälla häst sålänge man är noggran. Och det krävs absolut ingen extremt duktig, bara en som vet vad den vill och inte blir rädd när han testar i början och framförallt får igenom det man vill genom mjuka metoder och är rättvis. Och vad jag vet finns det många sånna ryttare. Jag skulle aldrig tveka att sälja honom framför att ta bort honom sålänge han inte är 25+ eller ev skadad/sliten på annat sätt.

Senast ändrad av en moderator:

Hade jag haft en häst i 17 år ända sen födslen så hade jag tagit bort den om jag inte kunde ha kvar den. Det blir ju en stor omställning för hästen när han byter ägare och dessutom vet man aldrig vart han hamnar...

Har hästen ett normalt psyke och inte är extrem så anpassar sej hästar otroligt bra, har man då hittat inte ny ägare som är bra tror inte jag att det blir det minsta problem med flyttar, klart det kan vara lite jobbigt i början men knappast en sån plåga för hästen att det är bättre att ta bort den.

Sen kan man inte tänka att man inte vet vart den hamnar osv för då kan man inte sälja någon häst alls.

Verkar som att man antingen inte kan sälja hästar för att man haft dom för länge eller så har hästen flyttat för mycket för att kunna flytta igen, hur mycket ska hästen ha flyttat i livet för att det ska vara okej med en flytt då?

Som sagt så förstår jag hästar som haft det väldigt svårt med väldigt många flyttar och som är svåra och komplicerade på det sättet att dom kan bli farliga om det inte är speciellt duktiga människor som har den. Dom hästarna förstår jag att man hellre tar bort än flyttar på igen.

Min är nog ung som din. Men de flesta som letar skogsmullar vill ju att de ska vara okomplicerade och det är min inte med fel person - är man tex ängslig, orutinerad, opsykologisk så funkar det inte.

Min är nog ung som din. Men de flesta som letar skogsmullar vill ju att de ska vara okomplicerade och det är min inte med fel person - är man tex ängslig, orutinerad, opsykologisk så funkar det inte.

Jag tycker nästan skogsmullar är modigare än folk som tränar mest dressyr/hopp och håller sej inne, skogsmullar är oftast inte rädd för att hästen ska skygga eller bli osäker utan klarar av att möta faror som kommer i naturen. Klart om det är en äldre tant eller så som är väldigt rädd för att ramla av men annars så tror jag faktiskt man underskattar skogsmullar väldigt mycket.

Jag har sällan träffat på en ängslig/nervös/opsykologisk skogsmulle faktiskt. Man kan nästan inte vara nervös som skogsmulle för så otroligt lugna hästar som aldrig gör något eller testar är väldigt svåra att hitta.

Det är nästan svårare att sälja en häst som säljs till träning för sånna ryttare är ofta otroligt opsykologiska och vet ofta inte riktigt vad det är dom gör. Om dom inte säljs till högre nivåer, dom vet väl oftast vad dom sysslar med när det gäller själva ridningen iallafall.

Jag förstår hur du tänker. Skulle jag hamna i din situation med vår 17 åring så skulle jag tveka väldigt på att sälja honom enbart för att han är så känslig och har haft ett tufft liv.
Du kan inte ha en medryttare som tar den mesta kostnaden och tiden? Deltidsfodervärd typ?

Jag skulle personligen aldrig ta bort en häst jag varit tillsammans med så länge! Ge det en chans! Det finns många duktiga och kompetenta personer som säkerligen kan tänka sig att ta hand om din häst ute i sverige. Tänk vad bra om du skulle hitta det perfekta hemmet?! Då kan du hälsa på honom ofta och vara tillsammans med honom. Tänk vad många fler år och ögonblick ni har kvar att uppleva tillsammans!

Skriv in i kontraktet att köparen måste kontakta dig om h*n ska sälja vidare så att du får första tjing på att köpa tillbaka honom. Då kan du ta ställing om det är värt att ta bort honom eller inte.

Ge det en chans :)

Jo, i den bästa av världar så skulle det förstås vara så...

Skriv in i kontraktet att köparen måste kontakta dig om h*n ska sälja vidare så att du får första tjing på att köpa tillbaka honom.

Problemet är att det inte håller juridiskt,även om man skriver in förköpsrätt i kontraktet. Sålt är sålt. Kommer (kanske) aldrig mer igen.

Jag kan ju inte svara för hur jag tycker du ska göra. Men däremot kan jag berätta att om jag dör, eller på annat sätt inte längre kan ta hand om mina hästar, då ska de avlivas.

Pga diverse saker såsom sjukdom/ras/extra omtanke/temperament så är det en alltför stor risk att de inte för det bra hos en ny människa och då anser jag att det är bättre att de får somna in.

Som någon annan skrivit så skulle jag nog försöka med fodervärd först, när fodervärden "tröttnat/inte vill eller kan" så kanske läget har förändrats för dej.. Eller att du tar bort honom då.
Du kan ju prova iaf, då har du koll på hästen och slipper ta bort honom nu i sommar. Du kan ju söka en livstids-fodervärd, men att OM hon/han skulle tröttna så, beroende på läget, tar man det utifrån det!

Vad du än väljer, så blir det nog bra i slutändan.. Tänk på hästen i första hand, du känner honom!

Jag förstår dina tankar, tycker du tänker helt rätt.

Även om de finns personer som klarar av sånna hästar är de ju inte säkert han hamnar där. Min Gubbe som är 19år kommer få sluta sina dagar hos mig när den dagen kommer. Personligen tycker jag att de inte är fel att avliva en 17årig häst som du levt med hela livet och du vet att han haft det bra. Finns hästar som aldrig får bli så pass gammal som 17år, har man fått ha med dom så länge ska man vara glad!:) Känner du att de är de rätta så är de så klart att de är så! Som någon annan sa en död häst lider inte.

Fodervärd kan ju iof vara en lösning om man hittar rätt fodervärd.

Vad du än gör så vet du ju att de är de bästa för honom!:)

Tycker att du tänker helt rätt! Du känner din häst bäst själv och kan förutse de förutsättningar som finns.

Citat:
"Tredje alternativet är att ta bort honom ute i en hage i sommar. Även om han egentligen har några år kvar så vet ju inte hästen något eller lider när han väl är borta"

Precis så är det ju som du skriver här ovan, hästen vet inget och lider inte när han är borta. Man måste ju se allt ur djurets perspektiv inte människans, och det tycker jag att du gör i ditt resonemang.

Lycka till med vad än du beslutar dig för, och känn inte skuld om du väljer avlivning. Kärlek är att göra något som blir det bästa för någon man älskar även om hjärtat slits ur kroppen på en själv.

Kicki :laugh:

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
16
· Visningar
2 582
Senast: Edla
·
Hästmänniskan hejhej, ursäkta för mycket text 🥲Jag har precis tagit studenten och ska flytta ganska långt bort i början på nästa år. Ponnyn som jag...
Svar
8
· Visningar
960
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig... 2
Svar
28
· Visningar
3 910
Senast: Ceta
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er... 2
Svar
28
· Visningar
4 648
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka