Ett värdigt slut

Sv: Ett värdigt slut

Åh, så tråkigt... Blir tårögd när jag läser det... Jag tror (och hoppas) att du gjorde rätt beslut. :cry:

Nu blir jag väl påhoppad..

MEN

Jag tycker verkligen inte att det var beslut. Man har som hästägare ingen som helst rättighet att avliva ett djur för att man själv anser att man inte kan ha dem kvar.
Det finns inget som heter att man inte kan ha dem kvar.
Den dagen man skaffar ett djur så tar man på sig ett livslångt ansvar.

Jag har själv en häst på 36 år! Stor häst, fullblod...
Med tanke på denna hästen i tråden så skulle den kanske också kunnat haft 19 år till framför sig som lycklig pensionär, det är inget man vet...
Skulle aldrig någonsin komma på tanken att avliva min bästa vän för att jag inte skulle kunna ha honom kvar. jag skulle aldrig sätta mig i den situationen att jag inte skulle kunna ha honom kvar.
Han går först, så är det! Om jag så skulle jobba 4 jobb och få sälja allt jag ägde så hade jag sett till att jag själv skulle kunna ha hand om min bästa vän och ge honom den ålderdomen han förtjänar.. Det är man skyldig sitt djur!

Blir bara så chockerad över hur lätt folk verkar ta på djurs liv.. Ett djur som ställt upp i vått och torrt avlivas för att de inte längre passar in ens liv..

Sorgligt...

Förlåt men om man jobbar 4 olika jobb så har man knappt tiden att ta hand om sin häst eller. (inget påhopp bara en fundering)

Maira jag förstår ditt beslut, en knepig häst mår inte bra hos fel ägare. Ta hand om dig själv i din sorg.

/B

Jag tycker inte synd om ägaren ett dugg, men jag tycker det är hemskt för hästen som blev avlivad för att ägaren efter 17 år inte längre skulle ha tiden för honom.. Tänk att dö för att ens ägare inte längre har tid????

Inget påhopp men jag tycker det är direkt skamligt och det borde vara olagligt att avliva friska djur på det sättet..

Kommer inte kommentera denna tråden mer.

Jag beklagar att det slutar som det gjorde.:cry: Jag tycker dock att du gjorde helt rätt!! Det finns så många hästar som far illa eftersom de far runt som vandringspokaler... Att låta hästen vandra vidare när man vet att hästen haft ett bra liv borde vara en självklarhet om det är problem att hitta ny ägare som det fungerar med.. Avlivade själv en nordis bara 7 år gammal då jag blivit rädd för honom och det inte fungerade med att hitta en ny ägare.
Man vill ju nästan gråta när man läser annonser typ: Säljes 23 år gammal ponny som vi haft i många,många år....Hur vet man att denna ponny får en bra sista tid?? Har man otur blir det ett helvete för denna ponny...
Som djurägare måste man även kunna ta det svåra beslutet att nu är det dags...Ingen köpere talar ju om att man inte kommer att sköta om djuret tillfredsställande.

Jeg gör allt for mina djur från den dagen jeg anskaffer dom til den dagen dom skal härifrån, for at dom är sjuka eller så gamla att dom inte kan leva ett värdigt liv mer.
Dom kommer aldrig nånsin härifrån for att jeg inte har tid med dom mer och inte tror att andra människor kan ta lika väl hand om dom! Det är en missuppfattat människo grej.

Jeg tyckar absolut inte synd om "ägeren"....du har i mina ögon tatt bort en sund och frisk häst och du har svikit dit djur.

Det burde vara lag mott sånt i Sverige!

Man har som hästägare ingen som helst rättighet att avliva ett djur för att man själv anser att man inte kan ha dem kvar.
Den dagen man skaffar ett djur så tar man på sig ett livslångt ansvar...

I Sverige har man faktiskt rätt att avliva ett djur av vilken anledning som helst, så länge det är ens eget. Om/när man inte kan ha djuret kvar, får man sälja, låna ut eller avliva. TS har försökt att låna ut hästen, men att det inte fungerat.

>TS, du testade, det fungerade inte, och du tog ditt ansvar! Jätteledsamt, men det är så man får göra här i verkligheten.

/AA

Jag blir lite smått mörkrädd när jag ser hur folk "hoppar på dig". Min häst är också en sån häst som nog aldrig lär säljas, han kan mkt väl funka med rätt person....MEN han kan även fara riktigt illa eller skada nån allvarligt.
Jag tycker du gjorde rätt och du provade iaf.

Jag tänker göra precis likadant med min gamling om det skulle inträffa att jag inte kan ha honom kvar. En gammal travare är inte lätt att hitta ett bra hem till, har haft den hästen utlånad till folk som man verkligen var vettiga och litade på. Slutade med att jag fick ta ut vet akut och plocka hem hästen dagen efter.....jag litar aldrig mer på folk så sätt. Då är han ändå himla okomplicerad på alla sätt till skillnad från min andra.

Jag lider med dig och jag hoppas inte du tar åt dig av vad folk slänger ur sig, du vet vart han är och att han slipper vandra runt och kanske ändå sluta i himlen fast på ett mindre humant sätt.....

KL

Jag tycker du gjort helt rätt! Det är verkligen ett riktigt tufft beslut men hästen riskerar nu inget längre, han har haft ett bra och långt liv, och du behöver aldrig oroa dig för om han mår bra eller inte.

Ni som tycker att det var fel, hallå, 17 är inte purungt precis. Hur många är intresserade av en sådan häst? Förutom osäkra eller unga människor som vill ha en lugn, trygg gammal häst att lära sig på/med. Då kanske inte detta var rätt häst för det.

(Och jag och alla bönder i Sverige och världen måste vara hemska som avlivar ungdjur, fullt friska och välmående som har hela livet framför sig - för att de ska hamna på er tallrik. För erkänn att ni äter kött. Eller är det skillnad på djur och djur? Sorry att jag bytte ämne här.)

Nu blir jag väl påhoppad..

MEN

Jag tycker verkligen inte att det var beslut. Man har som hästägare ingen som helst rättighet att avliva ett djur för att man själv anser att man inte kan ha dem kvar.
Den dagen man skaffar ett djur så tar man på sig ett livslångt ansvar.

Jag har själv en häst på 36 år! Stor häst, fullblod...
Med tanke på denna hästen i tråden så skulle den kanske också kunnat haft 19 år till framför sig som lycklig pensionär, det är inget man vet...
Skulle aldrig någonsin komma på tanken att avliva min bästa vän för att jag inte skulle kunna ha honom kvar. jag skulle aldrig sätta mig i den situationen att jag inte skulle kunna ha honom kvar.
Han går först, så är det! Om jag så skulle jobba 4 jobb och få sälja allt jag ägde så hade jag sett till att jag själv skulle kunna ha hand om min bästa vän och ge honom den ålderdomen han förtjänar.. Det är man skyldig sitt djur!

Blir bara så chockerad över hur lätt folk verkar ta på djurs liv.. Ett djur som ställt upp i vått och torrt avlivas för att de inte längre passar in ens liv..

Sorgligt...

Anser att ett sånt här resonemang är naivt! Du skriver att du aldrig skulle sätta dig i en sådan situation att du inte skulle kunna ha din häst kvar. Då ber jag att få gratulera till något som är få förunnat, 100% och total kontroll över allt som händer!

Och man är även skyldig ett djur att ta de beslut som behövs kring de omständigher som råder, och det kan innefatta avlivning. Att dö är inte det värsta som kan hända ett djur, tro det eller ej.

Kicki :laugh:

Jag tycker inte synd om ägaren ett dugg, men jag tycker det är hemskt för hästen som blev avlivad för att ägaren efter 17 år inte längre skulle ha tiden för honom.. Tänk att dö för att ens ägare inte längre har tid????

Inget påhopp men jag tycker det är direkt skamligt och det borde vara olagligt att avliva friska djur på det sättet..

Kommer inte kommentera denna tråden mer.

Ja det var ju till att göra det lätt för sig! Först slänga ur sig en massa kritik och anse sig själv som fullkommlig. Och sedan fega och lämna tråden för att själv slippa utsättas för samma sak! :crazy:

Kicki :grin:

Vad tråkigt för dig! :cry: Men all heder för att du tog tog ett beslut som var det bästa för din häst trots att det var oerhört jobbigt för dig själv! :bow: Det är osjälvisk kärlek! :love:¨

Nu är jeg inte från Sverige..men tyckar synd om dom hästar som endar i händarne på ägare, som bare for dom inte vil ha sin häst mer tar det beslutt at avliva den!
Det är på ingen sätt osjälvisk kärlek....dom som tror att deres häst bara kan leva med dom ...måste sätte sig litt in i djurvärden.
Det tar en häst, hund och andra djur ca. 14 dage og tilpassa sig ett annat liv och ställe och leve videra...det är inget jeg hittar på men naturens lag. At leve en romantisk dröm om att min häst inte kan leve foruten mig...det är en illusion.

Ett liv är ett liv och vad är det som gör att vi människor tror vi bara kan ta ett frisk och sunt djurs liv, när det kunne leve videre ett annat sted?

Jeg kommer aldrig att forstå den slags beslutt och det gör mig forbannat att så mange människor tänkar på sånt sätt.

lämnade inte tråden men skrev att jag inte tänkte kommentera mer då denna tråden inte handlade om mig.

Tycker det är absurt det ni skriver! Att det är lagligt att avliva sitt friska djur det vet jag och det är ju det jag menar när jag skriver att man inte har rätt att göra det.. Det är för mig SJUKT att avliva ett friskt djur, släcka ett liv som aldrig kan tändas igen..

Jag naiv?? Nej, knappast men som en del här resonerar så borde de inte få äga djur i min mening.

Jag anser att det är en hel del här som är naiva som tror att de är de enda som kan ge sitt djur ett bra hem och dissar alla andra i förväg.. Rätt hem finns alltid, bara man ger sig tiden att hitta det.. Det om något är man skyldig sitt djur, att hitta rätt hem . Inte bara tycka att något låter ok och prova, utan ta referenser, låt personen ha han om sitt djur där den står ett tag etc etc..

Oj, provar en fodervärd och sen avliva.. Suck... Folk förmänskligar sina djur och tror inte de kan anpassa om sig.. De kan de..
Hur en människa resonerar när man säger att pga tidsbrist och ekonomi ska avliva sitt djur, det är för mig en gåta.. Då har man verkligen prioriterat fel..

Jag köpte min 36- åring som just gammal läromästare.. Tän om han hade hamnat på slakt för att hans ägare inte tof sig mödan att leta upp rätt hem? Då hade han inte fått de här nästan 20 åren till att leva.

Min häst är inte unik, men tyvärr så när hästar bli äldre och inte " duger" till tävling, japp då avlivas de istället för att folk tar sitt ansvar och låter dem få gå och vara pensionärer så länge de kan och är friska..

Det är som en del folk i den här tråden som ger djurägare över lag ett ytterst dåligt rykte, att avliva när det inte längre passar.

Självklart ska inte djuret bli en sk vandringspokal. Men undrar hur alla tävlingshästar klarar av att byta ägare så som de gör men dessa hobbyhästar verkar tydligen inte kunna fungerar någon annanstans ?

Jag blir arg för alla dessa djur som faller offer för människan anser sig ha rätt att släcka deras liv när de inte längre är önskvärda.. HEMSKT!

Man avlivar ett djur om det är sjukt eller skadat så att det inte kan rehabiliteras, i andra fall anser jag att man inte har någon som helst rätt att avliva och jag tycker att de som gör så borde skämmas!

Jag tar inte åt mig ett dugg av era påhopp, jag har räddat många många djurs liv och det är jag ytterst stolt över!

Har inte läst hela tråden.
Men måste bara säga vad ajg tycker om avlivning...

Visst, jag håller med Thalia7 och några flera här, om att många djurägare tar väldigt lätt på sina djurs liv. Tycker alltid det är lika sorgligt med gamla djur som inte är "viktiga" längre. (Absolut inget mot TS nu.)
Men samtidigt så förstår jag de som faktiskt de som väljer att ta bort en gammal häst eller tex. en lite yngre "problemhäst"
Jag tycker att man ska kämpa för sitt djurs liv och välmående så länge som möligt! Men det finns faktiskt situationer där jag håller med om att
DET BÄSTA ALTERNATIVET VAR AVLIVNING.
Människan är ganska duktig på att förmänskliga sina djur. Ibland tycker jag att människor som säger "När jag dör så ska mina djur avlivas, de finns inga andra de kan må bra hos...blablabla" Är väldigt själviska.
Men en problemhäst eller en 25årig travare som har problem med ben och rygg osv... Kanske är det mer värdigt att få somna in då?
Som någon skrev; Att dö är inte det värsta som kan hända ett djur, tro det eller ej.

Har inte läst hela tråden.
Men måste bara säga vad ajg tycker om avlivning...

Visst, jag håller med Thalia7 och några flera här, om att många djurägare tar väldigt lätt på sina djurs liv. Tycker alltid det är lika sorgligt med gamla djur som inte är "viktiga" längre. (Absolut inget mot TS nu.)
Men samtidigt så förstår jag de som faktiskt de som väljer att ta bort en gammal häst eller tex. en lite yngre "problemhäst"
Jag tycker att man ska kämpa för sitt djurs liv och välmående så länge som möligt! Men det finns faktiskt situationer där jag håller med om att
DET BÄSTA ALTERNATIVET VAR AVLIVNING.
Människan är ganska duktig på att förmänskliga sina djur. Ibland tycker jag att människor som säger "När jag dör så ska mina djur avlivas, de finns inga andra de kan må bra hos...blablabla" Är väldigt själviska.
Men en problemhäst eller en 25årig travare som har problem med ben och rygg osv... Kanske är det mer värdigt att få somna in då?
Som någon skrev; Att dö är inte det värsta som kan hända ett djur, tro det eller ej.

Det är ju en helt annan grej om hästen är sjuk eller är ett problem och därfor kanske farlig for andra. Da hållar jeg självklart på att en häst har bäst av och lämna denne värld.....Men här är tala om en sund och frisk häst och 17 år är ingen alder for en häst.

Nu är jeg inte från Sverige..men tyckar synd om dom hästar som endar i händarne på ägare, som bare for dom inte vil ha sin häst mer tar det beslutt at avliva den!
Det är på ingen sätt osjälvisk kärlek....dom som tror att deres häst bara kan leva med dom ...måste sätte sig litt in i djurvärden.
Det tar en häst, hund och andra djur ca. 14 dage og tilpassa sig ett annat liv och ställe och leve videra...det är inget jeg hittar på men naturens lag. At leve en romantisk dröm om att min häst inte kan leve foruten mig...det är en illusion.

Ett liv är ett liv och vad är det som gör att vi människor tror vi bara kan ta ett frisk och sunt djurs liv, när det kunne leve videre ett annat sted?

Jeg kommer aldrig att forstå den slags beslutt och det gör mig forbannat att så mange människor tänkar på sånt sätt.

Om du har LÄST tråden ser ser du ju där vad TS gjorde INNAN hon avlivade sin häst! Så visst är det en osjälvisk kärlek att göra något för sin vän trots att det är jobbigt och man önskar att man slapp.

Och INGEN här lever i en romantisk illusion, tro mig. Jag tycker att man är nedlåtande och lite väl uppfylld av sig själv om man bara kan se saker från ett eget perspektiv!

lämnade inte tråden men skrev att jag inte tänkte kommentera mer då denna tråden inte handlade om mig.

Tycker det är absurt det ni skriver! Att det är lagligt att avliva sitt friska djur det vet jag och det är ju det jag menar när jag skriver att man inte har rätt att göra det.. Det är för mig SJUKT att avliva ett friskt djur, släcka ett liv som aldrig kan tändas igen..

Jag naiv?? Nej, knappast men som en del här resonerar så borde de inte få äga djur i min mening.

Jag anser att det är en hel del här som är naiva som tror att de är de enda som kan ge sitt djur ett bra hem och dissar alla andra i förväg.. Rätt hem finns alltid, bara man ger sig tiden att hitta det.. Det om något är man skyldig sitt djur, att hitta rätt hem . Inte bara tycka att något låter ok och prova, utan ta referenser, låt personen ha han om sitt djur där den står ett tag etc etc..

Oj, provar en fodervärd och sen avliva.. Suck... Folk förmänskligar sina djur och tror inte de kan anpassa om sig.. De kan de..
Hur en människa resonerar när man säger att pga tidsbrist och ekonomi ska avliva sitt djur, det är för mig en gåta.. Då har man verkligen prioriterat fel..

Jag köpte min 36- åring som just gammal läromästare.. Tän om han hade hamnat på slakt för att hans ägare inte tof sig mödan att leta upp rätt hem? Då hade han inte fått de här nästan 20 åren till att leva.

Min häst är inte unik, men tyvärr så när hästar bli äldre och inte " duger" till tävling, japp då avlivas de istället för att folk tar sitt ansvar och låter dem få gå och vara pensionärer så länge de kan och är friska..

Det är som en del folk i den här tråden som ger djurägare över lag ett ytterst dåligt rykte, att avliva när det inte längre passar.

Självklart ska inte djuret bli en sk vandringspokal. Men undrar hur alla tävlingshästar klarar av att byta ägare så som de gör men dessa hobbyhästar verkar tydligen inte kunna fungerar någon annanstans ?

Jag blir arg för alla dessa djur som faller offer för människan anser sig ha rätt att släcka deras liv när de inte längre är önskvärda.. HEMSKT!

Man avlivar ett djur om det är sjukt eller skadat så att det inte kan rehabiliteras, i andra fall anser jag att man inte har någon som helst rätt att avliva och jag tycker att de som gör så borde skämmas!

Jag tar inte åt mig ett dugg av era påhopp, jag har räddat många många djurs liv och det är jag ytterst stolt över!

Ja det måste kännas skönt att vara så förträfflig att man bara själv sitter inne med den rätta sanningen! Man är bra nog självgod om man, utan att ha NÅGON SOM HELST inblick till fullo i en händelse, men trots det sitta och fördömma andra, fy sjutton vilken dålig stil! :mad: Du kan ju uppenbarligen INTE tagit till dig vad ts har skrivit, eller fullkommligt struntat i det.

Är väl mer du som förmänskligar ett djur som inte förstår att ett djur ser INTE på livet som vi gör. DÄREMOT så lider de som vi om det går åt he......te!

Kicki :grin:

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
16
· Visningar
2 390
Senast: Edla
·
Hästmänniskan hejhej, ursäkta för mycket text 🥲Jag har precis tagit studenten och ska flytta ganska långt bort i början på nästa år. Ponnyn som jag...
Svar
8
· Visningar
945
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig... 2
Svar
28
· Visningar
3 605
Senast: Ceta
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er... 2
Svar
28
· Visningar
4 484
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka