Ett värdigt slut

Sv: Ett värdigt slut

En frisk häst i den åldern hade jag sålt även om den var lite knepigare.

Många ryttare vill ju ha lite tuffare hästar även för lättare ridning.

Intressanta synpunkter alla har. Men som sagt, du ska göra det som i slutändan blir bäst för hästen.

Mina två, jag har en fyra åring och en femåring. Femåringen skulle jag mycket väl kunna tänka mig sälja om jag verkligen måste, men min fyra åring, om jag väl kommer till den punkten att jag inte har råd/tid/intresse så kommer hon att få vandra vidare till andra sidan, skulle inte sälja henne hur mycket jag än fick för henne.

Köpte henne för ett år sen, då var hon tre. Jag är hennes 7 ägare och den som ägt henne längst i hela hennes liv. Hon accepterar inte att nån går in i hagen om jag inte finns bredvid henne, hon anfaller då med både fram och bakben. Jag misstänker att hon har blivit slagen, då hon anfaller den person som ens visar ett spö för henne. Hon är svår att hålla på med i stallet, funkar knappt att rida och blir elak när hon bara står. Hon accepterar inte alls killar utan det är ett stort problem för dom att ens komma i närheten, hon är helt enkelt min ögonsten och hästen följer vart enda steg jag tar, av den anledningen ska hon aldrig säljas/ges bort/lånas ut.

kl

Ett stort och svårt beslut oavsett vad du väljer.

Men som den andra sidan av myntet till alla som tycker att sälj det finns många som skulle klara av din häst.

Tyvärr är det ju så att allt kan verka superbra vid första kontakten och vid andra och tredje och sen är hästen såld och så tar det ett par veckor el kanske månader och så visar det sig att köparen inte klarar av hästen.

Då står du där och har kanske ännu mindre möjlighet att ge honom ett värdigt slut för det kan ha hänt en massa saker som kan ha satt djupa spår i hästen.

finns ju både en o två trådar om det bla här på buke.

Allt är inte bara svart eller vitt utan livet har en hel del gråzoner och en sådan här situation hamnar definitivt blan det grå.

Tycker du ska lyssna till vad ditt eget hjärta och hjärna säger. (känslomässigt o rationellt).

Det är du som ska må bra efter beslutet oavsett vad det blir inte ett gäng okända här på buke.

Skickar en styrkekram/Tiffy

Det är klart det kan gå dåligt, allt kan gå åt helvete. Hela livet består ju av kalkylerade risker, jag tänker inte sluta leva iallafall.

Gör man sitt bästa för att hitta ett bra seriöst hem är det ju fortfarande en risk att det inte blir bra, men sannolikheten för att det blir bra är stor och då får man väga sannolikheten för att det blir bra mot att det inte blir det och handla därefter.

Sätt ut hästen på annons och om inte super hemmet dyker upp så ta bort hästen då?

Tack för alla svar!

En liten uppdatering:

Hästen åkte idag väg till en rutinerad tjej på prov. Hon har haft äldre hästar förut. Har varit instruktör, vill ha en allroundhäst för uteritter, lite dressyr, NH, lite hoppning osv. Hon fungerade bra med honom under hantering och provridning.

Hon ska ha honom en månad på prov, det tycker jag känns bra för alla parter, även hästens. Han är bara 8 km bort och det känns också bra.

Vi får se hur det går.

Tack för alla svar!

En liten uppdatering:

Hästen åkte idag väg till en rutinerad tjej på prov. Hon har haft äldre hästar förut. Har varit instruktör, vill ha en allroundhäst för uteritter, lite dressyr, NH, lite hoppning osv. Hon fungerade bra med honom under hantering och provridning.

Hon ska ha honom en månad på prov, det tycker jag känns bra för alla parter, även hästens. Han är bara 8 km bort och det känns också bra.

Vi får se hur det går.

Vad glad jag blir för din skull :laugh: hoppas verkligen att allt går bra.

tiffy: Det du skriver är väldigt klokt! :bow:

Allt är inte bara svart eller vitt utan livet har en hel del gråzoner och en sådan här situation hamnar definitivt blan det grå.

Det är precis så jag känner!

Hästen har varit iväg några dagar nu. Saknar honom och undrar om jag gör rätt. Pratade med tjejen som har honom och hon tycker väl att det gått rätt bra än så länge. Men hon tyckte att han var lite slö och loj.

Var och hälsade på ikväll och ser då att det inte finns nåt att äta i den hagen de går. Verkligen ingenting. Inte konstigt då att han är slö, hästarna får ju ingen energi i sig. :crazy: Hon hade gett lite kraftfoder när hon ridit men det räcker ju inte, finns det inget bete så får de ju utfodras som på vintern.

Hon har hästen inackorderad och skulle prata med stallägaren i morgon.

Som det känns just nu så vill jag bara hämta hem honom... Han är ju bara 8 km bort.

Avvakta och se vad som händer, det kan ju faktiskt "vända" och bli jättebra.. Med bete! :)

Kommentar om bete. Mina ar inget "bete" men far ho i hagen tva ggr per dag pls kraftfoder inne morgon och kvall. Hastar behover inte vara pa bete med hagar som har gras till knana... Dock ar det bra om de kan fa, men sa lange de far nog med mat, genom ho till exempel , gar det ju fint.

TS: later som din hast har det bra. Och om han sen far ho i stallet for gras, tja fodervarden kanske kan ge honom det da. Bara vanta och se vad som sker. Ak garna och halsa pa honom, kanske stillar din oro... Lycka till

Problemet är ju att han inte fått någon annan mat, i princip ingen alls.

Tycker inte heller hästarna behöver vada i gräs men då måste de ju få annat grovfoder som du skriver.

Jag tycker att du har rätt att göra precis som du känner för. Jag förstår precis vad du menar för vi har också en sån häst som nu börjar bli till åren kommen och som skulle vara en katastrof i fel händer, men fungerar bra för oss för vi känner honom.
Det är för det första enormt svårt att sälja häst nu och ännu svårare om man har en häst som inte är en genomtrygg billig skogsmulle och fodervärd, nja dom brukar kunna ändra sig efter ett tag och inte vilja ha kvar hästen och vad gör man då utan möjlighet att ta tillbaka sin häst?
Jag anser att det är bättre för hästen att ta bort den i så fall. Jag skulle inte få en lugn stund om jag visste att hästen inte hade det bra och jag kunde inte göra nåt åt det.
Har även varit med om att vi sålt en häst som sällskap/skogsmulle för en billig peng till en person som verkade såå rar och gullig och seriös, som sedan ganska så omgående sålt hästen till en person som vi misstänker säljer dom till slakt utomlands.
Det är något som jag aldrig vill vara med om igen. Jag har väldigt svårt att lita på hästfolk nuförtiden.
Vad du gör med din häst är helt och hållet din ensak och du vet svaret på din fråga själv.
OM jag däremot visste med säkerhet att min häst skulle kunna få en bra ägare, helst en person som jag känner så skulle jag kunna överväga annat alternativ, fast man kan inte lita på att det heller skulle kunna funka.
Det är ett jättesvårt dilemma man ställs inför i såna här fall och många har nån sorts naiv tro på att allt går att lösa till det bästa (för människan) för att man själv inte är mogen och erfaren nog att fatta svåra beslut. Men det är väldigt enkelt att skuldbelägga och kritisera andra och deras beslut.

Pratade med spekulanten idag och hon är villig att vara fodervärd, att vi skriver ett avtal på ett år. :bump:

Känns bra tycker jag!

Flummigt skrivet kanske, men givetvis med "vinterutfodringar" om det inte finns möjlighet.. Menade väl mest 'det optimala/idealiska'.. :)

kl

Avslutar min tråd...

Min häst fick vandra vidare till de evigt gröna ängarna idag. Det fungerade inte hos fodervärden, Han vantrivdes verkligen så jag tog hem honom igen. Efter en månads vånda så bestämda jag mig för att detta var det bästa för honom.

Min sista kärlekshandling till honom. Men oj vad ont det gör. Känns som tårarna aldrig tar slut.

Han fick sluta sitt liv på en äng med en hink kraftfoder och äpplen. Cirkeln är sluten. Jag var med honom när han föddes och när han dog.

GinR-1.jpg

Farväl min älskade vän, Saknar dig så mycket...

Ja, det är ett svårt beslut. Men kanske vi ändå måste gråta för den tid vi har haft turen att ha dessa underbara djur hos oss. Jag har också varit där, nyligen. Tufft i hjärtat, även om logiken säger att det är rätt beslut.

Känner med dig, kram!

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
16
· Visningar
2 390
Senast: Edla
·
Hästmänniskan hejhej, ursäkta för mycket text 🥲Jag har precis tagit studenten och ska flytta ganska långt bort i början på nästa år. Ponnyn som jag...
Svar
8
· Visningar
945
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig... 2
Svar
28
· Visningar
3 605
Senast: Ceta
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er... 2
Svar
28
· Visningar
4 484
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka